راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خان بخشید خانعلی نبخشید
سبیل
صندوق بین الملل پول
را کجا چرب کردند؟
ع. احمدی

 

 

این روزها در کشور به هر کوی و برزن و دکه و مغازه ای، از کوچک و بزرگ بروی با اتفاق غیر نادری روبرومیشوی و بالا رفتن ساعتی قیمت اجناس و کالاها را از یک طرف و قدرت پایین خرید مردم را از طرف دیگر می بینی. مردمی که بیشتر اوقات تنها برای تفریح و گشت به بازار میروند. از شیر شتر گرفته تا جان آدمیزاد که اینروزها در حاکمیت دولت کودتا به عدالت شتری معروف هم شده، همه از گرانی و تورم و بحران حکایت می کنند. در این میان صدا وسیمای ضرغامی نقش دلقک مقام معظم و دولت کودتاگر را در بارش باران های دروغ در گوش مردم بینوا دارد. وقتی روحانی مستقر در سازمان هدفمند کردن یارانه ها (که هدفی جز به افلاس کشاندن مردم و غارت کردت جیب ملت بینوا ندارد) در همین تلویزیون می‌نشیند و سیاه را سفید و سفید را سیاه نشان میدهد چندان جای شگفتی نیست. ولی در این میان می شنویم که هیئت صندوق بین‌المللی پول به ریاست آقای "دومینیگ گیوم" هم که در حال ارائه گزارشی از اجرای سیاست های این صندوق در کشورهای در حال توسعه و ایران میباشد یقه این ملت بیچاره را گرفته که شما مردم دروغ می گویید که اقتصاد کشور ایران را بحران و تورم گرفته است. همین صندوق که دو ماه پیش گزارشی از رشد پایین تا صفر درصدی اقتصاد کشور را داد اکنون ضمن تشکر از پذیرایی مفصل دولت فخیمه کودتا از موفقیت طرح های اقتصادی سخن می گوید. طرح هایی که همه میدانند بجز فقر و نکبت و سیه روزی برای مردم ایران هیچ نتیجه ای نداشته است. به آقای دومینیگ گیوم باید گفت بجای بازی با آمارها، به سر کوچه ما تشریف بیاورید تا حاج کبلعلی بقال از سیر تا پیاز اقتصاد مملکت را به زبان ساده برایتان تشریح کند. می گویند "خان بخشید و خانعلی نبخشید" که حکایت این صندوق بین‌المللی پول شده است. ملت ایران میگوید ما گرسنه ایم. آقای دومینیک گیوم در گزارشش از موفقیت های طرح هدفمند کردن یارانه ها آن هم در "کاستن از تورم" سخن می گوید. خودتان بخوانید که به گزارش خبرگزاری رويتر، نمايندگان صندوق بین المللی پول طی بيانيه‌ای اعلام کردند: "سياست‌های کنترل تورم در ايران جواب داده و ايران توانسته در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ ميلادی، نرخ رشد را در حدود ۳.۵ درصد نگه دارد." اين بيانيه می‌گويد: "ضمن اين که توزيع سوبسيدها (یارانه ها) به طور نقدی ميان مردم، در کاهش تفاوت طبقاتی موثر بوده و توانسته حمايت مردمی از مصرف داخلی را بالا ببرد."

بله این همان صندوقی است که بن‌علی تونسی را قهرمان اقتصادی معرفی کرده بود و چندی بعد جنبش نان در تونس این قهرمان اقتصادی را سرنگون کرد و اکنون به جرم فساد و خیانت اقتصادی در انتظار محاکمه است. از گزارش صندوق پول درباره احمدی نژاد هم چندان نباید تعجب کرد.

 

 

 

                                راه توده  320        30 خرداد ماه  1390

 

بازگشت