راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سالروز انقلاب سوسیالیستی اکتبر

گردش به چپ

در روسیه آغاز شده است!

سایت حزب کمونیست روسیه- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

به مناسبت 95 مین سال انقلاب سوسیالیستی اکتبر در برخی از کشور های جهان کمونیست ها به خیابان  ها آمدند .

روز 7 نوامبر 2012 در روسیه طبق سنت هر ساله با دعوت حزب کمونیست، مراسم با شکوهی در جمهوری ها و شهرهای مختلف این کشور برگزار شد . مهم ترین و پر جمعیت ترین میتینگ و راه پیمایی این روز، در مسکو با شرکت ده ها هزار نفر انجام شد.

در میدان مرکزی شهر، "میدان انقلاب" در ساعت های اولیه صبح موج جمعیت با پرچم های سرخ و پلاکادرهای گوناگون یاد آورعظمت انقلاب سوسیالیستی این کشوربود.

اساسی ترین شعارها که بر روی پلاکادر ها نقش بسته بودند خواست های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را بیان می کردند .

در ابتدای برنامه سرود اتحاد شوروی سابق توسط گروه موزیک نواخته شد .

اولین سخنران این گرد هما یی، گنادی زوگانف رهبر حزب کمونیست این کشور بود که در بیاناتی به شرایط اجتماعی و سیاسی روسیه و جهان پرداخت. او گفت :

رفقا و دوستان عزیز!

روسیه در وضعیت سیاسی جدیدی قرار دارد که ماهیت آن را در کشور ما می توان گردش به چپ  قلمداد کرد. پرچم سرخ انقلاب اکتبر حاصل فراز و نشیب ها، شکست ها و پیروزی های کشور بزرگ روسیه در هزار سال گذشته است. پیروزی های بزرگ ما اعم از بیرون راندن اشغالگران لهستانی در 400 سال قبل، شکست و به عقب راندن ارتش مهیب ناپلئون، ندای پر طنین آزادی بخش و رهایی انسان در انقلاب کبیر سوسیالیستی اکتبر، همگی حکایت کننده پیکار مردان و زنانی است که در مقابله با ستمگری ها همه هستی خود را به میدان آوردند.

شکست  امپراتوری روسیه تزاری در جنگ اول جهانی، بستر بس مناسبی شد تا مردم ما با دل و جان گرد حزب بلشویک روسیه به رهبری لنین جمع گردند و نام آزادی خواهان و مردم کبیر و میهن دوست  ما را زنده کنند. در آن هنگامه مرگ و زندگی کشور و بر خاکستر حکومت ظلم و بیداد تزارها، لنین پایه های حزبی را بنا گذاشت که سر منشائی برای ساختمان سوسیالیسم و رهایی ستم دیدگان  در روسیه شد و آلترناتیوی برای زحمت کشان جهان .

کمونیست های روسیه در شرایطی قدرت سیاسی را به دست گرفتند که مرگ و نابودی ناشی از فقر و گرسنگی  میلیون ها انسان را به کام خود کشیده بود .

حزب کمونیست در سال های اولیه انقلاب توانست در پرتو توانایی و نیروی مردم، بر گرسنگی و جنگ های داخلی فایق گردد و زمینه اجتماعی لازم را برای صنعتی کردن کشور فراهم کند .

 

اتحاد شوروی توانست با رهبری لنین و سپس استالین تا مقطع جنگ جهانی دوم از نظر صنعت و کشاورزی ، آموزش و پرورش و فرهنگ در ردیف پیشرفته ترین کشور های جهان قرار گیرد .

بزرگ ترین آزمون تاریخی خلق های اتحاد شوروی با حمله جنون آسای آلمان هیتلری در ژوئن 1941 آغاز شد. بخش های وسیعی از خاک کشور ما به اشغال فاشیست ها در آمد . تمرکز نیروهای ویژه ارتش فاشیستی در اطراف مسکو براین هدف  بود تا مرکز سوسیالیسم جهانی را تسخیرکنند و نقشه به بردگی کشیدن مردم اتحاد شوروی و در پایان خلق های جهان را به سر انجام برسانند .

 7 نوامبر سال 1942 درست 70 سال پیش، استالین در چنین روزی اعلام کرد "در یک سال گذشته ما توانستیم با ایجاد حصاری محکم در اطراف مسکو اولین شکست را به دشمن بشریت تحمیل کنیم . فاشیست ها در ضد حمله های ما متحمل هشتصد هزار کشته و سیصد هزاراسیر شدند. ما توانستیم نیروهای متجاوز را تا سیصد کیلومتری مسکو به عقب رانده  زمینه را برای در هم شکستن محاصره استالینگراد و دیگر مناطق اشغالی فراهم کنیم .

پژواک بانگ اولین شکست نیروهای هیتلری ، چراغ امید را در دل مردم جهان روشن کرد " .

 

زوگانف در ادامه سخنرانی خود گفت، حکومت گران روسیه در این پندارند که آن ها عمر جاودانه خواهند داشت و خلق های روسیه برای همیشه در مقابل آن ها تسلیم هستند. آنها  با برگزاری انتخابات دروغین و فریب دادن مردم بر این خیال باطل اند که در بر همین پاشنه خواهد چرخید. آقای رئیس جمهور و نخست وزیر، پیوسته با تعویض این مسئول و آن وزیر دقیقا بی کفایتی خود را در اداره امور کشور کثیرالمله روسیه به نمایش می گذارند.

 در بیست سال گذشته آن ها سر پوشی روی سر مردم روسیه کشانده اند و از آن ها میخواهند در آن فضای تنگ نفس بکشند .

برنامه های نفرت انگیز تلویزیونی لیبرال گونه آن ها، با مخدوش کردن تاریخ و باورهای مردم سر ستیز دارد. کنار هم قرار دادن هیتلر و استالین به سبک دستگاه های تبلیغاتی غرب، جز برانگیختن کینه مردم روسیه نسبت به آنان حاصلی ندارد.

آقای پوتین قدرت فرعون های مصر، امپرتوری روم ، تزارهای روسیه و روسای جمهور آمریکا را یک جا در دست های خود متمرکز کرده است. او غافل از آن است که طی تاریخ قدرت و توانایی از آن توده های مردم است .

حکومت گران روسیه نا توان از درک تجربه تاریخی روسیه و فراز و نشیب هایی اند که این کشور پشت سر دارد . آنان حافظه تاریخی مردم ما را دست کم گرفته اند .

ما بر این باورهستیم که اثر گذاری این نوع تبلیغات زهر آگین به سر رسیده و در آینده ای نه چندان دور آرمان های انقلاب کبیر اکتبر به دست کارگران، دهقانان، دانشمندان و مهندسان و ارتش در سراسر خاک روسیه با پرجم سرخ به اهتزاز در خواهد آمد. 

حوادث جهانی و دگرگونی های درونی روسیه به مردم ما ثابت کرده است که روسیه بدون داشتن حکومتی مقتدر با زمینه های ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی لازم، در معادلات جهانی نابود خواهد شد. به همین مناسبت هم هست که نگاه شهروندان روسیه به سمت حکومتی است با دیدگاه های سوسیالیستی .

روی آوری به دید گاه های اقتصادی و سیاسی چپ، تنها خاص خلق های روسیه نیست. ورود چپ ها به حکومت در آمریکای لاتین، اعتراض ها و اعتصابات عمومی در اروپا، همه و همه بیانگر خواست های عدالت طلبانه و آزادی خواهانه خلق های جهان است .

در همین زمینه پیروزی باراک اوباما  در انتخابات ایالات متحده آمریکا را باید از این دریچه بررسی کرد. توجه به زندگی  طبقات کم درآمد مردم آمریکا و ایجاد محدودیت برای بانک ها و سرمایه داران بزرگ این کشور خواستی بود فراگیر و به همین دلیل مردم رامنی را برای رهبری خودشان انتخاب نکردند . مردم آمریکا دیگر از جنگ های سرد و گرم و مسابقات تسلیحاتی خسته شده اند .

رهبر حزب کمونیست روسیه در مقابل جمعیت انبوه میدان انقلاب مسکو در ارتباط با کنگره هجدهم حزب کمونیست چین حزب برادر گفت:

راه 30 ساله اخیر رشد و ترقی  چین را فقط می توان با رشد سی ساله اتحاد شوروی در همه عرصه ها، بعد از انقلاب سوسیالیستی اکتبر مقایسه کرد. بالا ترین رشد اقتصادی در جهان، به مقام اول جهانی رسیدن ورزش این کشور در این کره خاکی، پذیرا شدن نقش موثر در معادلات سیاسی جهانی، ناشی از در پیش گرفتن مشی سوسیالیستی این پر جمعیت ترین کشور دنیا است. رمز موفقیت آن ها در این است که توانستند مارکسیسم - لنینسم را با غنای تاریخی – اجتماعی کهن کشور خود در آمیخته  به شکوفایی قابل تحسینی در همه عرصه های زندگی مردم چین دست پیدا بکنند. در انحصار قرار دادن اهرم های اساسی اقتصادی به دولت و مجال دادن به بخش خصوصی ابتکاری بود که بالا ترین دستاورد اقتصادی را برای چین به همراه آورد .

در پایان سخنرانی گنادی زوگانف پیام های جوانان کمونیست ، نمایندگان زنان روسیه به نام " امید روسیه " نمایندگان افسران و نظامیان " اتحاد افسران اتحاد شوروی" اتحادیه های مستقل کارگری روسیه و نمایندگان سازمان های میهن پرست خوانده شد .

 

 

 

 

                        راه توده  383     22 آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت