راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پشت پرده رویدادهای لیبی
شبح القاعده را
به شاخ افریقا
منتقل می کنند!

تدوین و ترجمه عسگرداوودی- بخش دوم

 

 

راست ترین جناح های سیاسی آمریکا بشدت کوشش دارند تا بطور مستقیم پای نیروهای نظامی آمریکا را به صحنه جنگ داخلی لیبی بکشانند. گزارش نویسنده کانادائی پروفسور«پیتر دله اسکات» دیپلمات سابق کانادائی و استاد دانشگاه کالیفرنیا و بریکلی و صاحب کتاب های «توطئه قتل جان اف کندی»، «ماجرای مشکوک 11 سپتامبر 2009» و کتاب «سیاست تاریک جنگ» حاکی از آن است که دست های پنهان سازمان های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه، اعضاء القاعده را از کشورهای عراق، یمن، افغانستان، بوسنی و دیگر کشورهای اسلامی شمال آفریقا که موطن اصلی اعضاء القاعده می باشند به صحنه درگیری های لیبی روانه کرده است تا از این افراد و گروه ها برای رسیدن به اهداف استراتژیک و اقتصادی خود استفاده کند.

لیبی علاوه موقعیت جغرافیائی و استراتژیک، دارای معادنی غنی و بکر از جمله نفت است. پروفسور«پیتر دله اسکات» می نویسد که علاوه بر حمایت های تسلیحاتی گسترده علنی و مخفی، کمک های مالی مستقیم خارجی نیز به حساب شورشیان لیبی سرازیر شده است، از جمله پرداخت 25 میلیون دلار از طرف دولت اوباما، علاوه بر پرداخت 18 میلیون دلار قبلی به شورشیان لیبی، همچنین کویت 123 میلیون دلار و سازمان امنیت انگلیس  160 هزار دلار به این گروه ها پرداخت کرده اند.

«جمعیت اسلامی المقاتله» لیبی دارای نزدیک ترین تماس و مراوده با «القاعده» است، عربستان سعودی نیز به خانواده بازماندگان کشته شده عضو این گروه در درگیری های لیبی و یا افغانستان مبلغ 50 هزار دلار پول نقد می پردازد.

به گزارش رسانه های خبری آلمان از جمله اشپیگل در ماه های اول تظاهرات اعتراضی مردم لیبی ماموران دریائی انگلیس پس از مشکوک شدن به یک کشتی باربری در منطقه حفاظتی خود و توقف و بازرسی کشتی مذکور با مبلغ 120میلیون یورو اسکناس لیبائی در کانتینرهای موجود در کشتی مواجه شدند، این کشتی به سفارش یک شرکت آلمانی و با حمل پرچم کشور پاناما از بندر برمن در آلمان به مقصد طرابلس پایتخت لیبی در حرکت بوده است که توسط نیروی دریائی انگلیس متوقف و مورد بازرسی قرار گرفته است.

مخالفان اروپائی دخالت نظامی در امور لیبی از جمله هفته نامه «یونگه ولت» آلمان می پرسند:« این چگونه اپوزیسیونی است که خواهان دخالت آمریکا و متحدانش در امور داخلی کشورش است»!؟

 

پروفسور« پیتر دله اسکات» در بخش دوم یاداشت های خود در نشریه «hintergrund» (پس زمینه) چاپ آلمان می نویسد:

سلاح های مورد استفاده شورشیان لیبی از کجا تامین می شود؟

 

روبرت فیسک هفتم ماه مارس 2011 در روزنامه انگلیسی  ایندیپندنت می نویسد: «از همان  اولین روزهای نا آرامی ها در لیبی موضوع  دخالت آمریکا و عربستان سعودی در امور داخلی لیبی و تحویل سلاح به شورشیان این کشور مورد موافقت دو جانبه هر دو کشور واقع شد. ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی با وجود اینکه خود تظاهرات آزادیخواهی اقلیت 10 در صدی شیعیان را در عربستان سرکوب می کند، دفاع از شورشیان «آزادیخواه» لیبی را وظیفه وجدانی خود می داند.

سوال این است اوباما که داعیه دفاع از دموکراسی را دارد، چگونه حاضر است برای سرنگونی حکومت لیبی وبرقرای دموکراسی ادعائی خود در آن کشور با حکومتی مثل پادشاهی عربستان همکاری کند حکومتی حاضر است برای سرکوبی اقلیت شیعه معترض در کشور قطر حتی نیرو نظامی به آن کشور نیز اعزام کند!؟

استدال جالبی است برقراری دموکراسی در لیبی و سرکوب اقلیت شیعه خودی و قطر به منظور استقرار دموکراسی!»

در سالها قبل نیز همواره تقاضای های آمریکا مورد موافقت پادشاهی عربستان سعودی واقع شده است. در جنگ افغانستان خاندان پادشاهی عربستان همکاری با آمریکا را از همان  فردای روز جضور آمریکا در افغانستان به عهده گرفت و در سال 1980 تحویل سلاح به مجاهدین شورشی افغان را شروع کرد، اما در رابطه با لیبی عربستان سعودی تنها کشور از جمله کشور های عربی متحد با آمریکا است که توان مالی تامین هزینه سلاح به شورشیان لیبی را داراست و جهت رسیدن به  اهداف استراتژیک خود با دستی باز و با طیب خاطری آسوده با سفارش سلاح به آمریکا و با تحویل مستقیم آن به شورشیان لیبی موافقت کرده است. آمریکا و کشورهای متحدش قانع شده اند که مخالفان قذافی شدیدا به موشک های ضد تانک، توپ ها و موشک های زمین به هوا بر علیه حملات هوائی نظامیان لیبی احتیاج دارند.

طراحان نظامی آمریکا تاکید کرده اند حملات هوائی آمریکا بر علیه لیبی زمانی می تواند با موفقیت کامل همراه باشد که همزمان شورشیان لیبی نیز حملات خود را علیه نیروهای قذافی افزایش و تداوم دهند.

حمل و تحویل سلاح ها سفارشی عربستان برای شورشیان لیبی هر بار به 48 ساعت وقت نیاز دارد تا از طریق فرودگاه بنغازی به مخالفان قذافی تحویل داده شوند. برنامه اعلام منطقه ممنوعیت پرواز از طرف سازمان ملل به تسهیل حمل و نقل این سلاح ها کمک می کند. ارزیابی آمریکائی ها براین است که موفقیت کامل موقعی حاصل می شود که نیروهای آمریکائی هماهنگ و همزمان با شورشیان لیبی حملات خود را بر علیه نیروهای نطامی لیبی متمرکز کنند. بخش اصلی انجام این نوع عملیات مدت ها است که توسط هواپیماهای آواکس امریکا که در تماس با خط هوائی پایگاه نظامی آمریکا در جزیره "مالت" که در شمال شرقی آفریقا و در دریای میانه واقع است، انجام می شود.

نیروهای نظامی کشورهای عضو ناتو نیز اطلاعات جمع آوری شده از طریق هواپیماهای جاسوسی آواکس را دریافت می کنند تا همه جانبه نیروهای نظامی لیبی را مورد تهاجم قرار دهند.

بخش انگلیسی کانال تلویزیونی الجزیره نیز اطلاع داد که هواپیما های جاسوسی آمریکا اطلاعات مختلفی از لیبی و زندگی شخصی قذافی را در دراز مدت جمع آوری و به جزیره مالت منتقل کرده اند. همه اطلاعات لازم طبقه بندی شده است. گزارش الجزیره حاکی از آن است که یک هواپیمای آواکس امریکا با شماره LX-N90442 درمنطقه ماموریتش در "مالت" در باره یک هواپیمای جت نوع: Falcon 900 Jet 5A-DCN سوالاتی پرسیده است. این هواپیما از عمان به مقصد متیگا (فرودگاه ویژه قذافی) در حال تردد بوده است. آواکس شماره 07 ناتو از پایگاه نظامی مالت پرسیده است: شما چه اطلاعاتی در باره هواپیما Squawk 2017 دارید؟ این هواپیما در حال پرواز در وضعیت 85 مایلی شرقی محل حضور ما است.

مراقبین هوائی مالتا جواب می دهند: 07، مورد مذکور نوع Falcon 900 با مشخصات: Flugniveau 340 می باشد که مطابق برنامه پرواز به سمت متیگا در حرکت است.

 

لوس آنجلس تایمز24 مارس 2011می نویسد:

«دفاع از دموکراسی در لیبی از طریق آسمان و توسط جنگنده های آمریکا و ناتوـ اعمال می شود. اخبار موجود از منطقه حاکی است که سلاح ها از طریق و توسط عربستان سعودی و مصر وارد لیبی می شوند، البته ماموران آمریکائی حاضر نیستند که این موضوع را تائید کنند.»

 

وال استریت ژورنال، 17 مارس 2011:

« قاهره ـ به گزارش منابع مطلع آمریکائی ومنابع شورشیان لیبی، ارتش مصر با اطلاع آمریکا تحویل سلاح به شورشیان لیبی را از طریق مرزی آغاز کرده است. سلاح های تحویلی شامل انواع مسلسل ها و مواد منفجره است. به شورشیان گفته می شود که آنها هدیه یک کشور همسایه است.
ارسال سلاح از مصر سمبول این است که کشور های عربی غرب را برای برقراری دموکراسی به منطقه دعوت کرده اند. بدین ترتیب این ذهنیت فراهم می شود تا «اتحادیه عرب» با 23 کشورعضوش از اعمال برنامه منطقه ممنوعیت پرواز بر فراز لیبی حمایت کامل به عمل آورده و سازمان ملل تحت فشار قرار گرفته و مجبور شود تا قطعنامه ممنوعیت پرواز بر فراز لیبی را تصویب کند.( مطلب وال استریت ژورنال قبل از تصویب قطعنامه سازمان ملل نوشته شده است.م)

لبنان بحث برقراری ممنوعیت پرواز را پیشنهاد و بلافاصله امارات متحده و قطر از این پیشنهاد حمایت کردند.

شورشیان لیبی در بنغازی از همان اولین روز تظاهرات خود دولت قطر را مرتبا مورد تشویق قرار دادند تا بحث ممنوعیت پرواز بر فراز آسمان لیبی را بین المللی کند.

شورشیان لیبی پس از تصرف بنغازی پرچم های کشورقطر را در ورودی کوچه ها و خیابان ها آویخته و در حمایت از سیاست های قطر شعار می دادند . پس از آنکه نیروهای نظامی لیبی شهر را دوباره به تصرف خود در آوردند، در وسایل ارتباط جمعی کنسروها و دیگر مواد غذائی وارد شده از قطر برای شورشیان را به همراه پرچم های آن کشور به نمایش گذاشتند.

کاخ سفید همیشه کوشش کرده است تا موضوع مسلح کردن مستقیم شورشیان لیبی را مسکوت نگاه دارد. در بین افکار عمومی آمریکا همواره این سوال مطرح است که اپوزیسیون لیبی چه کسانی هستند و پس از سرنگونی قذافی چه اهدافی را در لیبی و منطقه دنبال خواهند کرد. تعدادی از سیاستمداران آمریکا این نگرانی را مطرح می کنند که ممکن است  اپوزیسیون اسلامی پس از حذف قذافی، کشور لیبی و منطقه را به جولانگاه نیرو های «القاعده» تبدیل کند. یک مسئول آمریکائی در مقابل سوال آیا از طریق مصر به شورشیان لیبی سلاح رسانده می شود؟ گفت: « از آن اطلاع داریم اما قادر به جلوگیری از این امر نیستیم »

کوشش برای تماس تلفنی با مسئولین مصر از جمله وزیر خارجه و یا سخنگوی دولت بی نتیحه مانده است. مسئولین نظامی مصر نیز به هیچ عنوان در دسترس نیستند. فقط یک مسئول مصری در واشنگتن گفت که از این موضوع اطلاعی ندارد.

«حانی سوفلاکس» تاجری در قاهره می گوید که او همزمان با آغاز اعتراضات در لیبی در رابطه با پخش اسلحه بین شورشیان لیبی و دولت مصر واسطه بوده است.

سلاح های تحویلی آمریکا به مسئولین مصری برای رساندن آنها به شورشیان لیبی نشان دهنده این امر است که .آمریکائی ها مایل نیستند مستقیما وارد ماجرا شوند. البته مسئولین مصری هرگز بدون

موافقت آمریکائی ها در این رابطه عملی انجام نمی دهند.

مقامات غربی و رهبران شورشیان لیبی می گویند که امریکا بدلیل بدنامی در تهاجم به افغانستان و عراق و منطقه، مایل نیست در ماجرای تهاجم نظامی غرب به لیبی، در انظار عمومی نقش رهبری خود را نشان دهد.

«مصطفی القریانی» یکی از سخنگویان شورشیان لیبی می گوید: کمیته تدارکات نظامی ما سلاح خریده و وارد کرده است اما نوع سلاح های، تعداد آنها و نام کشور فروشنده سلاح های دریافتی باید مخفی بماند.

 مصری ها می خواهند موضوع تحویل سلاح ها مخفی نگاهداشته شود. آنها در رابطه با موضوع لیبی و وضعیت شورشیان ظاهرا خود را بی تفاوت نشان می دهند. بنا به اطلاع منابع شورشیان، مصر حتی در رابطه با رای گیری سازمان ملل در باره ممنوعیت پرواز در آسمان لیبی نیز سکوت اختیار کرده است. هزاران کارگر مصری لازم است تا همچنان در لیبی بمانند. از طرف دیگر حمایت مخفی مصر از شورشیان لیبی از طرف حکومت لیبی قابل پیش بینی نبود، آنها فکر می کردند که با بی طرف ماندن همسایه شرقی، خود امکان مانور بیشتری در مقابل شورشیان خواهند داشت. تحویل سلاح ها از طرف مصر عملا پس ازگذشت یک ماه از اعتراضات خیابانی به شورشیان آغاز شده است. انواع سلاح های مدرن از جمله تانک ها و توپ های ضد هوائی بلافاصله در دسترس شورشیان قرار گرفت تا علیه جنگنده های لیبی بکار برده شوند.

بخشی از تانک ها و تعدادی از هواپیما ها از جمله سلاح هائی هستند که از طریق تسلط شورشیان به بخش شرقی کشور به تصرف آنها در آمده است، لوازم یدکی این سلاح ها و متخصصین تکنیکی برای استفاده و تعمیرات آنها طبیعی است که از خارج فرستاده می شوند.»

 

سایت« دیچیتال نیوز» 17 مارس 2011 می نویسد:

«روز پنجشنبه یک مسئول آمریکائی و یکی از مسئولین شورشیان لیبی گفتند که ارتش مصری در تماس با آمریکا مسئولیت تحویل سلاح ها به شورشیان لیبی را به عهده گرفته است. بخش اصلی این سلاح ها شامل انواع مسلسل ها و مواد منفجره می باشد که بمنظور جبران ضعف شورشیان در هفته های اول درگیری ها ارسال شده است، البته در مقابل این سوال که این سلاح ها از کجا وارد لیبی می شوند فقط گفته می شود که هدیه کشورهای ناشناس منطقه به شورشیان است. با وجود اینکه برنامه تصویب ممنوعیت پرواز به روز پنج شنبه موکول شده است اما شورشیان لیبی نگران این هستند که اجرای عملی آن خیلی دیر باشد و آنها مواضع خود را در جبهه ها از دست بدهند.(این مطلب نیز قبل از تصویب قطعنامه ممنوعیت پرواز برفزاز لیبی توسط سازمان ملل، نوشته شده است.م)

 موضوع تحویل سلاح ها از طرف کشورهای عرب به این معنای است که برای اولین بار در سال های اخیر، کشور های عرب متحدا عملیات نظامی وسیعی را خارج از چهارچوب جغرافیائی خود به عهده گرفته اند، این موضوع نشانه آن است که این کشورها در آینده نیز آماده اجرا و به هدف رساندن برنامه های نظامی آمریکا و ناتو حتی در دیگر مناطق جهان می باشند. نباید فراموش کرد که «اتحادیه عرب» با 23 رای از برنامه ممنوعیت پرواز بر فراز لیبی استقبال کرد. با وجود اطلاعات موجود از تحویل سلاح ها از طرف مصر به شورشیان لیبی، رویتر گزارش داد که خانم «منحا باکوحوم» سخنگوی وزارت امور خارجه مصر مدعی شد که مصری ها درهیچ نوع عملیات نظامی مربوط به لیبی دخالت ندارند:«دولت مصری با کشور های عربی ضد قذافی همکاری نخواهد داشت. ما در هیچ برنامه نظامی از این نوع شرکت نخواهیم کرد و دولت مصر هیچ دخالتی در امر تحویل سلاح به شورشیان لیبی نخواهد داشت. او فقط به تکرار سخن هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا بسنده می کند که گفته است: مذاکراتی در رابطه با همکاری کشور های عربی با  امریکا در حال انجام است تا کشور های عرب در رابطه با مسائل لیبی دخالت کاملتری داشته باشند.ما آرزو می کنیم تا این کشور ها سهم بیشتری را در این رابطه تقبل کنند. «مصطفی  القریانی» یکی از سخنگویان شورشیان لیبی در بنغازی توضیح می دهد:«شورشیان لیبی از کشور های همسایه اسلحه دریافت می کنند.» اما او از توضیح بیشتری در این باره خوداری می کند.»

 

سایت «رسانه خبری جدید آمریکا»اول مارس 2011می نویسد:

« کشورهای مصر و تونس از تاثیر گذاری انقلاب خود بر دیگر کشورهای منطقه آگاه اند. آنها بر این باورند که با حذف دیکتاتورهای حاکم بر کشورهای مسلمان منطقه امکان بروز دموکراسی در کل منطقه فراهم خواهد شد، بنابراین آنها در بخش مسلمان نشین شمال آفریقا جنبش های اسلامی را مورد حمایت قرار می دهند. کشور قطر سال ها است که «اخوان المسلمین» و نیروهای عضو «القاعد» که از افغانستان به شمال آفریقا بازگشته اند، را تحت حمایت های گوناگون خود قرار می دهد.

«جمعیت اسلامی المقاتله» لیبی از جمله گروه هائی است که هم با حکومت قطر و هم با «القاعده» تماس نزدیک دارد. این گروه از مجموعه افرادی تشکیل شده است که سابقا در افغانستان به «جهاد مقدس» مشغول بوده اند و اکنون به موطن اصلی خود در لیبی و دیگر کشور های اسلامی شمال آفریقا بازگشته اند و به همین دلیل نیز تحویل سلاح ها از طریق این جریان سر سپرده به دیگر گروه های شورشی لیبی مطمئن ترین راه محسوب می شود. جالب توجه این است که «جمعیت اسلامی المقاتله» لیبی در لیست گروه های تروریست آمریکا قرار دارد. ارتباط دو جانبه قطر با امریکا و«جمعیت اسلامی المقاتله» و نیروهای« القاعده» امکان ایجاد ارتباط و هماهنگی مابین را کاملا فراهم می کند.

گزارش کانال تلویزیونی «س.ان.ان» آمریکا نیز قابل توجه است: مطالعات و بررسی دانشمندان شیمی دان آمریکا حاکی است که از سال 2008 تاکنون فقط 40درصد گاز های خردل موجود در ارتش لیبی در چهارچوب برنامه بین المللی از بین بردن سلاح های شیمائی از بین برده شده اند و بقیه آنها و بخش قابل توجهی نیز از مرز ورودی مصر به لیبی هنوز ترخیص نشده است. با این وصف می توان تصور کرد که کلیه این سلاح ها و مواد شیمائی همراه در تصرف نیروهای شورشی لیبی باشد.

کانال تلویزیونی الجزیره که از کشور قطر برنامه بخش می کند از همان اولین روز های آغاز تظاهرات اعتراضی در لیبی شورشیان را افرادی انقلابی و سربازان لیبی را افرادی سنگدل ترسیم کرده است. این کانال که اولین گزارش های خود را با عنوان« تظاهرات مسلمات آمیزمردم لیبی» شروع کرده بود یکباره با تغییر جهتی 180 درجه ای اعلام کرد که 150تن از سربازان لیبی بدلیل خودداری از درگیری با مردم بدستور افسران خود تیرباران شده اند. بدنبال این خبر، رگبار خبرهای منفی از طرف کانال الجزیره بر علیه حکومت لیبی باریدن گرفت: تظاهرات مردم خشمگین لیبی سرکوب شد اما سربازان سرکوب کننده مردم توسط مبارزان شورشی با تجربه بازگشته از جبهه های عراق و افغانستان به سزای اعمال خود رسیدند.

کمیسیون تحقیقات کنگره آمریکا در سال 2008 از سازمان های مسئول مراقبت از تحرکات و ارتباطات «القاعده» خواستند تا رابطه اعضاء قطری القاعده را با خانواده های بزرگ حکومتی قطر مورد بررسی دقیق  قرار دهند تا مشخص شود که آیا خانواده های مسئولین حکومتی قطر اعضاء قطری گروه القاعده را مورد حمایت قرار می دهند یا خیر.

گزارش کمیسیون بررسی تحقیقات حادثه 11 سپتامبر به کنگره آمریکا حاکی است که وزارت کشور قطر « خالد شیخ محمد» صحنه گردان اصلی حادثه 11 سپتامبر نیویورک و تعداد دیگری از اعضاء قطری القاعده را علاوه بر حمایت مالی در قطر پناه داده و مخفی کرده است.

گزارش کمیسیون کنگره آمریکا همچنین حاکی است که « عبدالله بن خالد التحانی» وزیر کشور و رئیس شورای امنیت ملی قطر گفته است که او در سال 1995 « خالد شیخ محمد» را مورد حمایت مالی قرار داده تا او برای برانگیختن مسلمانان بوسنی برای « جهاد» به آنجا سفر کند. گزارش در رابطه با یادداشت ماموران سازمان اف.بی.ای در باره حادثه انهدام ساختمان های دوقلوی نیویورک در 11 سپتامبر نیز یادآور شده است که:«فقط یک حادثه کوچک باعث شد تا افراد مشکوک به دخالت در این حادثه در آمریکا دستگیر نشوند».مسئولین آمریکائی سابق در قطر بر این باورند که یکی ازاعضاء اصلی حکومتی قطر به اعضاء دخیل در حادثه 11 سپتامبر ساکن قطر اطلاع داده است که عملیاتی برای دستگیری آنها در دست اقدام است و آنها بهتر است تا خاک قطر را هر چه سریعتر ترک کنند.»

بخش اول این مطلب را اینجا می توانید، بخوانید

برای مشاهده فیلم های مربوط به حضور القاعده در لیبی اینجا می توان مراجعه کرد

منبع برای بررسی بیشتر فاکت ها

 

 

 

           راه توده  314        19 اردیبهشت ماه  1390

 

بازگشت