راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

توصیه مصباح یزدی
به علی خامنه ای
و احمدی نژاد

 

 

آیت‌الله مصباح یزدی از بنیانگذاران و مدافعان سرسخت اشاعه اعتقاد به رمالی و جن گیری و ظهور امام زمان است. در هفته های اخیر كه اوضاع احمدی نژاد به هم ریخته و درحال تبدیل شدن به كارت سوخته است، آقای مصباح هم اینجا و آنجا سخنرانی می كند. او در این سخنرانی ها از یكسو می خواهد از هم سرنوشت شدن احتمالی خودش با احمدی نژاد جلوگیری كند و از سوی دیگر از او دفاع كند و مانع حذفش شود. به همین دلیل لحن این سخنان به ظاهر انتقاد از احمدی نژاد اما در واقع در دفاع از وی و برای جلوگیری از حذف اوست.

از جمله اینها اخرین سخنرانی مصباح یزدی خطاب به اعضای حزب موتلفه است كه خلاصه ای از آن در سایت جرس منتشر شده است. آیت‌الله مصباح در این سخنرانی ابتدا با ایما و اشاره و بدون آنكه نامی از كسی برده باشد كه بعدا مجبور به پاسخگویی راست و دروغ حرف خود باشد، مدعی شد كه هاشمی رفسنجانی حداكثر رای احمدی نژاد را 500 هزار می دانسته ولی معلوم شده كه برخلاف این نظر برتری احمدی نژاد نه تنها در آرا بلكه در عمل نسبت به بقیه بسیار چشمگیرتر بوده است. به ادعای مصباح برتری احمدی نژاد "نسبت به بقیه رقبا نسبی بود؛ آن هم در بعضی از مسائل که البته مسائل حساسی بودند. بعد هم در عمل ثابت شد که این برتری خیلی چشمگیر است." مصباح یزدی سپس حمایت های آیت‌الله خامنه ای از احمدی نژاد را به یاد او می آورد و می گوید: "تأییدات رهبری و تعبیراتی که ایشان در باره این دولت به کار بردند، در تاریخ می‌ماند. ایشان فرمودند از اول مشروطیت تا به حال چنین دولتی سر کار نیامده است و تعبیر بسیار بلندی است. بالاخره کارهای عظیمی انجام شدند که دوست و دشمن به آنها اعتراف دارند." مصباح یزدی در واقع دارد حرف هایی كه خامنه ای درباره احمدی نژاد زده به او یادآور می شود و آن را با نظرات هاشمی رفسنجانی درباره احمدی نژاد مقایسه می كند و در واقع به وی هشدار می دهد كه با زدن به ریشه احمدی نژاد درواقع دارد به ریشه خود می زند و به برگ و بال هاشمی رفسنجانی می افزاید.

مصباح در ادامه و در ظاهر در توصیف احمدی نژاد ولی در واقع در ریشخند علی خامنه ای می گوید: "اینکه آدم جوری رفتار کند که نزدیک‌ترین دوستان و صمیمی‌ترین همکارانش هم آزرده و با او مخالف شوند و توی روی او بایستند، این رفتار برای یک سیاستمدار در هیچ منطقی پذیرفته نیست. سیاستمداران، دشمنان صریحشان را هم یک‌جوری نگه می‌دارند که روزگاری از آنها استفاده کنند."  

بعبارت دیگر اگر خامنه ای سیاستمدار باهوشی است ولو اینكه احمدی نژاد دشمنش باشد باید آن را یك جوری نگه دارد و از آن بعدها استفاده كند. ولی از قرار خامنه ای بنظر مصباح باهوش نیست. آن از تمجیدهایی كه از احمدی نژاد كرده و دولت او را از مشروطه تا بحال بی نظیر دانسته، این هم از آزرده كردن احمدی نژاد و نگه نداشتن او تا جایی كه توی روی او بایستد. 

مصباح یزدی دست آخر با تمجید از "بهره هوشی خیلی بالای" احمدی نژاد مدعی می شود كه رفتار او باید ناشی از سحر و جادو و هیپنوتیزم و اینها باشد. یعنی خلاصه احمدی نژاد مقصر نیست و باید او را از هیپنوتیزم خارج كرد. به گفته وی: "بهره هوشی این شخص به تصدیق دوست و دشمن از حد متعارف بالاتر است، پس چگونه شیفته یک شخص عادی می‌شود؟ آن هم شیفتگی‌ای که چنین حرکات نامعقولی از او سر بزند! یک وقتی به برخی از دوستان نزدیکم گفتم که بیش از 90 درصد معتقدم که او سحر شده است! ... عقلم نمی‌رسید که آیا هیپنوتیزم است، سحر است، ارتباط با مرتاضین است؟"

بنابراین راه حل مسئله این است كه دو طرف قضیه یعنی علی خامنه ای و محمود احمدی نژاد خود را اصلاح كنند: علی خامنه ای مقداری بهره هوشی اش را بالا ببرد و مانند یك سیاستمدار رفتار كند و دشمنانش را هم نگه دارد كه البته این هوش و كیاست شامل امثال موسوی و كروبی نباید بشود. احمدی نژاد هم باید از هیپنوتیزم خارج شود یعنی بفهمد كه تند رفته و غلط زیادی كرده است و راه خودش را آرام آرام جلو برود. این نسخه مصباح یزدی برای نجات خودش و احمدی نژاد و ویرانگری است كه دولت كودتا روی دست مردم ایران و منطقه گذاشته است.

 

 

 

                                راه توده  315        26 اردیبهشت ماه  1390

 

بازگشت