راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پرچم قدرت جهانی را

چین از چنگ امریکا

در خواهد آورد؟

ترجمه و تدوین عسگر داوودی

 
 

تلاطم ناشی از بحران مالی آمریکا اکنون در عمل تاثیرات خود را بر کشور های اتحادیه اروپا به وضوح نشان می دهد. بعد از یونان اکنون اسپانیا و پرتغال عملا دست به گریبان این بحران شدید مالی هستند. بیکاری حدود 50 در صدی در بین جوانان اسپانیائی خود گویای عمق فاجعه است که این کشور گرفتار آن است. وضعیت در پرتغال، ایتالیا، ایرلند، انگلیس و حتی فرانسه نیز با درصد هائی بر همین منوال است. حتی چند کشور اروپای شمالی نیز خود را مثل کشور های یاد شده برای رسیدن موج طوفان بحران اقتصادی آماده می کنند. البته آمادگی تقریبا با دست خالی وگرنه چند کشور کمتر تحت فشار واقع شده اروپا از جمله آلمان تا چه حد قادرند به کمک آنها بشتابند تا مبادا طوفان اقتصادی به طوفان انقلاب تبدیل نشود. این آن زیر بنای اعتصاب گسترده ایست که روز 14 نوامبر بر بسیاری از کشورهای اروپائی سایه افکند و اخبار آن وسیعا انتشار یافت.

 

هلموت اشمیت سیاستمدار سوسیال دموکرات آلمانی اکنون 93 سال دارد و گر چه عملا در صحنه سیاست فعال نیست، اما همیشه با نظریات خود توجه محافل سیاسی اروپا را مشغول کرده است. اشمیت علاوه بر صدراعظمی آلمان مسئولیت وزارت خانه های دفاع، دارائی ـ اقتصاد و امور خارجه این کشور را در گذشته بر عهده داشته است. بر اساس نظرسنجی ها او پس از "ویلی برانت" از حزب سوسیال دمکرات آلمان، محبوب ترین صدراعظم و محبوب ترین سیاستمدار آلمان پس از جنگ جهانی دوم در بین مردم آلمان است. او بر این عقیده است که  نقش راهبردی و هدایت گری آلمان در اروپا دیگر منتفی است. اشمیت در گفتگو های قبلی خود با رسانه های اروپائی نظریات خود را در رابطه با وضعیت بحرانی اتحادیه اروپا بیان کرده است .او از جمله گفته است: اوضاع بحرانی اروپا هیچگاه به این اندازه جدی نبوده است. در اواخر سال 2008 میلادی که بحران جهانی بازارهای سرمایه خود را فرا گرفت، مصوبات بین المللی برای قانونمند کردن این بازارها بویژه از سوی آمریکا و اروپا به تصویب رسید. اما در عین حال این مصوبات، اجرایی نشد. هلموت اشمیت بر این عقیده است که:« از آغاز پذیرش یونان در منطقه یورو نادرست بود. اما ما نمی توانیم زمان را به عقب برگردانیم.»

 

برگزاری اجلاس «انجمن اقتصاد آلمان» در شهر بندری آلمان بنام "هامبورگ" با حضور اقتصاد دانان اتحادیه اروپا برای پیدا کردن راه حلی برای بحران اقتصادی موجود در اروپا، زمینه بررسی دیدگاه های «هلموت اشمیت» را برای مجله آلمانی «فوکوس» فراهم کرد. این مجله که مواضعی متمایل به راست دارد و نظرات محافل سرمایه داری مالی و بانکی آلمان را نیز منعکس می کند نوشت که در اجلاس «انجمن اقتصاد آلمان»  در هامبورگ، هلموت اشمیت نقطه نظراتی را بیان کرده است که می توان آنها را با توجه به سن و سال این سیاستمدار وصیت نامه وی تلقی کرد.

 

فوکوس می نویسد «هلموت اشمیت» در اجلاس «انجمن اقتصاد آلمان» که نمایندگان سیاسی، اقتصادی و صاحبان رسانه های مهم آلمان و اروپا در آن شرکت داشتند گفت:

«من نسبت به پایان اعتماد عمومی به دولت های اروپائی و ضرورت تغییرات عمیق سیاسی و اقتصادی در اروپا هشدار می دهم. من احساس می کنم که در سراسر اروپا اعتماد به سازمان های اروپائی (اتحادیه اروپا) فرو ریخته است. من احتمال میدهم که اروپا در آستانه  یک انقلاب  قرار گرفته است.»

علاوه برعقیده «هلموت اشمیت» در رابطه با اتحادیه اروپا، محافل سیاسی ـ استراتژیک امریکا نیز بر این عقیده اند که سال 2025 سال افول امپراطوری امریکا خواهد بود و پس از آن کشور دیگری اولین قدرت سیاسی دنیا خواهد شد. این موضوع در سال های گذشته بارها در رسانه های اروپائی عنوان شده است.

کتاب «چین ابر قدرت آینده» که حاصل گفتگوی «فرانک سیرن» روزنامه نگار آلمانی با «هلموت اشمیت» است، سال گذشته در ایران منتشر شد.

کتاب «چین ابرقدرت آینده» در پنج فصل با عناوین زیر تدوین شده که در زیرمجموعه هر فصل چند گفتگو آورده شده است:

1ـ پیشرفت مجدد چین

2 ـ چین و جهان

 ـ مبارزه طلبی بزرگ
 
ـ سنت کنفسیوسی
5 - چشم انداز

 

 

 

                        راه توده  384     29 آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت