راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اسپانیا و پرتقال

مردم  برابر

دو دولت

 
 

تظاهرات ده ها هزاران تن از مردم لیسبون و مادرید(پایتخت های پرتقال و اسپانیا) برعلیه برنامه ریاضت های اقتصادی دولت‌های اسپانیا و پرتقال از روز شنبه  در این دو کشور برگزار شد.

تظاهرات در پرتقال بصورت کارناوال و جشنی فرهنگی با حضور بسیاری از هنرمندان، بازیگران، نوازندگان، خوانندگان و... در میدان اسپانیا مهمترین میدان لیسبون برپا شد و تا اواخرشب ادامه داشت. بر روی پلاکاردهای مردم شعارهای "دولت باید استعفا دهد" و "ترویکا -اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول وبانک مرکزی اروپا- پرتقال را ترک کنید " و "پرتقال از دزدی وتحقیر خسته شده" دیده می شد. در همین روز در شهرهای پورتو و براگا در شمال پرتقال نیز تظاهرات بزرگی برگزار شد. آرمونیو کارلو دبیر کل "ت. ژ .ت .پ " در تظاهرات لیسبون خطاب به مردم گفت :"دولت به مویی بند است  و هر چه زودتر آن را قطع کنیم زودتر سقوط می کند"

پس از آنکه دولت پرتقال به ترویکا اعلام کرد که دیگر قادر نیست به تعهدات خود برای کاهش کسری بودجه عمومی عمل کند و از صندوق بین المللی و بانک مرکزی واتحادیه اروپا یعنی طلبکاران دولت در خواست کمک مالی کرد، ترویکا در ازای کمک مالی  از دولت تعهد گرفت که اقدامات ریاضتی جدیدی را به اجرا گذارد. در همین چارچوب دولت پرتقال مالیات‌های عمومی را از 9.8 درصد در سال 2012 به 13. 2 در صد برای سال 2013 افزایش داد.

روز شنبه در مرکز مادرید نیز هزاران تن در اعتراض به برنامه ریاضت‌های اقتصادی دولت اسپانیا تظاهرات کردند. یکی از نمایندگان معترضین اعلام کرد: "مردم اسپانیا به کسی  بدهکار نیستند و پولی نمی پردازند". تظاهرات مادرید همراه بود با کنسرتی از صدای سینی‌ها و بشقاب‌های  کافه ها به نماد اینکه دولت صدای معترضان را بشنود. در ادامه تظاهرات صف معترضان  از زن و مرد و کودک و سنین مختلف  در مقابل ساختمان اتحادیه اروپا تجمع کردند و به سیاست های این اتحادیه اعتراض کردند.

 

 

 

                        راه توده  379     24 مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت