راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مصاحبه ای

که پس از 8 سال

باز هم شنیدنی است

 

آبانماه 1383. هنوز محمد خاتمی رئیس جمهور است، گرچه خسته و همچنان زیر فشار حکومت و مردم. دانشجویان و سیاسیون و اهل قلم منتقد خاتمی هنوز نمی دانند چه کابوسی در راه است. انتخابات شوراهای شهر تهران دراین شرایط برگزار شد. مردم بی خبر از توطئه ها، این انتخابات را بی اهمیت تلقی کرده و پای صندوق های رای نرفتند. فعالان سیاسی در مطبوعات وقت، که هنوز پرچم انتقاد از سیاست یکساله غلط مطبوعات حزب توده ایران در برابر دولت مصدق را زمین نگذاشته اند نیز، به جای درس آموزی از آن اشتباه و مکرر شدن آن در ابتدای پیروزی انقلاب، در این انتخابات تسلیم و انفعال مردم را تشویق کردند. انتخابات پایان یافت و از دل شورای جدید شهر تهران که به دست جناح راست جمهوری اسلامی افتاده بود، احمدی نژاد سر بر آورد. بلافاصله تشکلی بنام "آبادگران" در حمایت از احمدی نژاد و با صندوق بی در و پیکر شهرداری تهران شکل گرفت و کارزار انتخابات ریاست جمهوری آینده آغاز شد. مراسم 16 آذر با حضور خاتمی در دانشگاه برگزار شد. دانشجویان هیجان زده و کم تجربه و کم اطلاع که در میانشان سازمان امنیت سایه و دولت سایه آدم گماشته بود بیشترین انتقادها را همراه با هتاکی به خاتمی روا داشتند. خاتمی که نمی توانست بگوید پشت صحنه چه خوابی برای آینده دیده اند، تنها گفت: با تشکیل دولت بعدی، قدر این دولت را خواهید فهمید! شکرگزار باشید که در این دولت فضائی فراهم شد که شما بتوانید اینگونه از رئیس جمهور خود انتقاد کنید! (نقل به مضمون)

درک نکردند و درک نشد این پیام سر بسته و چپ نمائی ها تشویق شد و نامه پراکنی های انتقادی خطاب به خاتمی باز هم بیشتر. کسی گریبان خامنه ای را نگرفت و نامه ای خطاب به او ننوشت، درحالیکه نامه ها باید خطاب به قدرت نوشته می شد. خاتمی گفت که تنها 30 در صد اختیارات را برای من باقی گذاشته اند، اما کسی متوجه این پیام هم نشد.

احمدی نژاد و باندش و گروهی که در بیت رهبری برای حمایت از او تشکیل شده بود و پل پیوند با سپاه و بسیج داشت سکان انتخابات ریاست جمهوری را به سرپرستی مجتبی خامنه ای به دست گرفت. اصلاح طلبان گرفتار تفرقه بودند و جناح راست مسنجم شده بودند. اصلاح طلبان چند کاندیدا به میدان فرستادند و جناح راست آگاه از ضرورت تفرقه آراء و کشاندن انتخابات به مرحله دوم همه را تائید صلاحیت کرد و درعین حال کارزار تخریب هاشمی رفسنجانی در وسیع ترین سطح آغاز شد. محصول دور اول این انتخابات نرسیدن آرای "معین" کاندیدای اصلی اصلاح طلبان به حد نصاب و رسیدن احمدی نژاد و هاشمی رفسنجانی به دور دوم بود. معین شخصیتی متین و دارای تفکری منسجم و در خط آرمان های واقعی انقلاب بود، اما توده مردم او را مانند میرحسین موسوی و یا محمد خاتمی نمی شناختند. احمدی نژاد را هم نمی شناختند. تخریب هاشمی و سابقه ای که از وی در ذهن مردم بود و همچنین جمع شدن آرای اصلاح طلبان پشت معین نیز اجازه پیروزی هاشمی در مرحله اول را نداد. در مرحله دوم، میان هاشمی و احمدی نژاد تزلزل درحمایت از هاشمی رفسنجانی از یکسو، صندوق سازی و به میدان آوردن بسیج و سپاه از سوی دیگر احمدی نژاد را رئیس جمهور کرد.

این مرور سریع برای باز انتشار یک مصاحبه است. مصاحبه سردبیر راه توده با رادیو ایران و برنامه ساز آن "مانوک خدابخشیان" در تاریخ آبان ماه 1383. یعنی آغاز دورانی که احمدی نژاد شهردار تهران شده بود. در این دوران سردبیر راه توده با نام "الهی" با خدابخشیان مصاحبه می کرد.

انگیزه باز انتشار این مصاحبه در درجه نخست آن است که بدانیم اگر جزئیات رویدادهای ایران مسئولانه دنبال شود، پیش بینی حوادث کار سختی نیست. و در درجه دوم، این که در اختیار داشتن ابزار مشی توده ای و درادامه سیاستی که رهبری حزب توده ایران در برابر جمهوری اسلامی و انقلاب تدوین و پیگیری کرد و اتخاذ کرد، آن سلاح نیرومندی است که توده ای ها نباید از دست بدهند.

طبیعی است که برخی نکات مطرح شده دراین مصاحبه مشمول مرور زمان شده و یا تغییراتی در آن به وجود آمده باشد اما اصول و محور اساسی آن، همان جهتی را نشان میدهد که اکنون پس از نزدیک به 8 سال شاهد آن هستیم.

این مصاحبه را از روی عنوان زیر که عنوان اصلی شماره127 سال 1383 راه توده است و یا لینک پائین صفحه می توانید گوش کنید.

حکومت سپاهی 
ميوه تلخ 7 سال بريدن زبان
 

http://www.rahetudeh.com/rahetude/indexfolder/2004/index-09102004.html

 

 

 

                        راه توده  386     13 آذر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت