راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های خوانندگان

و پاسخ های راه توده

 
 

سروش فرزان- با سلام و تشکر

   

من از خوانندگان راه توده هستم وچند سالی میشه راه توده رو تعقیب میکنم. از شما یک درخواستی داشتم اگه برای شما مقدور هست محل دفن خسرو روزبه رو از شما بپرسم. شاید بعد از چند سال برگشتم ایران

با سپاس و تشکر

راه توده- دوست عزیز. در بخش خاوری تهران گورستانی است که در گذشته به آن "مسگرآباد" می گفتند و از زمان دفن دسته جمعی قربانیان قتل عام زندانیان سیاسی 1367 در جمهوری اسلامی، این گورستان به "خاوران" شهرت یافت. مسگر آباد تا پیش از "بهشت زهرا" بزرگترین گورستان تهران بود و بتدریج خاکسپاری در بخش هائی از امام زاده عبدالله، ابن بابویه، سر قبرآقا و حتی گوشه و کنار شاه عبدالعظیم و برخی امام زاده ها متوقف شده و جواز دفن برای مسگرآباد صادر می کردند. تیرباران شدگان کودتای 28 مرداد را عمدتا در گوشه های دور افتاده مسگرآباد دفن کردند. از جمله خسرو روزبه را. ضمنا بخشی از همین محوطه، یعنی مسگرآباد اکنون پارک فدائیان اسلام است. 5 سال پیش به کوشش توده ایها، از سنگ قبرهای باقی مانده از توده ای های تیرباران شده در همین گورستان عکسبرداری شد که در راه توده منتشر شد. شما می توانید با مراجعه به بخش جستجو و نوشتن جمله "سنگ قبر توده ایها" این عکس ها را ببینید. برخی از این سنگ قبرها زیر دیوارهای پارک فدائیان اسلام پیدا شد. اکثر این سنگ ها به مرور زمان شکسته و بخشی از نوشته های آنها پاک شده است. از جمله سنگ قبر سرگرد وکیلی و همچنین سرهنگ سیامک، دو عضو هیات دبیران سازمان نظامی حزب توده ایران. ضمنا، سروان خسرو روزبه نیز خود یکی از سه دبیر هیات رهبری سازمان نظامی حزب توده ایران بود.

امیدواریم این اطلاعات باندازه کافی دقیق بوده و پاسخ مناسبی باشد به سئوال شما.

----------------

گرگانی- لطفا لینک زیر را که مربوط به گفتگوی نیک آهنگ کوثر با مهدی هاشمی است باز کنید و گوش کنید. مهدی هاشمی در این گفتگو اشاره به دیکتاتور شدن خامنه‌ای کرده است. نمی خواهید جواب شایسته ای به نیک آهنگ کوثر بدهید؟

راه توده- دوست عزیز. اولا معلوم نیست این گفتگو واقعی باشد و تقلید صدا نباشد. دوم این که ما کارشناس تشخیص صدا نیستیم و به این جنبه های مسئله نیز کاری نداریم. آنچه برای ما مهم است اینست که افرادی در خارج از کشور ماموریت هائی را اجرا می کنند. ما در شماره گذشته راه توده در باره سرانجام نیک آهنگ کوثر به نقل از راه توده های گذشته مطلبی را نقل کردیم که امیدواریم خوانده باشید.

 

الف - راهی . تقدیر و سپاس

می خواهم بدین وسیله از آقای دکتر سروش سهرابی تقدیر و سپاسگزاری کنم . نمی دانم ایشان چند سال دارند و این اسم حقیقی شان است یا مستعار. اما مایلم بدانند که بدون تردید وجودشان برای همه ی توده ای ها غنیمت است . تحلیل های دقیق و علمی ، نکته سنجی و واقع بینی ایشان، بیانگر سطح والای آگاهی و مطالعات عمیق ایشان است که بدون تعارف نظیرش را تنها در تحلیل های رفیق کیانوری دیده ام . آرزو دارم که پیش از مرگ ایشان را ملاقات کنم اگر چه می دانم دست ما کوتاه است و خرما برنخیل . نمی خواستم نوشته ام تا این حد احساسی باشد اما پس از رفقایی نظیر زنده یاد کیانوری ، رحمان هاتفی و فرج الله میزانی وجود تحلیل گران برجسته ای چون دکتر سروش سهرابی و استاد علی خدایی مرا امیدوار، مفتخرو ذوق زده می کند.  برای این دو عزیز و همه ی زحمت کشان نشریه ی وزین راه توده سلامتی و طول عمر آرزومندم . راهتان پررهرو و قلم تان پربارتر باد.

 

راه توده- پیام دلگرم کننده و پرمحبت شما به اطلاع همکار عزیزمان دکتر سهرابی رسانده شد. دست شما زیر سر آنها که چشم دیدن راه توده و افرادی که از آنها نام بردید را ندارند و نوک شاخه نشسته اند و شاخه را از بیخ می برند.

----------------

امید- با درود. می خواستم درباره انتخابات بنویسم اگرچه راه توده و نامه مردم مواضع خود را دارند و با حرف من و امثال من آن را تغییر نمی دهند اما گفتنش عیبی ندارد. می خواهم بگویم هنوز فرصت زیادی به انتخابات مانده است و نباید در مورد بی ثباتی رِژیم جمهوری اسلامی نوشت . امپریالیزم امریکا مترصد چنین فرصتی است. نباید به دشمن گرا داد. من معتقدم با همه گرفتاری ها باید بدانیم که تجاوز ناتو کمر شکن خواهد بود. اجازه ندهیم  این ضربه  بر ما تحمیل شود. کمی دقت بهتر است. دشمنان سوگند خورده مردم در صف تجاوزات نظامی امریکا جای دارند. انتخابات را بگذاریم برای زمانش تا بتوانیم درست موضع گیری کنیم.

راه توده- دوست گرامی. نه راه توده و نه نامه مردم هرگز مطلبی در تائید حمله به ایران منتشر نکرده اند و در آینده نیز نخواهند کرد. همه توده ایها معتقد به مبارزه با کج روی حاکم بر جمهوری اسلامی در داخل مرزهای کشور و توسط خود مردم هستند. درباره انتخابات پیش رو نیز هنوز هیچکدام از این دو نشریه اعلام موضع نکرده اند اما بعنوان مشکلات پیش روی انتخابات و کشاکش های موجود در حاکمیت بر سر انتخابات و زمینه های منفی و مثبت انتخابات تفسیرهائی منتشر کرده اند و بازهم خواهند کرد. ما هم مانند شما اعتقاد داریم که هنوز برای اتخاذ یک شعار و یا یک موضع قاطع در باره انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران زود است و این مسئله به هفته های نزدیک به انتخابات باز می گردد.

موفق باشد و در تماس بیشتر

الف. ک. هوادارن جنبش سبز همه وطن پرست هستند و  بیشتر مردم آذربایجان هم خودشان را "خلق محبوس یا تافته جدا بافته" نمی بینند. حساب تجزیه طلب های نژادپرسی که از ترکیه و جمهوری آذربایجان پول میگیرند تا در اینترنت لجن پراکنی کنند (که اتفاقا اکثرشان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های ترکیه هستند) هم از مردم غیور آذربایجان ایران جداست.

 

راه توده: آقای الف . ک مطمئن هستید که نامه بالا را اشتباهی برای راه توده نفرستاده اید؟ ما کجا و تجزیه طلبی، ما کجا و تافته جدا بافته از خلق آذربایجان بافتن؟

با دقت بیشتری راه توده را بخوانید و به آرشیو آن نیز مراجعه کنید.

----------------

 الف - راهی

با درود ! وقتی نام رفیق محمد علی عمویی را درگوگل سرچ می کنیم مطالبی در ویکیپدیا در باره ی ایشان می خوانیم که با کمال تاسف موهن و مضحک است . اگر رفقا در باره ی نحوه ی ویرایش مطالب ویکیپدیا اطلاعاتی دارند شایسته است که متن مذکور را ویرایش و اصلاح نمایند . ضمنا " آیا واقعا فن مبارزه با پلیس سیاسی در شرایط ترور و اختناق" نام کتابی از انتشارات حزب توده ایران است که مورد استناد ویکیپدیاست ؟

 

راه توده- در مورد رفیق عموئی در گوگل جستجو خواهیم کرد. فکرمی کنم از "شاه" کارهای به ظاهر دوستان حزب و در حقیقت رخنه کردگان در حزب اخیرا به گوگل راه یافته باشد. "چون دوست، دشمن است، شکایت کجا برم؟"

کتابی که نام برده اید، نام جزوه ایست که 40 سال پیش و در ارتباط با پلیس و سازمان امنیت رژیم شاه توسط حزب تدوین شده و منتشر شد و مربوط به آن دوران و آن شرایط است و نه امروز و شرایط تکنولوژیکی امروزی. بنابراین، آن نوشته را صرفا یک اطلاعات به تاریخ پیوسته قلمداد کنید، مگر این که نکاتی از آن جزوه را همچنان راهگشا بدانید که چنین نکاتی هم در آن یافت می شود.

----------------

علی مرندی

 با سلام . میخواستم بگم  حمایت شما از تجزیه طلبانی مثل فرقه دموکرات آذربایجان واقعا خجالت آوره . بخاطر همین هست الارغم (علیرغم) خدمات و مبارزات  مخلصانه حزب شما در ذهن مردم وابسته قلمداد می شوید.

 

راه توده- به شما دوست عزیز که نمی دانیم چه سنی دارید و تا چه میزان با تاریخ معاصر ایران آشنائی دارید، توصیه می کنیم تاریخ ایران از شهریور 1320 تا مرداد 1332 را بدون پیشداوری و یا قرار داشتن زیر تاثیر تبلیغات حکومتی بخوانید. در اینصورت متوجه خواهید شد که جسارت شما برای متهم کردم ما به وابستگی و جملاتی که ما از پیامتان حذف کردیم ناشی از کم اطلاعی شما بوده است.

 

آزاده

دسترسی به آرشیو کتاب ها

سلام

تو سایتتون هیچ لینکی برای دسترسی به لیست کتابها وجود نداره . فکر میکنم باید کمی طراحی سایت رو تغییر بدین تا دسترسی به مطالب راحتتر باشه . در ضمن وقتی تو سایت مطلبی رو جستجو میکنیم میره و تو گوگل سرچ میکنه به نظر میاد بهتر باشه گزینه ای در نظر گرفته بشه تا از کاربر بپرسه میخواد تو سایت بگرده یا کل وب رو

 

 

راه توده- در آرشیو بخش مستقلی برای کتاب ها موجود می باشد و همانطور که در عکس دیده می شود برمبنای محتوا به بخش های مختلفی تقسیم می شود.

جستجو سایت از سرچ گوگل استفاده می کند ولی فقط در سایت راه توده جستجو می کند و نه در کل وب

جواب:

 

 

امید- مقاله  اقای دکتر سروش سهرابی مغلطه ائی از فرار به جلو و عقب است که از ابتدا تا انتها چیزی عاید خواننده نمی کند. افاضات نویسنده دکتر به نام که در ایرانم پراست از این نوع ادم ها براستی با معصومیت تمام به تخریب حزب در دو جبهه می پردازد. اقا سهراب باید بداند و یاد بگیرد که امروز حزب توده ایران با جنبش جهانی کمونیستی پیوند تنگاتنگی دارد. بیان بسیاری از مطالب حتی اگر به حقیقت اشکار نزدیک باشد باید در جلسات خصوصی بیان شود اما چون راه توده برای تخریب حزب توده ایران به کر و فر مشغول است مقاله بی مکایه او را دست اویزی برای تخریب حزب توده ایران قرار داده است. نباید به شعور خوانندگان خود توهین فرامایید.

 

راه توده- پیش از هر چیز "سلام". شما در دور افتاده ترین روستاهای ایران هم نمی توانید فردی را پیدا کنید که بدون سلام با شما صحبت کند. ما نامه و اظهار نظر شما را ویرایش نکردیم و همانطور که نوشته بودید منتشر کردیم، تا خوانندگان راه توده خود ببینند منتقدان ما و باصطلاح مدافعان حزب توده ایران از چه بضاعت فارسی و آگاهی سیاسی برخوردارند. شرافتمندانه به خود پاسخ بدهید: اگر پشت اسم مستعار "امید" سنگر نگرفته بودید، جرات داشتید چنین نامه را را بنویسید و یا از بیم خنده دوستانتان حداقل نظرتان را تقریر می کردید تا یکنفر آن را به فارسی قابل فهم بنویسد. دوستانه ترین توصیه ما به شما اینست که بروید تاریخ حزب را بخوانید. از کتاب تاریخ جنبش کمونیستی و کارگری ایران نوشته عبدالصمد کامبخش شروع کنید و بروید به جلو. دوره های مختلف مجله دنیا را ورق بزنید و بخوانید. تحلیل هفتگی های حزب را که در سالهای پیش از یورش به حزب منتشر می شد اگر هم در گذشته – احتمالا- خوانده اید یکبار دیگر و با دقت بخوانید. حوادث و رویدادهای ایران را روزانه دنبال کنید.  پیش از هر اظهار نظری، پیرامون آن موضوع کمی فکر کنید و با دیگران مشورت و تبادل نظر.

ما نام "امید" را که از آن استفاده کرده اید به فال نیک گرفته و برای عمل شما به توصیه هائی که در بالا نوشتیم ابراز "امیدواری" می کنیم.

 

 

 

 

                        راه توده  389     4 دی ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت