راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رئیس جمهور بلاروس:
حراج سوسیالیسم
در بلاروس
ممکن نیست!
سایت حزب کمونیست روسیه- بهروزبکتاشی

 

جمهوری سوسیالیستی "بلاروس" نه تنها زیر فشار کشورهای بزرگ سرمایه داری غرب، بلکه زیر فشار دولت روسیه است. محاصره اقتصادی غرب را روسیه علیه بلاروس کامل کرده است. تمامی این فشارها برای ایجاد یک شورش داخلی علیه دولتی است که در بدترین شرایط اقتصادی و سیاسی در خدمت مردم این کشور است. غرب و روسیه نمی خواهند بلاروس سوسیالیستی باقی بماند و نمونه ای شود برای مردم روسیه و اوکرائین و لهستان درهمسایگی این جمهوری. درگام اول تلاش آنست که دولت این کشور تسلیم برنامه های صندوق بین الملل پول شود، درمرحله دوم و در صورت مقاومت دولت در برابر این افشارها، با کمک تحریم های جهانی آن را با یک شورش نارضائی از گرانی و کمبود در داخل کشور روبرو کنند و از دل این شورش یک اپوزیسیون دست نشانده غرب را بیرون کشیده و به حاکمیت برسانند. یعنی سرنوشتی که همه کشورهای اروپای شرقی گرفتار آن شدند. اگر این دو برنامه هیچکدام به نتیجه نرسید، یا دست به کودتا بزنند – چنانکه در انتخابات اخیر این کشور آلمان و لهستان چنین طرحی را به اجرا گذاشتند اما موفق نشدند- و یا آن را به جنگ داخلی و مداخله ناتو، روسیه و لهستان بکشانند.
جمهوری بلاروس در چنین شرایطی بسر می برد.
دولت این جمهوری تاکنون روی وامی حساب می کرد که قرار بود روسیه به این کشور بدهد. وامی که رقم آن روی 3 میلیارد دلار توافق شده بود و قرار بود 1.2 آن امسال پرداخت شود و بصورت ارز در اختیار بلاروس گذاشته شود. اکنون وزیر اقتصاد روسیه شرط جدیدی را برای پرداخت این بخش از وام قائل شده است: خصوصی سازی بخش دولتی اقتصاد این جمهوری تا حد 7.5 میلیارد دلار!
"لوکاشنکو" رئیس جمهور بلاروس در پاسخ به شرط جدید روسیه که توسط وزیر اقتصاد این کشور اعلام شده گفت:
برای نابودی استقلال کشور ما، آنها حتی مبلغ و سطح مالی خصوصی سازی را اعلام کرده اند. نه من و نه مردم بلاروس حتی یک تکه زمین بلاروس را به چنین قیمیتی نخواهیم فروخت! زیرا این نه حتی فروش، بلکه حراج استقلال کشور است. من این مخالفت را به دولت و بانک مرکزی کشور اعلام داشتم و تاکید کردم که بلاروس خود فروشی نمی کند!


راه توده 317 - 9 خرداد 1390

بازگشت