راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فصل تازه ای
از هوشیاری و اعتراض
در امریکای لاتین
تدوین و ترجمه عسگر داوودی

 
 

روزنامه آلمانی « نویس دویچلند» نوشت سرخ پوستان آمریکای جنوبی نسبت به غارت معادن این منطقه از سوی کنسرن های سرمایه داری خشمگین اند.

برای «یوزه ناوارو» از موسسه «اینکوتا» که یکی از سازمان های «کمیسیون صلح و طبیعت» در شهر «سان ماکووس» می باشد محرز است که خلق سرخ پوست گواتمالا عملا هیچ حق و حقوقی ندارد. این موضوع زمانی برای او محرز شد که این موسسسه آماری از وضعیت زندگی سرخ پوستان.تهیه کرد:

موضوع تحقیق رعایت حقوق بشر در میادین استخراج طلا«مارلین» از سوی کنسرن کانادائی «گلد کورپ» بود.

در میادین استخراج طلای گواتمالا نه تنها مردم غارت می شوند بلکه طبیعت نیز در حال نابودی است.

مطابق مواد 169 «سازمان جهانی کار» اجرای هر نوع پروژه که به زندگی و محل زیست سرخ پوستان مربوط شود باید با موافقت داوطلبانه و همکاری سرخ پوستان ساکن هر منطقه انجام شود. اما مفاد این قانون عملا از طرف دولت گواتمالا و کنسرن کانادائی «گلد کورپ» تغییر داده شده و رعایت نمی شود. از جمله توافق خودسرانه دولت با کنسرن مذکور موضوع استخراج طلا از میادین منطقه « مارین» می باشد که بدون اطلاع سرخ پوستان و بدون رعایت نظر آنها انجام می شود. آمار گیری «کمیسیون صلح و طبیعت» نشان می دهد که سرخ پوستان منطقه با اکثریت آرا مخالف اجرای این پروژه هستند. تعداد ساکنان سرخ پوست منطقه از طرف دولت کمتر از 50 در صد اعلام شده است اما منابع مستقل این تعداد را بین 60 تا 65 در صد کل جمعیت اعلام کرده اند.

البته نتیجه این آمارگیری از طرف دولت گواتمالا تائید نشده است.

تحقیقات و مدارک موجود نشان میدهد فعال و انفعالات لازم برای استخراج طلا در آلودگی آب منطقه، مواد غذائی و سلامتی ساکنین تاثیر منفی ایجاد می کند. استخراج طلا باعث نفوذ فلزات سنگین در آب آشامیدنی و کشاورزی منطقه شده و همچنین میزان آب برای تولیدات کشاورزی نیز کم شده است.

بطور دائمی توطئه هائی از طرف عوامل دولتی و کنسرن استخراج کننده علیه شوراهای منطقه ای تشکیل شده از طرف ساکنین اعمال می شود. مسئولین این شورا ها تهدید شده و علیه فعالان سازمان هائی که برای حقوق سرخ پوستان فعالیت می کنند پرونده های قضائی تشکیل شده است.

«یوزه ناوارو» نماینده موسسه «اینکوتا» می گوید: تظاهرات اعتراضی علیه استخراج از میادین مذکور تعطیل بردار نیست، زیرا به زندگی سرخ پوستان منطقه مربوط می شود. «کمیسیون صلح و طبیعت»همچنان با قاطعیت از مبارزات مردم سرخ پوست منطقه حمایت خواهد کرد.

 

در همین رابطه سایت اینترنتی «کلیسای کاتولیک آلمان» نیز از قول اسقف «آلوارو راما زینی»که اهل گواتمالا است مطالبی را منتشر کرد. این سایت می نویسد او که از گواتمالا به آلمان سفر کرده است در سخنرانی خود در « خانه بین المللی گراس» در رابطه با موضوع استخراج طلا توسط کنسرن کانادائی در گواتمالا گفت:

بحران اقتصادی جهان سرمایه داری نیازمند استخراج مواد معدنی گرانبها از معادن کشورهای مختلف است تا با افزودن بر ثروت های خود، بحران مالی گریبانگیر خود را رفع کند. به همین دلیل نیز تقاضا برای استخراج مواد گرانبها بویژه طلا و طلای سفید نه فقط در گواتمالا بلکه در اکثر کشور های دنیا افزایش یافته است. کنسرن های استخراج طلا و دیگر فلزات گرانبها  دارائی های افسانه ای کشور های جهان سوم را صاحب می شوند اما در مقابل هزاران کارگر و کشاورز در مناطق استخراج از خانه و مزارع و زندگی خود را از رانده شده، جنگل ها، مراتع و آبهای منطقه به سموم حاصل از استخراج آلوده می شوند، هزاران تن زباله زهرآگین تولید می شود و در نهایت سود حاصل از استخراج به خارج از کشور های جهان سوم و به جیب صاحبان سرمایه های بین المللی سرازیر می شود.

اسقف «آلوارو راما زینی» که برنده جایزه« کنراد لورنس» می باشد همچنین یاد آور شد که در گواتمالا نیز همین سود جوئی اعمال می شود. او که مدت ها است در کشورش گواتمالا برای حقوق سرخ پوستان مبارزه می کند، بارها به مرگ تهدید شده است.

«نویس دویچلند» در مقاله دیگری از وضعیت استخراج« لیتیوم» در مناطق سرخ پوست نشین آرژانتین گزارش داده است:

«جیمس آنایا» نماینده سازمان ملل در ماه نوامبر امسال از منطقه سرخ پوست نشین شمال غربی در استان «یوجوی» آرژانتین دیدار کرد. 500 تن از سرخ پوستان منطقه به نمایندگی از 33 منطقه سرخ پوست نشین به استقبال او آمده بودند. در اجلاس نمایندگان سرخ پوستان و سازمان ملل موضوع عدم رعایت حقوق بشر توسط کنسرن های غربی مطرح شد. سرخ پوستان منطقه می کوشند تا در وهله اول خواسته های خود را از طریق مسالمت آمیز و توسط سازمان ملل پیش ببرند.

یک شرکت استخراج لیتیوم می خواهد از مناطق نمکی، متعلق به ساکنان سرخپوست در شمال غربی آرژانتین لیتوم استخراج کند. از این ماده برای تولید بخشی از اجزاء ریز تراشه ها و باطری های تلفن های همراه استفاده می شود. قیمت این ماده در بازار جهانی بسیار بالا است. استخراج این ماده می تواند زیان های غیر قابل جبرانی را به محیط زیست و ساکنین منطقه تحمیل کند. بوِیژه اینکه ساکنان سرخ پوست منطقه از نمک موجود میادین در غذای خود استفاده می کنند. حیوانات از جمله احشام نیز از این نمک تغذیه می کنند. پروسه استخراج لیتوم زنجیره غذائی مرسوم منطقه را مغشوش و دچار آشفتگی می کند. ورود سرخ پوستان برای دسترسی به میادین نمک ممنوع خواهد شد. برای تولید لیتوم نیاز به استفاده زیاد از آب خواهد بود و این امر نیز به سهم خود مشکلات متعددی را برای سرخ پوستان ساکن منطقه فراهم خواهد کرد.

در رابطه با برنامه استخراج لیتیوم هیچگونه نظر خواهی از سرخ پوستان ساکن منطقه سرخ پوست نشین آرژانتین انجام نشده است . سرخ پوستان سازمان Jujuys (COAJ) را به عنوان مرکز تجمع خود برای مبارزه در منطقه سازمان داده اند.

برای مشاهده فیلمی در باره وضعیت فقر در آمریکای لاتین به اینجا مراجعه کنید.

 

 

 

 

                                راه توده  344        21  آذر ماه  1390

 

بازگشت