راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آشنائی با تحریریه راه توده

شیوه کار و آمار هفتگی راه توده

 
 

نویسندگان راه توده، تقریبا هیچکدام در یک محل و یا یک کشور مستقر نیستند. این موقعیت شامل شورای سردبیری راه توده نیز می شود. ارتباط ها اغلب از طریق اینترنت و تلفن برقرار می شود و همآهنگی ها برای انتشار راه توده نیز از همین طریق انجام می شود. بدلیل این پراکندگی، گاه برخی مشورت ها و رایزنی های غیر عمده، زیر فشار کار در آخرین ساعات انتشار نشریه ناممکن می شود. به همین دلیل، گاه پیش می آید که مطلبی چند ساعت و حتی یک روز پس از انتشار ویراستاری دوباره شده و نکاتی از آن مطلب حذف و یا نکاتی از آن اصلاح شده و یا به آن اضافه می شود.

با این مقدمه می خواهیم چند نکته را توضیح بدهیم.

نخست این که صفحات و عناوین ثابت راه توده معمولا به همت یکی از همکاران تهیه می شود. از جمله صفحه پاسخ به پیام ها که دو مسئول دارد و گاه که پاسخ به سئوالی نیازمند مشورت و تصمیم جدی تری است، این سئوال برای شورای سردبیری و یا یکی از اعضای این شورا فرستاده می شود.

سرمقاله های راه توده را، به رسم همه مطبوعات جهان – از جمله نشریات حزب توده ایران از ابتدای بنیانگذاری- معمولا یکی از اعضای شورای سردبیری و اغلب سردبیر راه توده می نویسد. مسئولیت فیسبوک راه توده و همچنین فیسبوک آرشیو راه توده با دو تن از همکاران ثابت راه توده است که تقریبا از ابتدای انتشار راه توده با آن همکاری داشته اند.

امور فنی و صفحه آرائی سایت راه توده بر عهده یکی از اعضای شورای سردبیری است که به این امر تسلط دارد. شکل بندی و صفحه آرائی نخست راه توده را دو تن از همکاران برعهده داشتند که فعلا نیروی خود را روی تنظیم و ارائه آرشیو راه توده متمرکز کرده اند.

مترجم های راه توده از چهار زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و روسی تقریبا ثابت اند و از همکاران قدیمی راه توده میباشند. در این میان ترجمه هائی نیز دریافت می شود که پس از ویراستاری با نام مترجم منتشر می شود. از جمله، از زبان ترکی استانبولی که امیدواریم گرفتاری های معیشتی این همکار ما، که سالهاست در کشور ترکیه مقیم است، کاهش یافته و وقت بیشتری را صرف ترجمه برای راه توده کند.

تایپ کتاب ها و مقالات بلندی که بصورت دنباله دار در راه توده منتشر می شود، همگی برعهده یکی از همکاران قدیمی راه توده است که صبوری و پشتکار وی را همیشه ستوده ایم.

نویسندگان ثابت راه توده که برخی اعضای شورای سردبیری راه تود را نیز شامل می شود 5 و گاه 6 نفرند.

از داخل کشور هم همکارانی، چه در عرصه ترجمه و چه در عرصه مقاله نویسی با راه توده همکاری داشته و دارند که اغلب نوشته ها و ترجمه های آنها با اسامی مستعار در راه توده منتشر می شود. از جمله کتاب "بازی شیطانی" که مترجم جوان آن مقیم ایران است و ابتدا بصورت دنباله دار در راه توده منتشر شد و سپس بصورت کتاب انتشار یافت و یا ترجمه برخی مقالات و تحلیل های چامسکی و .... که او نیز از جمله جوانانی است که از داخل کشور با راه توده همکاری دارد. دو و حتی سه زبانه بودن نسل جوان کشور یکی از پدیده های ستودنی است و خوشبختانه راه توده همکارانی از میان این نسل دارد.

البته، طی این سالها، - از مهر ماه 1371 تا اکنون- برخی همکاران راه توده از همکاری باز مانده اند و شماری به همکاران راه توده افزوده شده اند. حتی، جمع شورای سردبیری راه توده نیز در حد یکی دو تن بازسازی و ترمیم شده است، اما این رفت و آمدها و ترمیم ها کوچکترین خللی در ادامه راه نداشته است. و باز، این نکته را هم باید اضافه کنیم، که اغلب، بر سر مهم ترین رویدادهای ایران و ضرورت موضع گیری صریح و سریع، در تمام این دوران، از طریق سردبیر راه توده با برخی رفقای قدیمی حزب توده ایران که در مقاطعی عضو رهبری حزب نیز بوده اند و در بنیانگذاری راه توده نیز سهم داشته اند مشورت و رایزنی شده و در آینده نیز خواهد شد. به روزگار خود و به وقت خود از این یاوران و مشاوران صمیمی راه توده نیز نام خواهیم برد.

بارها در پیام هائی که دریافت می کنیم درباره این مسائل فنی و داخلی راه توده سئوال شده بود و به همین دلیل شورای سردبیری تصمیم گرفت این اطلاعات را در اختیار خوانندگان قرار بدهد.

در همین پیام ها، بارها درباره شمار خوانندگان راه توده سئوال کرده اند. در این مورد نیز با آنکه خود خوانندگان و سئوال کنندگان با اندکی صرف وقت می توانستند پاسخ سئوال خود را دریافت کنند، می نویسیم:

در انتهای صفحه اول راه توده (سمت چپ) علامتی به شکل نمودار وجود دارد که اگر روی آن با "ماووس" کلیک کنید صفحه بین المللی آمار باز می شود. تصور می کنیم که هم با اکسپرور و هم با موزیلا این علامت دیده و سایت مربوطه باز شود.

ما نمونه و نموداری از آمار هفته ای که دیشب به پایان رسید را بصورت عکس منتشر می کنیم تا هم با آمار مراجعه به راه توده در یک هفته و هم با این صفحه بین المللی آشنا شوید. علاقمندان می توانند از طریق همین سایت بین المللی به آمار مراجعه کنندگان به راه توده در هفته ها، ماه ها و حتی سالهای گذشته نیز دست یابند.

 

بنظر ما بخش مهمی از کارزار هدایت شده ای که علیه راه توده جریان دارد و اخیرا تشدید نیز شده ناشی از همین استقبال و اقبالی است که از راه توده وجود دارد. رقابت، تنگ نظری، ناتوانی و دست های پنهان حکومت، همگی با هم علیه راه توده در کار است. البته، به قول سردبیر راه توده، این را باید به فال نیک گرفت که دوست و دشمن، رقیب و مخالف و خلاصه از هر گروه و هر طرف راه توده را می خوانند. هیچکس به طرف مرده سنگ پرتاب نمی کند. راه توده هم اگر زنده نبود، کسی به طرفش سنگ پرتاب نمی کرد و اگر توان رقابت با آن هم وجود داشت، تا حالا این همه سایت که با اسامی مستقیم و غیر مستقیم توده ای راه اندازی شده خواننده ای در خور اهمیت و توجه پیدا می کردند. مخالفان راه توده اگر اندکی انصاف و تعقل داشتند به این نکاتی که طرح کردیم دقت می کردند و به ضعف کارشان پی می بردند. اعتبار یک نشریه نیز به نام آن نیست، بلکه وابسته به محتوای آنست. این نکته را بارها و بارها گفته و نوشته ایم، اما ظاهرا برای عده ای این ضرب المثل که میخ بر سنگ فرو نمی رود مصادق دارد!

هزینه انتشار راه توده نیز برعهده همکاران ثابت راه توده و اندک کمک مالی است که خوانندگان راه توده همت کرده و دریغ نمی کنند و امیدواریم این همت صد چندان شود!

راه توده صرفا یک نشریه با مشی و نگرش توده ایست و هیچگونه ادعا و یا تلاش برای سازماندهی حزبی، نه داشته و نه دارد. بنابراین، بهتر است برخی ها خواب آشفته نبینند و ماهی خیال و آرزوهای خود را تا آنجا که می توانند در مهاجرت صید کنند و آسوده خیال، قبا و ردا بپوشند.

چه خوب می شد، اگر دیگر سایت های فارسی زبان، از جمله "نامه مردم" و یا سایت هائی که معروف شده اند به طیف توده ای و یا فدائی و اکثریتی، نیز با همین شفافی که ما عمل کرده و می کنیم، حداقل، آمار مراجعه کننده خود را به همین صورت که ما منتشر کرده ایم، منتشر می کردند تا مقایسه ها و قضاوت ها آسان شود.

در این هفته برای پرداختن به پیام های دریافتی فرصتی نبود، اما یک پیام را نمی شد بی پاسخ گذاشت.

پیام آقای شیوا فرهمند که توضیحاتی درباره محل خاکسپاری خسرو روزبه داده بودند. ضمن سپاس و تشکر از ایشان و خرسندی از پیگیری مطالب راه توده توسط ایشان، نوشته شماره گذشته راه توده درباره محل خاکسپاری خسرو روزبه را کامل می کنیم:

خسرو روزبه پس از تیرباران در مسگر آباد به خاک سپرده شد، اما چند سال بعد و ظاهرا پس از تصمیم حکومت برای تبدیل مسگر آباد به پارک، نبش قبر صورت گرفت و این قبر به بهشت زهرا منتقل شد. با آدرس زیر:

بهشت زهرا قطعه 6 از طرف در قدیمی بهشت زهرا.

6-40-44

پس از انقلاب 57 و آغاز فعالیت علنی و قانونی حزب توده ایران در داخل کشور، یعنی روز 21 اردیبهشت سال 58 که روز تیرباران روزبه است مراسمی بر مزار او در بهشت زهرا برگزار شد که در آن شماری از رهبران وقت حزب توده ایران – از جمله افسران سازمان نظامی حزب که عضو هیات سیاسی و دبیر کمیته مرکزی حزب شده بودند- در این مراسم شرکت و سخنرانی کردند. گزارش این مراسم در نامه مردم پس از انقلاب منتشر شده که در نشانی زیر قابل دسترسی است:

نامه مردم شماره 13:‏

http://www.iran-archive.com/sites/default/files/sanad/hezbe_toode-nameye_mardom-saale_1-013.pdf

 

کوشش ما برای آگاهی از مسیری که این انتقال قبر طی کرد هنوز به نتیجه نرسید و چنانچه اطلاعاتمان در این مورد کامل شود آن را منتشر خواهیم کرد.

امیدواریم در شماره هفته آینده راه توده، مسئول دریافت و پاسخ به پیام ها، وقت کرده و پاسخ به پیام ها را بنویسد.

 

 

 

                        راه توده  390     11 دی ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت