راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پاسخ به پیام های شما
استالین را بگذارید
برای مردم روسیه
فکری برای
جنتی کنید!

 

بخش قابل توجهی از پیام های دریافتی هفته های اخیر، اختصاص به نقد مطلبی داشت که یکی از خوانندگان راه توده با نام "خان داداش" درباره استالین و دوران او نوشته بود و همچنین توضیحات مشروحی که خود ایشان، یعنی "خان داداش" به یادداشت کوتاه آقای هدایت احمدی از همکاران داخل کشور راه توده نوشته بود.
ما مجموعه این نقد و پاسخ ها را به کناری نهادیم. به دلائل زیر:


1- راه توده نه بخش استالین شناسی دارد و نه هدف از انتشار آن تحلیل دوران استالین است. وظیفه اصلی راه توده توضیح مسائل جاری در ایران، تحلیل رویدادها و پافشاری بر ادامه مشی توده ای در برخورد با حوادث و تحولات جامعه است.


2- ما از ابتدای انتشار راه توده، از این نوع بحث ها فاصله گرفتیم، زیرا ورود به آنها، راه توده را غرق تفاوت نظرها در باره دوران استالین و یا دوران گرباچف می کرد و سرانجام آن نیز همان می شد که نشریات دیگری پس از دوران کوتاهی انتشار پیدا کردند. اما این بدان معنا نیست که ما نظرات خود را نداریم و آنها رامنتشر نمی کنیم. خیر! ما نظراتم را داریم و منتشر هم می کنیم، اما آنها را به صحنه بحث تبدیل نمی کنیم و در طرح دیدگاه های خود نیز سعی می کنیم از تعصب فاصله بگیریم و حجم زیادی از راه توده را به آن اختصاص ندهیم. کسانی ممکن است با این دیدگاه ها و نظرات- مانند دوران استالین و یا پرستوریکا و یا یلتسین و یا فروپاشی اتحاد شوروی و ...- موافق نباشد. بسیار خوب نباشد. می توانند این بخش ها را نخوانده و روی بخش ها دیگر راه توده متمرکز شوند که عمدتا در ارتباط است با اوضاع ایران. گذشت زمان، بسیاری از مسائل را روشن تر می کند، ضمن آن که بی تردید باید از خوب و بد گذشته برای حرکت به سوی آینده آموخت. از جمله از دوران استالین و ...


امیدواریم، این منطق مورد پذیرش دوستانی که مطالبی در ارتباط با دوران استالین برای ما ارسال داشته بودند قرار بگیرد و با ما برای حفظ هویت مستقل راه توده در مسیر مشی توده ای همراه بمانند.

از میان دیگر پیام ها

سامان- از انتشار پیگیر اخبار جمهوری بلاروس سپاسگزارم.
راه توده- تنها سپاسگزاری خشک وخالی فایده ای ندارد. اگر دستتان می رسد، شما هم در باره رویدادهای این جمهوری مطلب بنویسید و یا ترجمه کنید و بفرستید. راه توده متعلق به همه آنهائی که آن را پیگیرانه می خوانند و خود را در خط آن میدانند. هیچکس بر دیگری برتری ندارد. وظیفه ایست که برخی بیشتر و برخی کمتر انجام میدهند.
----------------
امیر- درود بر راه توده- شادروان رفیق کیانوری در مقاله سخنی با توده ای ها می گوید: ضد انقلاب نمی تواند بنام انقلاب سخن بگوید، اگر انقلابی ها با صدای بلند از انقلاب دفاع کنند. پیشنهاد می کنم راه توده به نام حزب توده ایران سخن بگوید و اجازه ندهد کسانی که سنخیتی با مشی توده ای ندارند بنام حزب سخن بگویند .این توده ای ها هستند که تشخیص می دهند روش وسیاست صحیح توده ای کدام است .
راه توده: دوست عزیز، به جای سخن گفتن بنام حزب، اجازه بدهید همان روش و سیاستی را ادامه بدهیم که شما در بخش آخر پیام کوتاه خود به اهمیت آن اشاره کرده اید. مشُگ آنست که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید. به صرف سخن گفتن بنام حزب، هیچ مشکلی حل نمی شود، که اگر حل میشد، "نامه مردم" گرفتار مشکل کنونی نبود. ضمن این که ما معتقدیم رفقائی که در نامه مردم فعالیت دارند نیز توده ای اند، اما با درکی متفاوت با ما نسبت به اوضاع ایران و ادبیاتی که ما آن را نه رفیقانه میدانیم و نه توده ای. بنابراین، اجازه بدهید ما از مشی خلع ید طرفداری نکنیم و قضاوت را به زمان و به خود توده ایها واگذاریم. بویژه به نسل تازه ای که زیر 30 سال دارد و تازه با گذشته حزب و مشی آن در برابر جمهوری اسلامی و انطباق آن با اوضاع امروز ایران آشنا می شود.
موفق باشید
----------------
راه توده: دوست گرامی که پیام خود را یکبار با نام حسن آقا و یکبار با نام تهرانی فرستاده اید. توضیح شما درباره فالکلند را دریافت داشتیم و عین نوشته شما را برای مترجم فرستادیم تا تطبیق بدهد با اصل ترجمه گفتگوی کاسترو با شوسودفسکی.
----------------
راه توده: دوست گرامی محمود اسدی! توضیح شما درباره فالکند نیز دریافت شد. نظر شما درست است و به همین دلیل متن توضیح شما را برای آگاهی خوانندگان خود و همچنین خوانندگان گفتگوی کاسترو و شوسودفسکی می آوریم:
«جنگ فالکلند را مارگارت تاچر نخست وزیر انگلستان در سال 1982 علیه آرژانتین به راه انداخت و آن جزیره را که متعلق به آرژانتین است اشغال کرد. »
در همین ارتباط، توضیحی مترجم نیز نوشته است که بصورت مستقل در همین شماره راه توده منتشر شده است.
----------------
ح . د - با عرض سلام و تشکر بسیار زیاد از زحماتتان و آرزوی سلامتی شما .
از شما بسیار آموختم و ممنونم که روح سرگشته مرا از ظلمت نجات دادید.
در ذیل آدرس لینک مطلبی از سایت عدالت که ظاهرا طرفدار سوسیالیسم می باشد است را برای شما می فرستم. این سایت در ایران فیلتر نمی باشد. لطفا در صورت امکان جواب آن را در سایت راه توده بفرمائید. ضمنا سال نو مسیحی را خدمتتان تبریک عرض میکنم .
راه توده: دوست گرامی، ما اگر بخواهیم وقت بسیار محدود خود را صرف پاسخ به این و آن کنیم، به کار اساسی خود که انتشار راه توده و امور حواشی آنست نمی رسیم. مردم هوشیارند و خود با خواندن نظرات و دیدگاه ها قضاوت خواهند کرد. شما یقین داشته باشید که اگر سایتی در خط واقعیات امروز ایران قرار داشته باشد؛ آنقدر بر مراجعه کنندگانش افزوده می شود و نظراتش با استقبال روبرو می شود که دیگر نیازی به تلاش برای تخریب دیگران نداشته باشد. شما مطمئن باشید که اگر این نوع سایت ها آمار دندان گیری از شمار مراجعه کنندگان داشتند، قطعا مانند راه توده آمار خود را از طریق یک شرکت بین المللی بصورت مرتب اعلام می کردند. بنابراین، انتظار نداشته باشید که ما وقت خود را صرف پاسخ به مطالب و یا سایت هائی کنیم که در اساسا ببیننده و خواننده قابل اعتنائی ندارند .
----------------
امید- باسلام. می توانید مانند ديگر سايت ها عضو بپذیرید و اخبار را برای مشتركين ارسال كنيد؟
راه توده- دوست گرامی. اگر در خارج از کشور هستید که به راحتی می توانید به راه توده دسترسی داشته باشید. اگر هم در داخل کشور زندگی می کنید، مانند دیگران می توانید از طرق مختلف خود را به راه توده برسانید و به آن وصل شوید. راه توده یک نشریه تحلیلی است و نه یک سایت خبری. بنابراین، با وصل شدن به راه توده، شما می توانید به آرشیو بسیار پر مطلب آن نیز دسترسی پیدا کنید، درعین حال که اعتقاد داریم شکل و شمایل صفحه اول، عنوان بندی ها، عکس ها و ... بسیار مهم و تاثیر گذار است. امری که با ارسال مطالب با ای میل ممکن نمی شود. در همین ارتباط برخی ملاحظات را برای ارسال مطالب راه توده از طریق ای میل نیز در نظر داریم. البته برای داخل کشور.

----------------
راه توده- ای میلی با این اسم antonymoda دریافت داشته ایم که از ما خواهان توضیحاتی درباره بنیانگذاری سازمان اکثریت و شاخه های کنونی و جدا از هم این سازمان شده است. ما می توانیم توضیحاتی دراین باره بدهیم، اما بهتر است که این دوست گرامی با سایت های وابسته به سازمان اکثریت و یا شاخه های اکثریت تماس برقرار کند.
امیر پویا- سپاس از اینکه مطلب ارسالی اینجانب را منتشر کردید. سپاسگزارم و شرمنده. تنها یک جواب مختصر ذیل مطلب پاسخ به پیام ها کفایت می کرد. زنده باد راه توده ایران پویندگان واقعی حزب توده ایران!
راه توده- با سپاس مجدد. امیدواریم همکاری خودتان را بیش از گذشته با ما ادامه بدهید.
----------------
مهران- واقعا باید دست آن کسی که گفتگوی کاسترو با شوسودفسکی را ترجمه کرده بوسید. از طرف من و بقیه همکارانم که در یک شرکت صنعتی بسیار عظیم دولتی کار می کنیم به ایشان دست مریزاد و خسته نباشید جانانه بگوئید.
راه توده- از طرف مترجم، از توجه و عنایت شما تشکر می کنیم و اضافه می کنیم که ایکاش دیگرانی که یک لغزش را در این ترجمه پیدا کرده و ما را درجریان آن قرار داده بودند نیز مانند شما جنبه انصاف را رعایت کرده و لااقل یک "دست مریزاد" برای دست گرمی مترجم می نوشتند.
----------------
مهر- درود به همه. یک مقاله چند قسمتی‌ در یکی‌ از سایت های طرفدار نامه مردم خواندام به قلم شخصی‌ بنام الف. ج در باره انتخابات ریاست جمهوری در ایران با ذکر دیدگا‌ه نیروهای مختلف اما بدون ذکر نام این نیروها؛ که البته این مسئله برایم بسیار عجیب بود. عنوان این مقاله چنین است انتخابات های نهم مجلس و دهم ریاست جمهوری کلید خورد.
نکته که من متوجه نشدم در پاراگراف زیر آمده:
«پارادایم انتخاباتی مجموعهٔ نیروهای اصلاح طلب و سایر نیروهای منتقد شرکت کننده در انتخابات تا قبل از کودتای انتخاباتی اخیر، پذیرش مشروط نظام پارلمانتاریستی ناقص و محدود جمهوری اسلامی برای جمع محدودی از نیروهای خودی و تلاش برای توسعهٔ سیاسی آن از طریق اصلاحات تدریجی یا رادیکال قانونی بوده است. در این مورد استثناء هایی هم وجود دارد. مثلا حزب تودهٔ ایران بر شرکت در انتخابات به همراه مردم، بدون باور به امکان راهیابی هیچکدام از این دو کاندیدا به مسئولیت ریاست جمهوری، به علت ماهیت ضد دمکراتیک حاکمیت و انتخابات، تاکید داشته است.»
من از چنین موضعی اطلاع ندارم و جمله نویسنده هم همه نوع مفهومی دارد جز رای دادن و شرکت کردن در انتخابات. این نوع موضع گیری ها مرا یاد موضع فدائیان اکثریت در همین انتخابات مورد اشاره – 22 خرداد- می اندازد که درست کمی مانده به انتخابات موضع خود را ۱۸۰ درجه تغییر داده و نوشتند در انتخابات شرکت کرده و به هر کس خواستید رای بدهید!
راه توده- از این نوع امضاء ها که اشاره کردید، مثل ح و ب. ج و خ. ر و ص. ب. باد ها ما هم روی برخی سایت های پراکنده مدعی طرفداری از نامه مردم و یا حزب توده ایران دیده ایم. ما هم چیزی از جمله ای که آن را نقل کرده اید نفهمیدیم. و اساسا وقتی کسی نمی خواهد حرف دلش را به هر دلیل- از جمله نداشتن زمینه اجتماعی- بزند، پشت "پارادایم" نظری و "پرده" هویتی پنهان می شود. کسی که حرفی داشته باشد که حداقل خود به آن مومن و معتقد باشد، آن را در ساده ترین جملات و با اسم و رسم واقعی خودش می نویسد و منتشر می کند تا جوابگوی آن هم باشد. هر وقت که پای مقاله ای از این ج. د- ح. ص- ر. ف- ب. باد ها دیدید بدانید که نویسنده یکجای کارش لنگ می زند و خرده شیشه دارد!
ضمنا شما مراجعه کنید به مرور سلسله مقالاتی که اخیرا در راه توده، پیرامون مواضع سیاسی احزاب و سازمان های سیاسی در مقاطع مختلف اتخاذ شده منتشر می شود. این مطالب با عنوان "مرور راه توده" منتشر می شود و فعلا رسیده ایم به مقطع انتخابات دوم خرداد و ماه های نخست ریاست جمهوری محمد خاتمی. به شما و دیگران توصیه می کنیم که این سلسله مقالات را با دقت بخوانید و بخوانند.
----------------
- نیمه دوستی با این آدرس ای میل lll@yahoo.com نوشته است:
شما مانند کسانی که بصورت یک طرفه وعظ و سخنرانی میکنند، توانایی دریافت بازخورد سخنانتان را ندارید. کیفی ترین اطلاعات در هنگام بازخورد نصیب انسان می شود. و متاسفانه شما این راه را مسدود کرده اید. از کوچک شدن نهراسید. فضایی را برای نظرات خوانندگان در پایان مقالاتتان بگذارید. چاله ها مهارت رفتن را ارتقا می بخشد و در نهایت از زمین خوردن آدمی جلوگیری می کند.
راه توده- دوست گرامی! گیریم که ما بخش از پایان مقالات را اختصاص به نظرات خوانندگان میدادیم و شما یکی از کسانی بودید که می خواستید نظرات خودتان را بنویسید. نظری فراتر از این نوشته چند خطی و ادبیاتی غیر از این، با امضای "111" مرقوم می فرمائید؟
جسارت آن کسی جدی گرفته می شود که ابتدا خود را معرفی کند و سپس بگوید که اینگونه می اندیشد.
اجازه بفرمائید ما از کوچک شدن و از زمین خوردن بترسیم. ما نمی دانیم شما دراین 18 سال انتشار راه توده کجا بوده اید و از کجا بالا رفته اید و چگونه زمین نخورده اید. به چه دلیل بخشی از فضای راه توده را به این نوع نوشته ها اختصاص بدهیم؟ راه توده با هزینه ای که 18 سال زیر بار آن کمر خم شده انتشار یافته تا رسیده به اینجا. دستی برای تامین این هزینه از جیب مبارک بیرون آورده اید که حالا فضای نظر نویسی از ما می خواهید؟
اجازه بفرمائید، خوانندگان راه توده پا به پای ما، با گذشته حزب، با حیات امروز حزب در جامعه ایران و با حوادث و رویدادهای ایران آشنا شده و پیش بروند.
----------------
خان داداش- مقاله تحقیقی آقای دکتر سروش سهرابی بیشتر به احوال و رفتار و روانشناسی افراد می پردازد و اصلاً کاری به ساختار تولیدی آن زمان که تعیین کننده ساختار حکومتی است و نه بر عکس آن، نمی پردازد. مثل اینکه الان به روانشناسی احمدی نژاد و مشایی بپردازیم. به نظر من مقاله، تحقیقی نیست و بیشتر روایتگر است.
راه توده- دوست گرامی تصور نمی کنید خیلی یکسویه رفته اید؟ اولا در این مقاله، بویژه در سه بخش پایانی آن به همین مسائلی که شما اشاره کرده اید نیز پرداخته شده است. دوم، این که به چه دلیل و انگیزه ای به یکباره روی زحمت نویسنده یک مقاله تحلیلی اینگونه با سه خط می توان خط بطلان کشید؟
ما این سیستم برخورد شما با دیگران را در مطالبی که درباره استالین و در پاسخ به منتقدان مطلب شما نوشته بودید نیز مشاهده کردیم. زحمت دیگران را قدر بدانید، تا زحمت شما را قدر دانسته و به آن احترام بگذارند. شما درباره ساختار اقتصادی دوران صفویه اطلاعات و تحقیقاتی دارید؟ بسیار خوب. آن را در مختصر ترین حجم ممکن بنویسید و ارسال دارید تا منتشر کنیم. می تواند به مطلبی نقد مستند داشت، اما نمی توان و نباید نقد را با نفی همسو کرد.

راه توده 10. 01. 2011

بازگشت