راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مخالفت با پولی شدن

آموزش در روسیه

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

دولت روسیه برای" پولی کردن" موسسات آموزشی این کشور لایحه ای را جهت قانونی کردن آن به مجلس قانون گزاری دوما ارائه کرده است.   

سیستم آموزشی در اتحاد شوروی از مدارس گرفته تا بالا ترین سطوح موسسات آموزش عالی این کشور مجانی بود و شهروندان نه تنها پولی پرداخت نمی کردند، بلکه از دولت هزینه تحصیلی هم دریافت می کردند .

در سال های گذشته بدنبال خصوصی کردن بخش های وسیعی ازتاسیسات صنعتی، کشاورزی، نفت و گاز توسط حکومت های ضد مردمی الیگارشی در روسیه، دولت پوتین در صدد "تجارتی" کردن تحصیلات آموزشی این کشور بر آمده است. به همین مناسبت جهت مخالفت با این طرح دولت، احزاب سیاسی اقدام به برگزاری میتینگ های اعتراضی سراسری کردند .

روز 15 دسامبر 2012 با فراخوان حزب کمونیست روسیه میتینگ هایی در جمهوری ها و شهرهای مختلف از جمله مسکو پایتخت این کشور برگزار شد .

هزاران نفر علیرغم هوای سرد زمستانی در میدان " پوشکین" شهر مسکو گرد آمدند تا به سخنان رهبران اتحادیه های دانشجویان، معلمان، زنان و سندیکا های کارگری و برگزار کنندگان مراسم اعترضی قانون ضد مردمی دولت  گوش کنند.

شرکت کنندگان در این میتینگ، عبارت بودند از، دانش آموزان، دانشجویان، معلمین و استادان دانشگاه ها و دیگر تشکل های مخالف دولت .

سخنرانی رهبران اتحادیه های دانشجویان و دیگرسخنرانان، عموما مبتنی بود بر، آموزش رایگان، حفظ و حراست از شیوه های کلاسیک آموزش روسی– اتحاد شوروی، پذیرفتن برنامه حزب کمونیست روسیه، یعنی، " آموزش برای همه، آموزش برای انسان " . اجازه ندادن به دولت تا سیستم آموزشی کشور را به بازار در آمد خود تبدیل کرده و در انحصار افرادی بگذارد که کیسه برای پولی کردن تحصیل آماده کرده اند.

یکی از سخنرانان میتیگ مسکو  پروفسور "ی. میلینکف " در رشته تعلیم و تربیت و استاد دانشگاه دولتی مسکو، معاون اول دبیر حزب کمونیست و نماینده مجلس قانون گزاری روسیه بود. میلینکوف یاد آوری کرد، اگر حکومت در سال های اخیرهر سال 2 تا 3 موسسه آموزش عالی را تعطیل کرد، این بار تصمیم گرفته تا 136 موسسه از این دست را به تعطیلی بکشاند. اگر این تصمیم جنبه عملی بخود بگیرد کشور ما و نسل های حال و آینده ضربه های جبران ناپذیری را متحمل خواهند شد .

قبلا این لایحه در مجلس مورد بحث قرار گرفته و 200  نماینده  از آن حمایت کردند. کاملا طبیعی است که حزب دولتی "روسیه واحد" که از پوتین حمایت می کند و فراکسیون اکثریت را دراختیار دارد، این لایحه را تصویب خواهد کرد . اگر در آینده این لایحه جنبه قانونی به خود بگیرد دست مقامات دولتی را باز خواهد گذاشت تا حتی هزینه خوابگاهای دانشجویی و مهد های کودک ها را افزایش دهد.

"ی. کاشین" معاون دیگر دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست و نماینده پارلمان، در سخنرانی خود گفت، بنای دولت روسیه در گذشته و حال نابودی آموزش است. آن ها خواستار جامعه ای هستند بی سواد و بدون اندیشه. زمانی که حکومتی چتر جهل و نادانی را بر سر مردم خود بگستراند لاجرم مهار و هدایت آن درمسیر دلخواه، سهل تر خواهد شد .

حاکمان روسیه خود را بی نیاز از رشته های مختلف علمی و متخصصین کار آمد از جمله مهندسین، کشاورزان کار آزموده، تکنسین ها، مکانیک ها، معلمین تعلیم و تربیت، فیلم سازان و کارگردانان، نویسندگان و هنر مندان میدانند. حکومت حتی چشم دیدن دانشگاهی را هم که در زمان " کاترین بزرگ" در امر زمین شناسی ساخته بودند ندارد

در ادامه برنامه سخنرانان دیگری هم در ارتباط با اوضاع به هم ریخته و نا بسامان سیستم آموزشی روسیه نقطه نظرات خود را مطرح کردند. از جمله "م . بالایوا " یکی از پیشگامان زنان معلم این کشور که گفت : سیستم آموزشی اتحاد شوروی سیستمی بود انسان ساز و در جهان بی بدیل . در بیست سال گذشته سه شعار اصلی حکومتی جنبه عملی بخود گرفت، خرید، فروش و خیانت به مردم . من با اطمینان میگویم که خلق های روسیه، غاصبان حکومتی را به زیر خواهند کشید .

در پایان این متینگ قطعنامه ای به تصویب رسید که برخی از مفاد آن چنین است :

رد لایحه ای که منجر به نابودی سیستم آموزشی می شود و حق درس دادن و درس خواندن شهروندان را از آن ها می گیرد .

تصویب پیش نویس ارائه شده توسط حزب کمونیست روسیه برای " آموزش برای همه "

انصراف از قانون شماره 83 که به آموزش پزشکی و دیگر رشته های علمی و فرهنگی جنبه تجارتی می دهد .

اختصاص 7 در صد بودجه کشور به امر آموزش و پرورش .

گسترش و همگانی کردن تکنولوژی جدید  آموزشی در سطح مدارس و دانشگاه ها .

باز گرداندن سفارشات دولتی به دانشگاه ها برای آموزش دانشجویان در بخش های کلی اقتصادی و دفاع نظامی و امنیت ملی .

 

 

 

 

                        راه توده  38    27 آذر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت