راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیام های خوانندگان
و پاسخ های راه توده

 

باسلام- مصاحبه ویدیوئی خانم جوانشیر در سایت صدای به اصطلاح مردم مورد دیگر از توجه نکردن نامه مردمی ها به شرایطی است که بدرستی در شماره قبل راه توده آمده بود. اینطور بنظر می آید که آن دوستان چیزی برای گفتن ندارند جز سمپاشی. مگر نه اینست که این مسئله بر مبنای مصوبات کنگره قبل قضاوت شد؟

مردم مشکلی دارند بنام علی خامنه ای و شرایط کشور که نگران جنگ هم هستند.

محمد. م

 

راه توده: دوست عزیز! لابد همان است که شما نوشته اید. اما از اشاره شما به مصوبات کنگره قبل خبری نداریم و چنانچه اطلاعاتی دارید و دانستن آن از سوی ما را مفید تشخیص میدهید، لطفا ما را درجریان بگذارید. درباره ادعای که خانم جوانشیر کرده است، دوستان دیگری از ایران برای ما گزارشی ملاقاتی را با محمد علی عموئی فرستاده اند که در همین شماره راه توده منتشر شده است. آن را هم مطالعه بفرمائید. موفق باشید

 

----------------

سلام- دوستان عزيز، با تشکّر از زحمات شما! ظاهراً امکان ارسال کمک مالی برای شما از طريق Online-Banking  وجود ندارد. ضمناً نام دريافت کنّنده هم مشخص نيست. لطف کنيد اين اطّلاعات را اگر ممکن است برايم بفرستيد.

 

راه توده: توضیحات را از طریق آدرس ای میلی که برای ما نوشته بودید برایتان نوشتیم و فرستادیم که امیدوارم دریافت کرده باشید. درغیر اینصورت، ما را مطلع سازید.

با سپاس از محبت شما که ای کاش دیگر خوانندگان و علاقمندان به انتشار راه توده نیز دراین زمینه احساس مسئولیت می کردند.

----------------

با سلام- چگونه می توانم کتاب تاریخ احزاب در ایران نوشته پرفسور عبدالحسین آگاهی را تهیه کنم. با تشکر. ه. سرشار

 

راه توده: بهتر است شما به آرشیو راه توده مراجعه کنید. یا روی کلمه در ستون آرشیو رفته و در آنجا نام عبدالحسین آگاهی را بنویسید و دستور جستجو بدهید و یا مستقیم به بخش شخصیت ها و رهبران حزب در آرشیو مراجعه کنید و از آنجا به صفحه عبدالحسین آگاهی بروید. ضمنا، بزودی آرشیو راه توده روی فیسبوک راه اندازی خواهد شد که کار مراجعه به آن را برای علاقمندان آسان تر می کند. امید ما هم اینست که همکار ما که این مسئولیت را برعهده گرفته هرچه زود سلامت کامل خود را باز یافته و این آرشیو را کامل کرده و راه اندازی کند.

----------------

با سلام و احترام. جسارتا خواستم عرض کنم، این تعطیلات تابستانی شما عزیزان کی تمام خواهد شد!  آیا می دانید که خیلی ها چشم به راه شما خوبان، هستند؟ به امید دیدار در راه توده.

داریوش دریامج

 

راه توده: یا پیام شما بدلیل سفر و غیبت مسئول دریافت پیام های راه توده دیر به ما رسیده و یا شما شماره 373 را که هفته گذشته منتشر شده ندیده اید. بهرحال، آن مرخصی که به آن اشاره کرده اید و تصور می کنیم حق همکاران ما نیز بود به پایان رسیده و چرخ راه توده دو هفته ای می شود که دوباره به حرکت در آمده است. میدانیم که امثال شما خوشحال شده اند اما هستند کسانی که خوشحال نشده اند!

---------------

 

رفقای عزیز توده.

من از رفقای افغان و علاقمند به راه توده هستم و با علاقه و اشتیاق فراوان  یاد مانده های رفیق عزیزمان علی خدائی را از روز های نخستین نشر آن میخوانم و با علاقمندی زیاد منتظر نشر قسمت های بعدی آن می باشم. دلیل این همه اشتیاق را میتوان در وجود آرمان های مشترک و سرنوشت مشابه مان خلاصه کنم. بخش های مربوط به دوران مهاجرت رفقای توده ای در افغانستان را  با توجه و دقت بیشتری می خوانم و ذکر دلیل اضافی است. خواستم توجه شما را به چند نکته ذیل جلب نمایم.

ـ رفیق سلطانعلی کشمند که زمانی صدراعظم افغانستان بود و  برادرش اسد معاون شعبه روابط بین المللی حزب دموکراتیک خلق افغانستان، یکبار به اشتباه کشتمن نوشته شده بود که اگر  تصحیح شود بهتر است.

ـ درباره رفیق "امتیاز حسن" والی هرات که رفیق خدائی جوانمردانه از خدمات انقلابی ایشان در خاطرات خود از افغانستان یاد کرده اند، در دوران ریاست جمهوری داکتر نجیب الله متاسفانه با جمعی از یارانش بعلت مخالفت با "طرح های گرباچفی" مدتی را در زندان پلچرخی کابل بسر برد.  وی بعد از سقوط دولت جمهوری افغانستان، در داخل کشور مصروف سازماندهی  و وارسی و غمخواری از اعضای حزب بود که به درد جانکاه سرطان مبتلا گردید و بعد از مدت طولانی و با دشواری های زیاد توسط رفقایش غرض تداوی به خارج منتقل شد اما متأسفانه به گفته وطنی ما "کار از کار" گذشته بود و  در دیار غربت جان سپرد. و جسدش دوباره به افغانستان منتقل شد و به خاک سپرده شد.

ـ قصر زیبا و تاریخی چهلستون قبل از تسلط طالبان، توسط همفکران دیگر آنان، یعنی تنظیم های جهادی (عمدتاً حزب اسلامی و جمعیت اسلامی) همانند تمام تأسیسات دولتی و عامه دگر در سال 1992بعد از "چور اسلامی" نخست غارت و بعد به ویرانه مبدل شد. من زیاد جستجو نمودم اما شوربختانه عکس قصر چهلستون  را قبل از ویرانی آن یافته نتوانستم و ضمیمه این نامه عکس ویرانه آنرا ارسال مینمایم. (این همان محلی است که کنفرانس ملی حزب توده ایران در آن برگزار شد.)

در خاتمه به امید پیروزی های شما- قاسم آسمایی

 

راه توده: بسیار سپاسگزار توجه و رفاقت شما هستیم. متاسفانه عکسی که مرقوم فرموده اید دریافت نشده است. لطفا این عکس را به آدرس ای میل جدید راه توده که بزودی در صفحه اول راه توده اعلام می شود ارسال فرمائید. آن "د" افتاده از فامیل رفیق بزرگ همه ما " سلطانعلی کشمند" را هم قطعا اصلاح خواهیم کرد. دست شما را می فشاریم.

 

----------------

مسئولان محترم سایت  وزین "راه توده"

با احترام!

آقای ه.ا. بهاری در بخشی از مطلب خویش زیر عنوان "این بیداد قضائی در ج. ا از دل قتل عام67 بیرون آمد"، مندرج در "راه توده" نوشته است: "در زندان اوین چند روز قبل از قطع ملاقات ها سخنرانی مجید انصاری در یكی از مساجد تهران پخش شد. او با خشم تمام فریاد می زد در برابر این جنایات بكشید، بكشید، بكشید."

این در حالی است که مجید انصاری در مرداد ماه سال 1363 از جانب آقای منتظری مأمور برچیدن تابوت ها از زندانهای جمهوری اسلامی شد. قطعاً اطلاع دارید که "تابوتها" توسط لاجوردی، دادستان وقت، و حاج داود رحمانی، رئیس وقت زندان قزل حصار، ترتیب داده شده بودند. اقدام مجید انصاری حتی به برکناری حاج داود رحمانی انجامید.

حال برداشت من این است که انتساب این سخنرانی به مجید انصاری توسط آقای بهاری می تواند سهو باشد. دشوار می توان پذیرفت که مجید انصاری در سال 63 مأمور برچیدن تابوت ها باشد، و فقط 4 سال بعد با توجه به مناصبی که سال 67 داشت، فرمان مؤکد "بکشید" صادر کرده باشد.

با احترام- نسرین فرهنگ 9 سپمامبر 2012

 

راه توده: سرکار خانم فرهنگ. با سلام و تشکر از توجهی که به مطالب راه توده دارید. مجید انصاری زمانی مسئول زندان ها شد و شما درست می فرمائید، اما در همان زمان – به نوشته زنده یاد کیانوری در نامه ای که خطاب به علی خامنه ای نوشت و بارها در راه توده منتشر شده و خوشبختانه چند ماه پیش در سایت فارسی بی بی سی نیز منتشر شد- در یک سخنرانی در یکی از مساجد تهران مدعی می شود که کیانوری در زندان از راه خود باز گشته و این مسئله با اعتراض کیانوری در زندان اوین روبرو می شود و وی خواهان درجه تکذیبیه خود در روزنامه اطلاعات که سخنرانی مجید انصاری را منتشر کرده بود می شود. مجید انصاری به زندان اوین رفته و بدلیل اعتراض کیانوری دستور انتقال وی را به سلول انفرادی می دهد که شرح آن را کیانوری در نامه خود نوشته است. شاید نویسنده مقاله مورد اشاره شما "بهاری" به این واقعه خواسته اشاره کند؛، والا ما هم میدانیم که مجید انصاری در قتل عام 67 دست نداشت و چنین سخنانی را از وی تاکنون نخوانده ایم. امیدوارم دوست ما "بهاری" به این توضیح شما توجه کرده و خود مسئله را بررسی کرده و طی یادداشتی نتیجه را به ما اطلاع بدهد تا منتشر کنیم و مقاله مورد اشاره را نیز تصحیح.

با سپاس فراوان از شما

باسلام: من دو پیشنهاد برای بهبود سایت راه توده دارم:

1- مناسب است تاریخ درج مطالب در سایت در هر مطلب گنجانده شود.

2- فراهم آوردن امکانی جهت اظهار نظر خوانندگان نسبت به هر مطلب سایت را شفاف تر خواهد کرد.

 

راه توده: در مورد پیشنهاد اول شما حتما با مسئول فنی راه توده همآهنگی لازم را خواهیم کرد که از این پس پائین هر صفحه ای مطلبی در آن منتشر می شود تاریخ آن شماره راه توده درج شود.

در مورد پیشنهاد دوم شما، یگانه کاری که از دست ما در جهت تامین نظر امثال شما برآمد، راه اندازی فیسبوک راه توده بود که خونندگان مطالب می توانند نظرات خود را در زیر آنها بنویسند. البته صرفا نظر و یا اطلاع تازه ای که دارند، نه راه اندازی بحث های حزبی و ... که به هیچ وجه متمایل به آن نیستیم و هر پیامی که چنین سمت گیری را داشته باشد حذف می کنیم. موفق باشید.

 

----------------

 

با سلام و ارادت. عزیزان نادیده! این استراحت و مرخصی تابستانی شما خوبان تا کی ادامه خواهد داشت؟!

منتظران را جان به لب آمد نفس. فدایتان.

 

راه توده: دوست عزیز و گرامی همانطور که در پاسخ به یکی دیگر از خوانندگان نوشتیم، این "نفس تازه کرده" ما الان دو شماره راه توده است که پایان یافته است.

 

سلام- آقای سردبیر محترم!  چرا شما خودتان مطلبی که برای این فوتبالیست (قلیچ خانی) فرستاده اید چاپ نمی‌کنید و در اختیار خوانندگان قرار نمی‌دهید؟

صابر

راه توده: دوست گرامی. ما در کجا و چه زمانی نوشته ایم که مطلبی خصوصی و یا غیر خصوصی درباره یا برای آقای قلیچ خانی نوشته ایم؟ ضمنا آقای قلیچ خانی هم خود از قربانیان اعتراف گیری های زمان شاه است که به تلویزیون آورده شد و بعد هم از بازی فوتبال محروم و ممنوع شد، درحالیکه در زمان خود یکی از بهترین بازیکنان خط میانه و یا حمله تیم ملی فوتبال ایران بود. ایشان چندین سال است نشریه را در خارج از کشور منتشرمی کند بنام "آرش" که عمدتا افراد متمایل به راه کارگر و چپ روهائی که کم مسئله برای انقلاب 57 در ابتدای پیروزی آن نیآفریدند و سرانجام روزی باید نقش تاریخی آنها بدقت بررسی و اعلام شود جمع شده اند. مطالب این نشریه آشکارا سمت گیری ضد توده ای و بویژه علیه سیاست حزب ما در دفاع انقلاب 57 و سیاست اتحاد و انتقاد با رهبری انقلاب و جمهوری اسلامی است. ما هم متاسفیم که در چنین نشریه ای با چنین خط مشی و روشی، آقای امیدوار (دستباز) با امضای رهبری حزب (نامه مردم) در آن مقاله علیه راه توده و تلویحا علیه برخی رفقای رهبری گذشته حزب توده ایران؛ به بهانه "تاریخ سازی در جمهوری اسلامی ...." کرده است. موفق باشید.

 

سلام- انتقاد به راه توده اینست که شهدای جنگ را از خاطر برده است. ما باید نوشته های همه حزب ها را بخوانیم. نوشته های همه جریانات ساسی داخل و خارج کشور را بخوانیم .

نباید به امریکائی ها اجازه داد تا کشور ما را تهدید کنند. رهبر انقلاب به همه هشدار داد تا دست های اهنین انان را قبول نکنیم . نباید کاری کنیم که حتی یک امریکائی جرات کند به این سر زمین نزدیک شود.

دانه د انه هرزه های فاسد انجمن انگلیسی حجتیه را به زباله دان تاریخ می فرستیم .

زنده باد شهدای جنگ هشت ساله و همه مراجع بزرگوار تقلید و زنده باد یاد  شهدای جنبش سبز و یاد همه شهدای راه ازادی از چپ و راست زنده باشد. جمشید

 

راه توده: دوست عزیز، متاسفانه نامه شما هم بسیار بلند بود وهم مقداری نا منسجم و مغشوش و به همین دلیل ما مجبور شدیم آن را خلاصه کنیم و برجسته ترین نکاتی که مورد نظر شما بود را منتشر کنیم.

به نکاتی اشاره کرده اید که ضرورت دارد درباره آنها بیشتر مطالعه فرمائید. از جمله درباره ماجرای "مشت آهنین" که از قول آقای خامنه ای نقل کرده اید. درباره قربانیان جنگ 8 ساله نیز ما بارها در چارچوب غلط بودن ادامه جنگ، پس از بازپس گرفتن خرمشهر از ارتش صدام حسین مطالبی نوشته و باز هم خواهیم نوشت. ما نمی توانیم و برایمان مقدور هم نیست که از تک تک دهها هزار قربانی آن جنگ یاد کنیم، اما می توانیم در باره آن جنگ و همت ملی مردم ایران برای دفاع از میهن و همچنین اشتباه حاکمیت در ادامه جنگ که تاثیر عمیق بر سرنوشت انقلاب 57 گذاشت سخن بگوئیم که بارها نیز گفته ایم. در بخشی از نامه خود اشاره به دیداری کرده اید که با آیت الله جوادی آملی در شهر قم شده است. این نوشته شما را هم از متن نامه جدا کرده و بصورت مستقل و بعنوان یک گزارش خبری در ادامه منتشر می کنیم. البته می افزائیم که از این نوع ادعاها که آیت الله آملی کرده اند، 33 سال است آقایان از منبر نماز جمعه و یا پشت تریبون مجلس و یا در همایش ها و دیدارهای با آقای خامنه ای کرده اند و عملا شاهدیم که اینها همه حرف است و محصول اصلی همان فاجعه فقر و فساد و بیداد و دزدی و اختلاس و فحشاء است که خود شما در جامعه شاهدید. هیچ فاصله طبقاتی با موعظه کم نمی شود و دیدیم که شعار "اقتصاد اسلامی" سرانجامش به کجا کشید! فاصله طبقاتی با برنامه ریزی دقیق اقتصادی، نظارت عموم مردم بر آنچه که در کشور می گذرد، با آزادی احزاب و رسانه ها و کنترل عمومی جامعه می تواند کم شود. در غیر اینصورت، وضع همین است که در یک قلم 3 میلیارد دلار اختلاس می کنند و آب از آب تکان نمی خورد.

موفق باشید

----------------

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء: جمعی از مسئولین و اعضای انجمن اسلامی وزارت اقتصاد و دارایی با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی طی بیاناتی با تاکید بر اهمیت مسئله اقتصاد، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی را اعتقادات دینی دانستند و فرمودند:

مسئله اقتصاد بعد از اعتقاد جزء مهم‌ترين عناصر استقلال سياسي يك مملكت است وقتي شما عهده‌دار دريافت ماليات هستيد اين ماليات بر درآمد است بايد راه درآمد را هم ـ ان‌شاءالله ـ به ملّت بزرگ و بزرگوار ايران اسلامي ارائه كنيد تا در تحصيل درآمد هم تلاش و كوشش بكنند و آن‌گاه آنها مشتاقانه اين ماليات را بپردازند. سرّ اينكه اقتصاد بعد از اعتقاد سهم تعيين كننده دارد اين است كه مال را ذات اقدس الهي عامل قيام يك ملّت قرار داده است ملّتي مي‌تواند مقاوم باشد و مقاومت كند كه بتواند بايستد ايستادگي يك عامل قيام مي‌خواهد همان طوري كه ايستادن يك عامل قيام مي‌خواهد ايستادگي هم يك عامل قيام مي‌خواهد الآ‌ن كه فرمودند اقتصادِ مقاومتي اين سخني است حق لكن اين دو مطلب بايد كاملاً توضيح داده شود تا فرق اين دو مطلب روشن شود و رسالتي كه براي اعضاي محترم انجمن‌هاي اسلامي است هم روشن شود.

 

----------------

Homeira

I left a message for you almost three weeks ago.I asked you how can I buy a book form this webside? but unfortunately no respond from you.does that mean you don\'t sell any book through this webside?  If you do, the book\'s title is ـ تاریخ احزاب در ایران نوشته پرفسور عبدالحسین آگاهی. Iam living in CAnada right now, please let know if it is possible for you to send that book to me.

Thank you

 

راه توده: سرکار خانم حمیرا. کسی که می خواهد در باره تاریخ ایران تحقیقات کند، نباید دو خط پیام خود را به فارسی بنویسد؟

گیرم که برنامه فارسی ندارید. به لاتین هم نمی توانستید فارسی نویسی کنید و در برنامه "به نویس" که لینک آن را برایتان در اینجا می گذاریم تبدیل به فارسی کرده و بفرستید؟

http://www.behnevis.com/

طرز کار با این برنامه بسیار بسیار ساده است.

ببخشید که "گربه دم حجله کشتیم" تا دیگران هم حساب کار خودشان را بکنند!! 

----------------

با سلام و احترام- مدتی است که پیرامون سابقه حزب توده و فعالیت های آن در قبل و بعد از انقلاب 57 تحقیقی را انجام می دهم و تا به حال چیزی بالغ بر 1 سال بر روی آن زمان گذاشته ام.مدتی است که به دنبال آقای محمد علی عموئی می گردم اما نمی توانم شماره ای را از ایشان پیدا کنم.از آنجائی که دیدم شما ظاهرا مصاحبه هایی را با ایشان انجام داده اید و با ایشان در ارتباط هستید تقاضای آن را دارم که به وسیله ای بتوانم با ایشان تماس بگیرم و در این راه به من کمک کنید.

منتظر پاسخ شما می باشم.با تشکر فراوان- احمد زاده

 

راه توده: دوست گرامی. ما تاکنون هیچ مصاحبه ای با محمد علی عموئی نکرده و نداشته ایم، آنچه که از ایشان منتشر کرده ایم، تماما به نقل از نشریات داخل کشور و گاه برخی سایت های خارج از کشور بوده است. به همین دلیل نیز شماره تلفنی از ایشان نداریم. اخیرا آقائی که سرگرم تهیه یک فیلم در باره زندانیان سیاسی زمان شاه هستند با ما تماس گرفته و اطلاعاتی را می خواستند. ایشان ظاهرا با آقای عموئی در ارتباط بوده و یا هستند. چنانچه شماره تلفن و یا آدرس ای میل خود را در اختیار ما بگذارید، ما آن را در اختیار ایشان – تهیه کننده فیلم- می گذاریم. شاید مشکل شما از این طریق حل شود. موفق باشید

----------------

سلام- خواهشمندم بهر شکلی شده مطالبی بنویسید که جلوی پدیده خطرناک تجزیه کشور گرفته شود. ضمنا جوانان  هیچ لذتی و دل خوشی ندارند و به اینده خود نا امید و مایوس هستند. عرق ملی فراموش شده  و خیلی از جوانان تنها را نجات خود را فقط فرار از کشور میدانند. اگر این روند و این روحیه ادامه پیدا کند چه کسی می خواهد از میهن دفاع کند؟  متقی

 

راه توده: دوست گرامی آقای متقی. ما تنها می توانید نظرات خود را درباره بحران سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور بنویسم که پدیده هائی نظیر آنچه شما به آنها اشاره کردید نیز در دل همین بحران نهفته است. جز این، از راه دور و محروم از هر نوع فعالیت علنی در داخل کشور از دست ما چه کاری ساخته است؟

 

 

 

 

                        راه توده  375     17 شهریور ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت