راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سازش ناممکن
با 2هزار قبیله مسلح
در کشور لیبی

آزاده اسفندیاری- سایت حزب کمونیست روسیه
 

پروفسور" مارات موسین "، استاد دانشگاه اقتصاد و تجارت مسکو در برنامه رادیویی سی. تی. اف. ام 05.07.2011 با نویسنده روس" دیمیتری بیکوی " گفتگویی داشت. موضوع این گفتگو تجاوز سازمان نظامی ناتو به کشور لیبی بود. پروفسور موسین با یاد آوری این سخن "روزولت " "چاره دپرسیون جامعه بالا بردن هزینه های جنگی است " ادامه داد که امپریالیسم جهانی برای سرپوش گذاشتن بر روی بحران های اقتصادی خود همیشه به جنگ و خونریزی متوسل شده است. جنگ های اول و دوم جهانی، جنگ های منطقه ای مانند جنگ کره و ویتنام و در دوران اخیر جنگ عراق و افغانستان گواهی است بر این واقعیت.
حمله هواپیماهای نظامی ناتو به کشور مستقل لیبی بر خلاف ادعاهای سردمداران امریکا و اروپا، نه برای دمکراسی و نه برای آزادی مردم لیبی است.
سیاست های تجاوزکارانه آمریکا و اروپا همان اندازه دمکراسی برای مردم لیبی خواهد آورد که برای مردم افعانستان و عراق آورده است. نمونه دمکراسی خواهی این نیروهای تجاوزکار را در جمهوری یمن و بحرین در حمایت از حاکمان آن کشورها شاهد هستیم.
کشور لیبی از آن جهت هدف نیروی نظامی ناتو قرار گرفت که از ذخایر نفتی عظیمی برخورداراست با روسیه و چین روابط اقتصادی دارد. بالاترین سطح رفاه اجتماعی بین کشورهای افریقایی را دارا می باشد.
زمانی که آمریکا در شورای امنیت طرح پرواز ممنوع بر فضای کشور لیبی را به این ارگان جهانی به تصمیم گیری گذاشت، سفیر روسیه در لیبی از دولت خود خواست که این طرح را وتو کند. اما دولتمردان روسیه با رای ممتنع خود به این طرح، دست نیروهای ناتو را برای حمله به لیبی باز گذاشتند. پس از شروع عملیات نظامی ناتو سفیر ما در لیبی به رئیس جمهوری کشور نامه اعتراض آمیزی نوشت و خاطرنشان ساخت که موضع گیری روسیه در مورد تصمیمات ناتو در لیبی خلاف منافع ملی روسیه نیزمی باشد. دیمتری مدویدیف در پاسخ به این نامه سفیر را به روسیه فراخواند و از کار برکنار کرد.
بوجود آوردن کانون های بحرانی در جهان، سیاستی است شناخته شده و نتیجه ای جز پریشانی برای مردم دنیا به دنبال نخواهد داشت. بیرون رفتن حدود دومیلیون کارگر خارجی از لیبی، سرازیر شدن دهها هزار انسان آواره به طرف اروپا عوارضی هستند که جنگ علیه لیبی روی دست مردم اروپا و آفریقا گذاشته است .
دولت امریکا تحت عنوان مبارزه با القاعده خود ساخته، که در سراسر جهان متمرکزشان کرده است، حضور نیروهای القاعده را در کشورهای مختلف دستاویز قرار می دهد و تحت عنوان مبارزه با تروریسم بحران های انسانی ایجاد می کند. از جمله در جمهوری تاتارستان روسیه 3000 جنگجوی وهابی آموزش دیده برای هرنوع عملیات تخریبی در جهت تامین سیاست های آمریکا آمادگی دارند.
مارات موسین، در این گفتگو تاکید کرد که آمریکا در مورد لیبی مرتکب خوش خیالی شد. زیرا دولت قذافی بیش از دوهزار قبیله مسلح و آماده دفاع از کشور خود دارد. ساختن دانشگاههای مختلف، ایجاد موسسات صنعتی و... در طول سالها، زیربنائی را در لیبی بوجود آورده که مردم از آن دفاع می کنند. حکومت لیبی ژنرال های ارتش مصر نیستند که بتوان آنها را خرید و با جابجایی رئیس جمهور زمام امور را دراختیار گرفت. دوهزار قبیله را نمی توان خرید!
(این مواضع را مقایسه کنید با حمایت شتابزده و ذوق زده احمدی نژاد از سرنگونی قذافی بدست نیروهای نظامی فرانسه و امریکا و همچنین مواضع علی لاریجانی که خوشحال از سرنگونی سریع قذافی، وعده پیدا شدن امام موسی صدر را داد و عماریون هم تیم عملیاتی برای اعزام به لیبی جهت پیدا کردن امام موسی تشکیل دادند. این بضاعت کسانی است که در جمهوری اسلامی با شعار علیه امریکا حکومت می کنند. آقای خامنه ای نیز که بشدت نگران سیاست نظامی خود است و از رویدادهای سوریه نگران، در تمام این دوران یادش رفته که ناتو به قصد تسلط بر نفت لیبی به این کشور حمله نظامی کرده است.)
 

راه توده 323    20 تیر ماه 1390

بازگشت