راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

«هیولای بالدار»
در آسمان مرزهای ایران
اشپیگل ـ ترجمه عسگر داوودی

 

«عزائیل دروگر» نام رسانه ای و طعنه آمیز جنگنده جاسوسی ـ نظامی بدون سرنشین آمریکائی است.این هواپیمای تهاجمی ـ جاسوسی از سال 2004 در افغانستان و پاکستان بکار گرفته شده است. اشپیگل چاپ آلمان می نویسد:
این هیولا شکار کرده و در جا می کشد.

Xـ 470 سلاحی بود که برای اولین بار در 4 فوریه 2004 معرفی شد این هیولا در عمل نشان داد که قادر است تا اولین تهدید کننده بر علیه ساتلیت های مسلح نیز باشد، مدل تکمیل شده این سلاح اکنون با نام«MQ Raper» دائما بر فراز آسمان پاکستان و افغانستان در پرواز بوده است. 36 ساعت پرواز بی وقفه. یکی از امکانات این هیولای بالدار مهاجم است.
قائم مقام رییس جمهور آمریکا به اوباما گزارش داد که قدرت تهدید نظامی آمریکا با این سلاح مخرب به شدت افزایش یافته است.
«MQ Raper» جنگنده مدرن جاسوسی ـ تهاجمی با وزن 5 تن حامل بمب و موشک نیز هست.
اشپیگل در گزارش تصویری خود وظایف این هیولای بالدار چنین تعریف کرده است:
شناسائی، مراقبت، اطلاع رسانی و تهاجم. جنگنده مدرن آمریکا با داشتن دور بین های عکسبرداری و فیلمبرداری قوی وبا برخورداری از آنتن ویژه  تماس راه دور با قدرت بالای ارتباط گیری راداری دائما با ماهواره های ناتو و آمریکا و مرکز فرماندهی در زمین در ارتباط است قادر به شناسائی حتی اشیاء، در ابعاد یک میلی متری سطح زمین است.این جنگنده که بمب ها و موشک های هدایت شونده لیزی حمل می کند قادر به فرود و بر خواستن در محدوده باند غیر طولانی است قادر به حمل 7.1 تن بمب و راکت و دارای قدرت تماس و ارتباط گیری تا شعاع 3000 کیلومتری است، 36 ساعت بی وقفه پرواز می کند و دارای طول بال 20.1 متری است. هزینه تولید این هواپیما 10.5 میلیون دلار اعلام شده است.
از سال 2004 که اولین نسل این جنگنده نخستین تهاجم خود را در پاکستان انجام داده است تاکنون جمعا 233 مورد تهاجم انجام داده است. نسل های قبلی این سلاح در پاکستان تعداد زیر را مورد هدف قرار داده و کشته اند:
در سال 2004 ، 8 تن، در سال 2005 ، 5 تن، در سال 2006 ، 108 تن، در سال 2007 ، 37 تن، در سال 2009، 560 تن، در سال2010 ، 909 تن، در سال 2011 ، 398 تن.
در گزارش تصویری اشپیگل علاوه بر معرفی تصویری این جنگنده نمونه ای این سلاح مخرب در نمایشگاهی در پکن و نیز از تصویری از مراسم خاکسپاری قربانیان این سلاح در پاکستان نشان داده شده است.
 اینجا گزارش تصویری اشپیگل را مشاهده می کنید و در اینجا فیلمی از در همین رابطه در دسترس است.
 

راه توده 338   2 آبان ماه 1390

بازگشت