راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنایتکاران نباید
به مرور زمان
فراموش شوند

 

 

بازجويان برای رد گم كردن، خود را به افراد مختلف با نام های متفاوت معرفی می‌كردند، تا شناخته نشوند. مثلا مجتبی‌كه بازجوی مستقيم كيانوری وعمويی بود خود را به افراد ديگر به نام موسی معرفی ميكرد. اما عليرغم همه‌ این شگردهائی كه بكار بردند، هويت واقعی چند تن از آنها شناخته شد، كه از جمله آنها "ازغدی” است كه در كيهان شريعتمداری مقاله‌های منتشر می‌کرد و اکنون با حکم علی خامنه ای عضو شورای انقلاب فرهنگی است و در مجامع بسیج دانشجوئی در نقش سخنران ظاهر می شود و سعی می کند ادای علی شریعتی را در آورد!
اداره کننده شوهای امنيتی اغلب همين شكنجه گران و بازجويان بودند. قربانيان‌این شوها ‌این شكنجه گران را می‌ديدند، اما تماشاگران نه.
برای نمونه، با نام حميد بازجوئی می‌كرد. او دو نقش داشت در بازجويی و شكنجه نامش حميد بود و در مصاحبه های تلویزیونی موسی. بعدها او در پخش تلويزيونی اعتراف گیری ها بعنوان مسئول و با همان نام موسی ديده شد. پخش تلويزيون زير نظر كسانی اداره ميشود كه دارای رده بسيار بالای امنتيتی در سپاه باشند، چون مجوز آخر برای پخش هر برنامه ای را ميدهند. موسی یا حميد جنون كشف كودتا داشت و زير شكنجه های هولناك از رهبران حزب اعتراف به كودتا گرفت. كودتائی كه اساس و پايه نداشت و از بن دورغ بود. او از جمله بازجويانی بود كه شبانه روزی كار می‌كرد و در اوين می‌خوابيد. بعدها هويت واقعی او بدست آمد. نام واقعی او "ناصرسرمدی” است كه مدتی در تاجيكستان سفير شد و پیش از آن نیز در تركيه نيز دست به سلسله عمليات امنيتی زده بود كه لو رفت و بسرعت به ‌ایران بازگشت.
در زمان فلاحيان، برای مدتی معاون امنيتی وزارت اطلاعات شد و در همان حال مسئوليت پخش تلويزيون را هم بر عهده داشت.
كيانوری در دستخطی که می خوانید از شكنجه گر و بازجوی ديگر نام می‌برد كه اسم مستعارش در زندان "مجتبی” بود. نام كوچك واقعی او نيز همين است اما نام فاميلش سواد كوهی است.
درآن شب هائی كه می‌خواستند اعتراف دروغ كودتا از رهبری حزب بگيرند، مجتبی ‌و حميد آنچه كه از جنايت و بی‌رحمی‌تاكنون شنيده‌اید بكار گرفتند. نكته بسيار مهم ديگر آنست كه در همان شب‌ها كه‌ این شكنجه برای اعتراف گيری جريان داشت، از سوی شورای فرماندهی سپاه پاسداران و به نمايندگی از طرف رئيس جمهور وقت كه علی خامنه‌ای بود، "علی شمخانی” در زندان مستقر شده و ناظر‌این جنايات بود.
"رحيم" كه كيانوری در نوشته های آخرش از او بعنوان يك جلاد تمام عيار نام می برد "حسن رحيم پورازغدی” است كه در بخش امنيتی سپاه با نام مستعار "رحيم" مشهور بود و در زمان ریاست علی لاريجانی بر تلویزیون او تئوريسين اصلی صدا و سيما بود. ازغدی در دانشگاه سپاه پاسداران "امام حسين" نيز رشته بازجوئی و كشف كودتا را تدريس می‌ کرد که شاید هنوز هم بکند.


 

 

 

 

                        راه توده  377  دهم مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت