راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دستگیری آخرین مدافع سنگر دفاع از یوگسلاوی
قهرمان ملی را
جنایتکار جنگی
به مردم معرفی کردند!
ساویتسکایا راسیا – ترجمه آزاده اسفندیاری

 

روز 26 ماه مه "باریس تادیج" رئیس جمهور صربستان خبرنگاران و نمایندگان رسانه های مختلف را فراخواند تا خبر دستگیری ژنرال "رادکو ملادیج" را با هیجان باطلاع خریداران ایشان برساند. این ژنرال از معدود بازمانده های سران ارتش یوگوسلاوی سابق بود که تا آخرین لحظات در مقابل تجزیه کشور یوگسلاوی و ارتش های ناتو مقاومت کرده بودند. چه گناهی از این بالا تر؟
از سوی دیگر اعلام این خبر برای میلیون ها نفر از اهالی صربستان که او را قهرمان ملی خود می دانند ابر سیاهی بود که بر آسمان آرزوهای آنها سایه افکند. در چهره این مردم شکست خورده تنفر و انزجار از حکومت صربستان و پشتیبانان اروپائی آن را می توان مشاهده کرد. چرا که رادکو ملادیچ این ژنرال افسانه ای تنها بازمانده امید مردم این سرزمین برای باز گرداندن غرور ملی آنها به کشورشان بود.
"میرکو سویتکویچ" نخست وزیر صربستان، در همان ساعات اولیه روز دستگیری ملادیچ ، بی پرده اعلام کرد که از این پس تمام راه ها برای ورود صربستان به اتحادیه اروپا باز است و دیگر در این زمینه مانعی وجود ندارد . حاکمان صربستان بدون توجه به غرور ملی مردم خود و تنها برای خوش آمد سران کشورهای "اروپای متحد" چنین رقصی در میدان می کنند،غافل از این که تاریخ و خلق این سرزمین در مورد آنان قضاوتی دیگر خواهد داشت. آنها با دروغ و نیرنگ وعده "بهشت اروپایی" را به مردم خود می دهند، در حالی که سرنوشت اسف بار سیاسی و اقتصادی دیگر کشورهای اروپای شرقی در اتحادیه اروپا را با همه ملالت ها و رنج هایی که برای مردم این کشورها داشته است امروزه می توان مشاهده کرد.
در همان روزاول دستگیری این ژنرال سابق ارتش یوگسلاوی، دادگاه نظامی رسیدگی به جرم جنایت کاران جنگی در شهر بلگراد پایتخت صربستان، شتابزده ژنرال رادکو ملادیج را تحت شرایط امنیتی فوق العاده به محاکمه کشاند و رای بر استرداد او به دادگاه لاهه داد. خانواده او و وکیل این افسر میهن پرست به این حکم ناروا اعتراض کردند. وکیل و خانواده ملادیچ با مطرح کردن بیماری و ناتوانی جسمی او و با توجه به سرنوشت اسفبار و مرگ "اسلابودان میلوسویج" رئیس جمهور سابق یوگوسلاوی در زندانی در کشور هلند، از تحویل دادن او به یک دادگاه غیر صرب و یک کشور خارجی ابراز نگرانی عمیق کردند و این عمل دادگاه را خیانتی آشکار به مردم و کشور خود دانستند. همسر این ژنرال صرب که در دادگاه او حضور داشت خطاب به مردمی که جلو دادگاه اجتماع کرده بودند گفت: ما زندگی آرامی را در خانه یکی از اقوام خود در یک روستا داشتیم و تنها گاهی ماموران دولتی می آمدند خانه ما را بازرسی می کردند. نمیدانم به چه دلایلی یک باره ایشان شد "جنایت کار جنگی" و با این فوریت به محاکمه کشیده شد. این که وزیر کشور صربستان اعلام کرد اند که همسر من با مدارک جعلی و در خفا زندگی می کرده دروغی است آشکار. زورمندان جهان احتیاج به سوژه های داغ دارند. یک روز خبر کشته شدن "بن لادن" می شود خوراک تبلیغاتی و روز دیگر دستگیری "جنایت کار جنگی" ! یعنی همسر وطن پرست من .
به دنبال خبر دستگیری رادکو ملادیچ صدها نفر از جوانان صرب که به خشم آمده بودند در خیابان ها با پلیس به زد و خورد پرداختند و به موسسات دولتی حمله کردند و در نهایت درمقابل دادگاه نظامی اجتماع کرده خواهان آزادی این ژنرال ارتش سابق یوگسلاوی شدند . روی پلاکادرهایی که این جوانان در دست داشتند نوشته شده بود :
"رادکو قهرمان ما"

راه توده 317 - 9 خرداد 1390

بازگشت