راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تدارک انتخابات پارلمانی در روسیه
دیدار و رایزنی
رهبر حزب کمونیست
و رئیس جمهور روسیه
ترجمه آزاده اسفندیاری

 

تلویزیون بین المللی RT، منتشر کننده اخبار روسیه اعلام کرد:
رئیس جمهور روسیه "دیمیتری مدودف" اعلام کرد که در آغاز کارزار انتخاباتی در روسیه دیدار با رهبران احزاب روسیه را در برنامه خود گنجانده است و با همین هدف، با رهبر و هیات نمایندگی حزب کمونیست روسیه دیدار و رایزنی کرده است.
کاخ کرملین با صدور اطلاعیه ای که "مدودف" آن را امضاء کرده گزارش مختصری از دیدار رئیس جمهور با دبیراول حزب کمونیست روسیه را منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده است که رئیس جمهور بعنوان ضامن قانون اساسی می خواهد از برنامه ها و طرح های احزاب روسیه مطلع باشد و در برنامه های آینده دولت از این نظرات استفاده کند. این دیدارها مطابقت دارد با اصول قانون اساسی روسیه، خواست مردم و استقرار دمکراسی در کشور.
این اطلاعیه می افزاید: در چارچوب همین رایزنی ها، مدتی پیش رئیس جمهور با اعضای جوان پارلمان روسیه که بخش عمده ای از آنها عضو حزب کمونیست این روسیه اند دیدار کرد.
همزمان با انتشار این اطلاعیه، رئیس جمهور روسیه نیز شخصا طی سخنانی که از تلویزیون روسیه پخش شد، به این دیدارها اشاره کرده و در باره دیدار با نمایندگان جوان پارلمان روسیه گفت:
دیدار با کمونیست های جوان احساس بسیار خوبی را در من بوجود آورد. این واقعیت است که سیاستمداران نسل جوان کشور خوب آموزش دیده و به امور کشور و مسائل جهانی تسلط دارند.
درباره همین دیدارها، دبیراول حزب کمونیست روسیه نیز گفت:
حزب ما در انتخابات آینده پارلمانی و متعاقب آن، در انتخابات ریاست جمهوری، تلاش خواهد کرد بیان کننده خواست کارگران، زحمتکشان و اقشار و طبقات پائین جامعه باشد. هیات نمایندگی حزب ما در دیدار با رئیس جمهور نیز بر همین نکته تاکید کرده و اعلام داشت که طرح ها و پیشنهادهای فراکسیون حزب کمونیست روسیه در پارلمان کشور نیز تاکنون همین سمت گیری را داشته و در آینده نیز همینگونه خواهد بود. هیات نمایندگی حزب ما درهمین دیدار وظیفه رئیس جمهور را برای جبران عقب ماندگی آموزش و بهداشت کشور جلب کرد و تاکید کرد که دولت نمی تواند و نباید از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. تضعیف نقش دولت در همین عرصه تاکنون ضربات مهلکی بر آموزش و بهداشت کشور وارد آورده است. رئیس جمهور خود را متعهد به مطالعه دقیق طرح های ارائه شده از سوی حزب ما اعلام کرد.
انتخابات پارلمانی روسیه قرار است در ماه دسامبر برگزار شود و انتخابات ریاست جمهوری در ماه مارس سال آینده. نتیجه نظر سنجی ها در باره انتخابات پارلمانی می گوید که احزاب "روسیه متحد"، حزب کمونیست و حزب لیبرال دمکرات برندگان اصلی انتخابات آینده پارلمانی روسیه خواهند بود.
برای انتخابات ریاست جمهوری هنوز معلوم نیست چه شخصیت هائی از کدام احزاب خود را برای این انتخابات نامزد خواهند کرد، اما آنچه مسلم است رهبر حزب کمونیست روسیه برای این انتخابات خود را نامزد خواهد کرد.

راه توده 316 - 2 خرداد 1390

بازگشت