راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یادداشت های روزانه فیدل کاسترو-1
از جان. اف. کندی تا "گابریله گیفوردز"
هنوز در امریکا
گلوله زبان سیاست است!
ترجمه ابراهیم بیگی

 

فیدل کاسترو، از مدتی پیش در سایت های کوبائی یادداشت های روزانه خود را منتشر می کند. از جمله در سایت CubaDebate و Granma . با توجه به استقبالی که از ترجمه گفتگوی کاسترو و شوسودفسکی شده بود، از این پس سعی می کنم از میان یادداشت های روزانه کاسترو، مطالبی را انتخاب کرده و پس از ترجمه برای شما ارسال کنم.- مترجم

 

اخبار ناراحت کننده ای امروز بعد از ظهر از ایالات متحده مخابره شد: گابریله گیفوردز (Gabrielle Giffords)، عضو حزب دموکراتیک و بانوی عضو کنگره ی آمریکا از ایالت آریزونا، در حالیکه می خواسته در یک همایش سیاسی در ناحیه ی انتخاباتی تحت پوشش خود در شهر تاکسون (Tucson) شرکت کند، قربانی یک اقدام جنایتکارانه شده است. در آن سوی مرزها، مکزیک، یکی از کشورهای آمریکای لاتین قرار دارد که این منطقه (شهر تاکسون) در همان ناحیه ای قرار دارد که زمانی در یک جنگ نابرابر و غیر عادلانه بیش از نیمی از این منطقه از این کشور (مکزیک) جدا شد.
در کنار زمین خشک و لم یزرع این ناحیه، بسیاری از افرادی که از مکزیک، آمریکای مرکزی و دیگر کشورهای آمریکای لاتین مهاجرت می کنند، سعی بر این دارند که از قحطی، فقر و توسعه نیافتگی به کشورهایی بروند که ایالات متحده اجازه ی توسعه ی آنها را داده است. پول و کالا به راحتی می توانند از مرزها بگذرند، اما انسان ها خیر. البته نیاز به توضیح نیست که مواد مخدر و سلاح نیز در مرز در هر دو سمت رد و بدل می شود.
صدها هزار از مردم آمریکای لاتین که در آن کشور (آمریکا) کار می کنند و خشن ترین و سخت ترین کارها را انجام می دهند، هر ساله دستگیر شده و به کشور مادری خودشان بازگردانده می شوند. حتی در بسیاری از اوقات آنها را از نزدیک ترین بستگانشان در آمریکا جدا می کنند. آنها امیدوار بودند که این مدیریت و برخورد جدید، سیاست های جنایت کارانه و غیرانسانی را تصحیح کند.
بر اساس اخبار واصله، به 18 نفر با گلوله شلیک شده است که 6 نفر از این بین جان باخته اند، که در بین آنها یک دختر 9 ساله و قاضی فدرال، جان رول (John Roll) نیز بوده اند. آن بانوی عضو کنگره ی آمریکا نیز بر اثر اصابت گلوله به سرش زخمی شده است. دکترها برای نجات جان او تلاش می کردند.
او با یکی از فضانوردان ناسا به نام مارک کلی (Mark Kelly) ازدواج کرده است. او نخستین بار در سال 2006 در سن 36 سالگی برای کنگره انتخاب شد. او طرفدار اصلاح قانون مهاجرت، تحقیقات درباره ی سلول بنیادی و انرژی های جایگزین بود، که همگی دلیل مخالفت و نفرت دست راستی های دو آتشه از او بود. او در انتخابات های گذشته مجددا به عنوان نماینده ی حزب دموکرات انتخاب شد.
زمانی که از پدر او پرسیدند که آیا او دشمنی داشته است یا خیر، او جواب داده است: "کل جنبش چای (Tea party) با او دشمنی دارند."
ما می دانیم که یکی از کاندیداهای معاون رئیس جمهوری ایالات متحده در انتخابات ریاست جمهوری 2008، یعنی سارا پالین که در عین حال رهبر جنبش چای نیز هست، در وبسایت خود نقشه ای ازمناطق انتخاباتی کنگره تهیه کرده بود که در آن 20 نفر از مدافعان لایحه ی اصلاح خدمات بهداشتی اوباما، با نشانه ی یک تفنگ دوربین دار مشخص شده بودند. او این نقشه را به عنوان هدف حمایت کنندگان جنبش چای منتشر کرده بود.
رقیب سیاسی گابریله گیفوردز، یک تکاور دریایی پیشین بود که در کمپین انتخاباتی خود با یک تفنگ M-16 ظاهر شده بود که این پیام واضح نیز همراه آن بود: "برای رهایی یافتن از دست گابریله گیفوردز کمک کنید... کل انبار مهماتشان را با M-16 ی که در دست جسی کلی (Jesse Kelly) است از بین ببرید."
در مارس 2010، دفتر بخش گیفوردز مورد حمله قرار گرفت. او اذعان کرد که وقتی مردم این کارها را انجام می دهند باید از عواقب و پیامدهای این کارها نیز با خبر شوند؛ رهبران سیاسی باید جمع شوند و محدودیت هایی را در این زمینه اعمال کنند.
هر انسان عاقلی در حیرت می ماند که چنین عملی در افغانستان رخ داده یا در یکی از مناطق انتخاباتی در آریزونا.
اوباما اینطور اظهار کرد که: "... یک تراژدی غیرقابل توصیف رخ داده است، تعدادی از افراد آمریکایی مورد شلیک قرار گرفته اند... و در عین حال که ما برای کشف اطلاعات به تلاش ادامه می دهیم، بر این نکته واقفیم که چندین نفر بر اثر این اقدام جان خود را از دست داده اند و نماینده ی کنگره گیفوردز نیز به سختی مجروح شده است. ما هنوز همه ی جواب های این اقدام را در اختیار نداریم. چیزی که ما می دانیم این است که این اعمال احمقانه و هولناک در اعمال خشونت، جایی در جامعه ی آزاد آمریکا ندارد. من از همه ی آمریکایی ها درخواست دارم که همراه من برای گیفوردز، قربانیان این فاجعه و خانوادهایشان دعا کنند."
این درخواست اوباما بسیار دراماتیک و دردمندانه است. حتی افرادی مثل ما که نظرات سیاسی و فلسفی او را قبول نداریم، کمترین امیدمان این است که هیچ کودکی، قاضی و دادستانی و نماینده ی کنگره و هیچ یک از شهروندان ایالات متحده اینگونه جان خود را از دست ندهند.
به هرصورت بد نیست این نکته ی دردناک را نیز به یاد آوریم که سالانه میلیون ها نفر بر اثر عواقب جنگ های عبث و بی معنی، فقر، قحطی های در حال افزایش و زوال محیط زیست (که مسببان آن عمدتا کشورهای توسعه یافته و ثروتمند این سیاره خاکی هستند) جان خود را از دست می دهند.
ما همچون اوباما و کنگره ی ایالات متحده می خواهیم این نگرانی ها را در مورد تمام دیگر ملت ها نیز داشته باشیم.

راه توده 27.10.1389

بازگشت