راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گزارش اومانیته از شیلی
دولت زیر فشار
اعتصابات دانشجوئی
 

 

روزنامه اومانیته نیز نوشت: وزیر بهداشت شیلی روز چهارشنبه گذشته با هدف آرام سازی جوانان به ملاقات دانشجویان اعتصابی رفت. در این ملاقات یک دانشجوی 18 ساله که در اعتصاب غذا بسر می برد گفت: "ما ترجیح میدهیم جان خود را به خطر بیندازیم تا از یک برنامه اموزشی بهتری برخوردارشویم." دانشجویان اعلام کردند که سیستم آموزشی در کشور با کمترین بودجه دولتی اداره می شود و از سقوط دیکتاتور پینوشه در سال 1973 تا کنون، تنها 4 در صد افزایش یافته است. دانشجوی دیگری گفت که از خانواده ای فقیر است وپدرش به شغل نجاری اشتغال دارد و قادر نیست مخارج تحصیلی خود را بپردازد. دولت برای 5 سال، هزینه تحصیلی 15 سال را از دانشجویان فارغ تحصیل هزینه می خواهد و مردم درخیانانها سانتیاگوبه عنوان مسخره میگویند." میخواهی تحصیل کنی، بلیط بخت ازمائی بخر".
رئیس جمهور دست راستی شیلی در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که"اموزش یک کالای مصرفی است ودر نهایت هیچ چیزی در زندگی مجانی نیست". در ماه ژوئیه یک میلیون دانشجو در پایتخت و دیگر شهرهای شیلی دست به اعتصاب زدند. در میدان" تسلیحات" در پایتخت مردم با اعلام اموزش مجانی در شیلی و پخش تراکت در مرکز شهر و موسسات وادارات و...غیره اعتراض مجدد خود را به دولت اعلام کردند.
 

 

 

 

                                راه توده  329        31  مرداد ماه  1390

 

بازگشت