راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رابطه با امریکا

یگانه راه حلی که

آقای خامنه ای

پیش پای مردم گذاشته

 
 

برقراری رابطه با امریکا می رود که در مرکز حوادث سیاسی ایران و انتخابات آینده قرار گیرد. این امر دلایل مختلفی دارد که برخی به شرایط لحظه باز می گردد و برخی حاصل روندها و تحولات درازمدت تری است.

در واقع آقای خامنه ای در دو دهه گذشته همه مشکلات ناشی از بی لیاقتی‌‌ها و در نظر گرفتن منافع یک اقلیت فاسد حکومتی بر اکثریت بزرگ مردم را به حساب "دشمن" یعنی امریکا گذاشته است. این سیاست بطور متضاد به آگاهی اجتماعی لطمه زده و این توهم را در جامعه بوجود آورده که حل همه مشکلات در گرو رابطه با امریکاست.

به این وضع، این واقعیت نیز افزوده شده که در دوران اخیر و با هدایت و مدیریت خامنه ای و احمدی نژاد پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت و حتی کار به تحریم های اقتصادی کشید، به نحوی که اکنون رابطه با امریکا واقعا هم در آینده فوری و امور روزمره ایران اهمیت پیدا کرده است، اهمیتی در حد جلوگیری از یک حمله نظامی و بهبود موقت ولی انکارناپذیر بلبشوی کنونی اقتصادی.

بنابراین، اگر فردا مردم برای برقراری رابطه با امریکا جشن بگیرند نه باید تعجب کرد و نه آن را به حساب امریکا دوستی گذاشت. حکومت عملا کشور را به بن بست هدایت کرده و تنها یک راه برون رفت از آن باقی گذاشته و آن هم رابطه با امریکاست. نتیجه اینکه اکنون همه باندها و گروه بندی های مختلف حکومتی، از بیت رهبری گرفته تا باند احمدی نژاد دنبال آن هستند که به شکلی خود را سردمدار و تعیین کننده حل مشکل رابطه ایران با امریکا معرفی کنند. اینکه احمدی نژاد خود را طرفدار برقراری رابطه با امریکا نشان می دهد از همین روست، همانگونه که وقتی رهبر مخالفت کرده و خود را تعیین کننده سیاست خارجی و رابطه یا عدم رابطه با امریکا معرفی می کند، در واقع می خواهد بگوید که کلید رابطه با امریکا در دست "من" است.

البته رهبر در این عرصه هم قافیه را باخته است و به همان اندازه که چنین رابطه ای در شرایط کنونی پیروزی برای احمدی نژاد است، شکست برای رهبر و بیت او و به معنای سرکشیدن جام زهر است.

حکومت به همان شکل که در یک دوران با دشمن دشمن کردن درباره امریکا به آگاهی مردم لطمه زد، اکنون هم با دریوزگی رابطه با امریکا در همان راه قدم بر می دارد. راه حلی در این شرایط وجود ندارد مگر برقراری یک حکومت ملی و متکی بر مردم که بتواند مناسبات دوستانه و برابر حقوق با همه کشورهای جهان از جمله امریکا را با دفاع تنگاتنگ از منافع مردم و اقتصاد مستقل ملی و آزادی های سیاسی تلفیق کند. مردم ما ظرفیت و توان داشتن و برقراری چنین حکومت و حرکت در کنار آن را دارند.

 

 

 

 

                        راه توده  385     6 آذر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت