راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی کوتاه به

کنگره اخیر

حزب کمونیست چین

اومانیته- جعفر پویا

 
 

18مین کنگره حزب کمونیست چین به رهبری "هو. جینتائو" درکاخ خلق که با ستاره های سرخ تزئین شده است پنج شنبه گذشته برگزار شد.

2200 نماینده کنگره الگوی رشد اقتصادی چین را بررسی کردند، الگویی که مشکلات زیست محیطی و نابرابری اجتماعی را نیز به همراه آورده است. رشد اقتصادی معجزه آسا که چین را از رتبه ششمین اقتصاد جهانی به دومین قدرت اقتصادی  مطلق جهان سوق داده است همراه با بحرانی شده که صادرت چین را کاهش داده و باعث تنش‌های اجتماعی نیز شده است.

دبیر کل حزب در حالی که ماموریت و دوران ریاست ده ساله آن به پایان رسید، گزارش خود را برای ایجاد یک دینامیسم جدید در چین ارائه داد. کشوری که به گفته وی در حال گذار از "مرحله اولیه سوسیالیسم" است و به سمت "جامعه ای نسبتا مرفه" حرکت می کند.

به گفته او "چین همچنان ظرفیت سازگاری برای تداوم و دولت واحد را دارد. هدف اصلی ایجاد ثبات در رشد اقتصادی و مدل اقتصادی ترویج تقاضای داخلی و سرعت بخشیدن به رشد صنایع فن آوری در چین است."

رئیس جمهور در سخنانش افزود که با آگاهی کامل باید درک کرد که هنوز کاستی ها و مشکلات فراوانی در مقابل ما قرار دارد. ساختار اقتصادی نامناسب و کمبود آموزش وپرورش و حمایت های اجتماعی، توزیع نابرابر ثروت و کاهش روند تولیدات کشاورزی و همچنین برخی معایب دیگر وجود دارند که به برنامه اصلاحات طولانی نیازمند است. مانند اصلاحات سیاسی بمنظور تشویق مشارکت اقشار مختلف جامعه در بحث های سیاست دولت. وی همچنین به ضرورت شرکت وسیع نمایندگان کارگران و دهقانان و روشنفکران در شورای ملی خلق و در رایزنی‌های گسترده در زمینه مسائل اقتصادی و اجتماعی و وضعیت جامعه، بحث درمورد  مسائل و منافع حیاتی توده ها و در امور مربوط به ساختار کشور و اصلاحات در سیستم اداری اشاره کرد. در زمینه سیاست خارجی او ترویج صلح را در اولویت سیاست خارجی چین قرار داد و از مداخلات در افغانستان وعراق و لیبی و سخن گفت و خواستار همکاری براساس منافع متقابل و اجرای تعهدات منشور سازمان ملل برای حل بحران سوریه شد.

 

 

 

 

                        راه توده  383     22 آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت