راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دولت سایه ای

بنام "دولت ارز"

 
 

با وجود اعلام دادستان جمهوری اسلامی در بازداشت 22 تن از عوامل افزایش بهای ارز، بهای دلار و یورو و دیگر ارزهای خارجی در روزهای اخیر بار دیگر افزایش یافت. همزمان سایت بازتاب از ارتباط دستگیرشدگان با اطرافیان احمدی نژاد خبر داد. در حالیکه برعکس هواداران احمدی نژاد برخی دستگیرشدگان را مرتبط با بیت رهبری می دانند. پرسش اینجاست که آیا افزایش بهای ارز واقعا در دست این 22 تن بوده و اگر بوده پس چرا این افزایش متوقف نشده و اگر نبوده چرا باید به این بازداشت‌های بی جهت و بی ثمر که نتیجه آن در چند روز معلوم می شود دست زد؟

مسئله در واقع در آنجاست که طی دوران حکومت هشت ساله احمدی نژاد – خامنه ای، سرداران و اطرافیان این دو توانستند با حذف همه نهادهای نظارتی و کنترلی، به بهانه های مختلف، از خریدهای اتمی و نظامی تا وارد کردن مایحتاج مردم تحت عنوان ذخیره کالا برای مقابله با تحریم ها، بخش عظیمی از پول و ثروت و منابع اقتصادی را به شماری افراد و گروه ها و باندهای خاص نزدیک به خود منتقل کنند. آن چند صد میلیاردی که طی این هشت سال بدست آمده و غیب شده، آن خصوصی سازی ها، تصاحب صنایع و معادن، ایجاد بانک های خصوصی، همه و همه بتدریج موجب شکلگیری شماری باند دارای منابع دهها میلیارد دلاری شده که ضمن وابستگی و نزدیکی به حکومت و نهادهای نظامی، دارای ارتباط درون خود و مستقل از حکومت نیز هستند. این باندها ضمنا با یکدیگر تقابل دارند و تضادهای میان جناح های حکومتی به درون این باندها نیز منتقل می شود.

همزمان با کاهش درآمد دولت، وزن این باندها در اقتصاد ایران افزایش یافته است و بتدریج دولتی را درون دولت بوجود آورده اند.

اکنون وضع به گونه ای است که شماری افراد و اشخاص صاحب سرمایه خصوصی نزدیک به جناح های حکومتی بوجود آمده اند که سرمایه آنان در حدی است که بتواند در شرایط بحران و بلبشوی حکومتی روی اقتصاد اثر گذارد. ضمن اینکه تقابل جناح های حکومتی امکان مانوور مستقل برای این باندها را به اتکا جناح مورد نظر خود بوجود آورده است. چنانکه وابستگان هر یک از این باندها که در معرض خطر قرار گیرند، طرف دیگر تهدید به افشاگری می کند.

اینکه دستگاه حکومتی عده ای را در این طرف و آن طرف دستگیر می کند. بدلیل درگیری جناح ها و  وزن واقعی است که این باندها در اقتصاد کشور بدست آورده اند. اما اینکه این دستگیری ها را مسئله ای را حل نمی کند ناشی از پاشیده شدن شیرازه‌های اقتصاد مبتنی بر واردات از یکسو و پشتیبانی است که این باندها در دستگاه حکومتی دارند.

آن اقتصاد مقاومتی که رهبر از آن سخن می گوید اگر واقعا کمترین اراده ای برای تحقق آن وجود داشت و هدف انداختن بار فشار اقتصادی به گردن مردم نبود، باید در درجه اول بصورت برقراری مجدد نهادهای نظارتی، ملی کردن بانک ها و صنایع و معادن خصوصی شده، بازگرداندن سردارن تاجر و سرمایه دار شده به پادگان‌ها، جمع کردن بساط باندهای اقتصادی، برکناری تیم احمدی نژاد و جمع کردن بساط بیت رهبر و سپردن کار بدست یک دولت وحدت ملی تحقق می یافت. بدون این تدابیر، دستگیری این و آن مشکلی را از گره کور اقتصاد درحال فروپاشی ایران نخواهد گشود.

 

 

 

 

                        راه توده  380     اول آبان ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت