راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پاسخ به چند پیام از میان پیام های دریافتی
آقای عبدالعلی بازرگان
می خواهد بگوید
اهل درس از تاریخ نیست!

 

آقای عبدالعلی بازرگان می خواهد بگوید مرغ یک پا دارد و نهضت آزادی نه می تواند و نه می خواهد از تاریخ درس بیآموزد. ما با این نظر موافق نیستیم زیرا می دانیم کسان بسیاری در رهبری کنونی نهضت آزادی، بسیار از تاریخ آموخته اند. بویژه طی سه دهه گذشته و دیدن دنیائی از رویدادها و گرایش ها و کینه ها و نفرت ها که اتفاقا در بخش مذهب علیه مذهب بیش از هر زمان دیگری شاهد آن بوده اند.
آقای پورنقوی نیز توضیحی در باره کنگره اخیر سازمان فدائیان اکثریت ارسال داشته است که عینا منتشر کردیم.
علی پورنقوی- در کنگره دوازدهم سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت) بخشی از گزارش روز نخست کنگره، مندرج در نشریه کارآنلاین کار روی دستور مصوبات قبلی و رسیدگی به عملکرد ارگان های مرکزی بود. تأکید مقدم اظهارنظرکنندگان قدردانی از کار انجام گرفته در فاصله دو کنگره بود. طبعاً سؤالات و انتقاداتی در مورد فعالیت دوساله ارگان های مرکزی نیز مطرح بود که مسئولین سازمان ضمن پذیرش برخی انتقادات و استقبال از طرح انتقادات و پیشنهادها به این انتقادات و پرسشها پاسخ و در مورد آنها توضیح دادند.
راه توده- ما هیچ توضیحی بر این پیام کوتاه نداریم و صرفا آنرا منتشر کردیم.

راه توده- یکی از خوانندگان راه توده با نام "حمید هوشور" (البته ایشان نام خود را هم به انگلیسی نوشته است) پیامی به انگلیسی نوشته و خواسته اند بدانند چگونه می توانند با تحریریه راه توده ارتباط تلفنی برقرار کنند. شماره تلفن اینگونه تماس ها در صفحه راه توده اعلام شده است. البته انتقاد کوچک ما از ایشان که پیام و حتی نام خود را به انگلیسی نوشته اند برجای خود محفوظ است.
سلام- بعضی وقت ها آدم از خواندن یک مطلب پر در می آورد و سرمست می شود. مقاله "کنگره 12 فدائیان از این دست بود. ما جز سپاسگزاری کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم.
راه توده- متاسفانه در پیام خویش نامی از خود برجای نگذاشته بودید و به همین دلیل پیام شما بدون نام منتشر شد.

باقر عظیمی- آقای عبد العلی بازرگان اخیرا و به بهانه سالگرد تاسیس نهضت آزادی ایران گفتگوئی با سایت جرس تحت عنوان "نهضت آزادی یک اندیشه و فکر است" داشت. ایشان در یاسخ به سئوال مصاحبه کننده که "شما اثر بخشی فعالیت های نهضت را در این 32 سال پس از انقلاب چگونه ارزیابی میکنید؟"،از جمله گفت: "نهضت هرگز مثل حزب توده که وابسته به شوروی و شبکه جهانی آن بود، تجربه، توسعه و تشکیلاتی نداشت."
البته ایشان در این مصاحبه، آشفته گویی های زیادی داشت که جای بحث مفصل دارد. ازجمله گفته اند "وضعیت آزادی خواهان در ایران به دلیل تکیه بر توده های سنتی و باور های دینی،سخت تر از دیگر ملت های منطقه است". یعنی اگر، برای مثال، احمدی نژاد بر باورهای ناسیونالیستی تکیه کرد، کار بر آزادیخواهانی نظیر بازرگان ساده تر می شود. درمورد توده سنتی هم بهتر است ایشان خود آنرا تعریف کند تا مردم آنرا از توده غیر سنتی باز شناسند. حتماً توده های بی سوادی که طرفدار نهضت آزادی نیستند، سنتی هستند و باید در فکر تهیه توده مدرن باشیم تا آقای بازرگان به کمک آنها، علیه استبداد مبارزه کند. خطاب کردن مردم به "توده های سنتی" در عمل اعتراف به نا توانی نهضت آزادی برای ارتباط گیری با توده مردم نیست؟
راه توده- ما هم از این بابت متاسفیم. درباره قضاوتی هم که ایشان درباره حزب توده ایران کرده اند، توصیه می کنیم به اتهامات مشابه و بی پایه و اساسی که حکومت کنونی به نهضت آزادی می زند مراجعه کنند و ریشه این نوع اتهامات را در انگیزه حکومت ها از طرح آنها جستجو کنند. استبداد از دوران رضاشاه تا کنون، از همین روزنه عبور کرده است. ابتدا حزب توده ایران و سپس بقیه احزاب و سازمان ها که اکنون نهضت آزادی را هم شامل شده است. زشت است که پس از سه دهه تجربه، هنوز همان کلامی از دهان امثال ایشان بیرون بیآید که در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی از دهان نخست وزیر دولت موقت، یعنی مهندس بازرگان بیرون آمد و متن اظهار نظر سخنگوی دولت وی، یعنی عباس امیرانتظام شد. ما تصور نمی کنیم امثال امیر انتظام نیز امروز نظراتی چنین عقب مانده داشته باشند که آقای عبدالعلی بازرگان ارائه داده است. و حیرت می کنیم که هنوز از تجربه و تاریخ درس نگرفته اند.
راه توده- دوست عزیز با امضای فری مغاری – مطلبی که در باره انتخابات بنگالدش و خانم شیخ حسینه ارسال داشته بودید، به این دلیل که پیشتر در روزنامه همشهری منتشر شده بود و هیچ نکته تازه و یا تحلیلی درباره وقایع بنگالدش نبود را منتشر نکردیم. البته کم لطفی کرده و منبع مطلب ارسالی را نیز ننوشته بودید.


بيژن اردشير- با درود بر رهروان آزادی. من می خواهم در مورد راه توده بيشتر بدانم. اگر ممكن است بطور منظم نشريه را به ايميل من ارسال فرماييد.
با سپاس بيژن اردشير از ايران
راه توده- دوست گرامی. ضمن استقبال از تمایل نسل جوان ایران برای آگاهی بیشتر از تاریخ مبارزاتی
حزب توده ایران و خط مشی سیاسی آن در مقاطع مختلف تاریخ ایران، باطلاع شما می رسانیم که متاسفانه
ما سیستم ارسال راه توده از طریق ای میل را نداریم. بنابراین قبول زحمت کرده و از طریق اینترنت آن را
دریافت داشته و مطالعه فرمائید.
ح.آ- fanoosezard@yahoo.com
حالم از شما کمونیست های مرتجع تر از مذهب بهم می خوره. دعا می کنم هرچه زودتر ایالت 51 آمریکا بشیم تا جمهوری سوسیالیستی ایران. من تعجب می کنم شما چجوری با خوندن تاریخ بازم رفتین تو مرام دیکتاتوری کمونیست البته شایدم نخوندین.
راه توده- نخست به شما توصیه می کنیم، قبل از آن که حالتان بهم بخورد و هوس شناخت و معرفی ارتجاع و غیر ارتجاع و آرزوی تبدیل شدن ایران به ایالت 51 امریکا را بکنید، کمی به فارسی خود بپردازید و آن را تقویت کنید. یک شبه کسی ملا نشده که شما بشوید!
----------------
Stan Thorton
.scotservais1@gmail.com
See you at the top
راه توده- دوست گرامی هر زمان که نامه و پیام خود را به فارسی نوشتید و برای ما ارسال فرمودید، پاسخ آن را دریافت خواهید داشت.
talash
ta_lash@yahoo.com
راه توده- ما به فارسی لاتین هم پاسخ نمی دهیم و اساسا وقت خواندن نامه های بلند بالائی با این خط نوشته می شود را نداریم. هر زمان پیام خود را به خط فارسی برای ما ارسال داشتید، انتظار خبر دریافت و پاسخ آن را داشته باشید.
Feri Moghari
azami32@live.com

راه توده- توضیح بالا شامل حال شما دوست عزیز نیز می شود. ما به پیام هائی که به فارسی نوشته می شود و پیام هائی که به خط فارسی است و نه لاتین- فارسی پاسخ می دهیم.

راه توده- دوست عزیز با امضای فری مغاری – مطلبی که در باره انتخابات بنگالدش و خانم شیخ حسینه ارسال داشته بودید، به این دلیل که پیشتر در روزنامه همشهری منتشر شده بود و هیچ نکته تازه و یا تحلیلی درباره وقایع بنگالدش نبود را منتشر نکردیم. البته کم لطفی کرده و منبع مطلب ارسالی را نیز ننوشته بودید.


راه توده 316 - 2 خرداد 1390

بازگشت