راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دزد و امام جمعه
دست در دست هم
در نماز جمعه تهران

 

ماجرای اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با فرار خاوری مدیرعامل بانک ملی به کانادا وارد مرحله تازه‌ای شده و راستگرایان حاکم و بقولی اصولگرایان حکومتی را به جان هم انداخته است. علینقی (محمد) جهرمی پیشکار اقتصادی و کاندیدای احمد جنتی برای ریاست جمهوری که از عوامل اصلی اختلاس و مدیر عامل برکنار شده بانک صادرات است، در نماز جمعه این هفته آیت‌الله جنتی حضور یافت تا نشان دهد پشتش به کجا گرم است و حریفان حساب کار خود را بکنند. جنتی نیز در نماز خواهان "حفظ آبروی" متهمان یعنی در واقع باند خود و پیشکارش در شورای نگهبان شد. همزمان باند جنتی با شروع به حمله به خاوری و باصطلاح افشاگری پیرامون فرزندان وی و حتی اتهام همکاری با اصلاح طلبان و بیگاناگان، در واقع ‌می کوشد خاوری دیگر به کشور باز نگردد و همه کاسه و کوزه‌ها  سر او شکسته شود.

دراین میان دیگر باندهای حکومتی هم بیکار ننشسته اند و شماری از نمایندگان مجلس شروع به تمجید از مدیر عامل فراری بانک ملی کرده و "استعفای صادقانه" او را ستوده اند. در واقع هدف این عده نیز فراهم کردن زمینه‌های بازگشت خاوری به ایران است. در این پرونده اکنون پای یک سری بانک‌های دیگر مانند بانک "تات" به میان آمده و فیلم‌هایی از خانه 180 میلیارد تومانی که گفته می‌شود متعلق به علی انصاری مدیر عامل این بانک است بر روی شبکه یوتوب قرار گرفت. همه اینها در زیر چشمان نفرت زده مردم ایران جریان دارد. در شرایطی که گفته می‌شود رهبر دستور داده فتیله اختلاس را پایین بکشند و سر و ته این پرونده را که آبروی بهترین دولت ایران از صدر مشروطیت (تعبیر رهبر جمهوری اسلامی از دولت احمدی نژاد) را برده به هم آورند. مشکل فقط این است که مردم فقر زده و خانه خراب شده حاضر به پایین کشیدن فتیله اختلاس نیستند.

روزنامه «گلوب اند میل» کانادا، در گزارشی نوشته است، محمود رضا خاوری، مدیرمدیر عامل مستعفی بانک ملی، که گفته می‌شود به دلیل بزرگترین «اختلاس تاریخ بانکداری کشور» از ایران گریخته، هم‌اکنون در خانه‌‌ای سه میلیون دلاری خود در تورنتوی کانادا سکونت دارد.

محمود رضا خاوری در استعفانامه خود، با اشاره به «سوء استفاده» شرکت امیر منصور آریا از نظام بانکی، مقصر اصلی را بانک صادرات ایران دانست که چنین اعتباراتی برای این شرکت صادر کرده است. یعنی همان بانکی که مدیرعاملش جهرمی بود و در واقع متهم اصلی خود وی است.

یک روز پس از استعفای "خاوری" مدیر عامل بانک ملی،  محمد جهرمی، رئیس برکنار شده بانک صادرات هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، محمودرضا خاوری  با «توجه به گستردگی فساد در بانک ملی در اين پرونده و پرونده‌های ديگر، احتمال دستگيری خود را به خاطر ارتباط با اين پرونده‌ها و عوامل پشت پرده آنها می داد به کانادا گريخت. او و خانواده اش کارت اقامت در کانادا را داشتند.»

در این میان، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور نیز برای جلوگیری از بازگشت خاوری به ایران و بستن پرونده و بیرون کشیدن جهرمی از زیر ضربه گفت: « اگر اقای خاوری به ایران بازنگردد «تمام وصله‌ها و اتهامات»  متوجه او می‌شود.»

در این میان هیچکس نمی گوید که متهم اصلی شخص رهبر است. او که با تغییر ماهیت بند 44 قانون اساسی فرمان خصوصی سازی را داد و دولت احمدی نژاد را مسئول اجرای آن کرد. این خصوصی سازی، امکان تاسیس بانک های خصوصی را فراهم ساخت و غارت کشور و مردم از یکسو و فقر و فلاکت از سوی دیگر، از زیر قبای همین خصوصی سازی بیرون آمد. این همان نکته ایست که موسوی در مناظره های تلویزیون پیش از انتخابات خرداد 88 خود گفت و با صراحت نیز اعلام کرد که این شیوه خصوصی سازی بی در و پیکر و بی نظارت حکومتی و انحلال تمام ارگان های نظارتی و برنامه ریزی در کشور، به فاجعه ختم خواهد شد. یعنی همان که حالا شده است.

 

 

 

                                راه توده  335        11  مهر ماه  1390

 

بازگشت