راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ننگ جنایات در "کوزوو"
در سکوت مجامع جهانی
فراموش نخواهد شد

گلوبال ریسرچ- ترجمه راه توده

در بلگراد، پایتخت یوگسلاوی متلاشی شده، مردم علیه حکومت و جنایت به خیابان آمده اند. ناسیونالیست ها سعی دارند روی این موج نارضائی مردم سوار شوند، اما مردم میدانند که بخش مهم از دلائل متلاشی شدن یوگسلاوی حاصل نقش آفرینی ناسیونالیست هاست.

فعالان صرب  اصرار دارند که افشاگری های حقیقی که در اتحادیه اروپا درباره ی کوزوو انجام شد، از جمله تجارت اعضای بدن، نه تنها ادعا نیست، بلکه این واقعیت را نشان می دهد که درست زیر دماغ جامعه ی بین الملل و حضور نمایندگانشان جنایت های فجیعی انجام شده است.

فعال حقوق بشر پیشروی صربستان،

 ناتاشا کاندی (Natasa Kandie) یکی از فعالان حقوق بشر صربستان، یعنی لقمه بزرگی که از یوگسلاوی سابق باقی مانده به خبرگزاری AFP می گوید:

جنایات هولناکی در زمان حضور سازمان ها و نیروهای بین المللی در کوزوو رخ داده است. از جمله آدم ربایی، کشتار و قاچاق اعضای بدن و دیگر جنایات همگی با همکاری رهبران پیشین ارتش آزادی بخش کوزوو (KLA) که اکنون رهبران سیاسی کوزوو هستند انجام شده است، از جمله هاشم تاچی (Hashim Thaei)، نخست وزیر این کشور.

یک گروه مرتبط با "تاچی" زندانیان صرب را که در بازداشتگاه های ویژه ای در آلبانی نگهداری می شده اند کشته اند و اعضای بدن آنها را در بازار سیاه بین المللی فروخته اند. ارتش باصطلاح آزادیبخش کوزوو حداقل 6 کمپ و بازداشتگاه غیرقانونی داشته است.

سرنوشت 500 صرب که در جنگ های سال 1999-1998 مفقود شده اند هنوز اثری در دست نیست. همچنان که سرنوشت 1.400 آلبانیایی مفقود شده معلوم نیست.

وریکا تومانوویچ (Verica Tomanovic)، رئیس انجمن خانواده های گمشدگان کوزوو به AFP می گوید: "ما مبهوت بودیم چون نمی توانستیم باور کنیم که در انتهای قرن 20 و در ابتدای قرن 21 چنین جنایاتی انجام شده است.

دکتر اندریا در ژوئن سال 1999 وقتی در کلینیک خود مشغول کار بود، در مقابل دیدگان سربازان KFOR به زور به داخل یک اتومبیل برده شد و از آن پس هرگز دیده نشده است.

مردم در جستجوی فرزندان، برادران و همسران خود هستند. چرا اتحادیه اروپا واکنش نشان نمی دهد و دست به کار نمی شود. مسئله ی اصلی آدم ربایی، انتقال غیرقانونی مردم از کوزوو با حضور نیروهای بین الملل است. چرا سازمان ملل ساکت است و گروه تحقیق ویژه و بیطرف را برای باز کردن این پرونده و شروع تحقیقات اختصاص نمی دهد؟

 

 

 

                        راه توده  304    18 بهمن ماه 1389

 

بازگشت