راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نظر کیانوری در باره مهدی پرتوی

 

نامه ای 52 صفحه ای را "راه توده" در اختیار دارد که زنده یاد کیانوری، پس از بیرون آمدن از زندان و استقرار در آپارتمان کوچکی که "افسانه" دختر زنده یاد مریم فیروز آن را در خیابان سنائی اجاره کرده و در اختیارش مادرش گذاشته بود، به خط خود نوشته است. مریم فیروز در مصاحبه های تصویری که پس از بیرون آمدن از زندان و بویژه پس از در گذشت کیانوری انجام داد، به این آپارتمان و پرداخت اجاره آن توسط "افسانه" و زندگی به همراه کیانوری در آن اشاره کرده است. از جمله فیلمی که از تلویزیون بی بی سی پخش شد.

در نامه 52 صفحه ای کیانوری نکات بسیار مهمی وجود دارد که ما تاکنون و هنگام انتشار بخش هائی از این نامه، انتشار این نکات را به زمان مناسب خود موکول کرده ایم. از جمله زمانی که حزب بصورت اساسی خواهان بررسی همه مسائل باشد و بجای اتهام زنی به این و آن، در پی جمعبندی واقع بینانه از آنچه روی داد باشد. و از آن مهم تر، دارای ساختاری باشد که آرشیو این نوع اسناد بخشی از آن میتواند باشد.

از این نامه 52 صفحه ای – یکبار دیگر- دو بخش را به خط کیانوری در همین شماره راه توده منتشر می کنیم. بویژه که بخش مربوط به مهدی پرتوی، به آن دوران 4 ماهه ای باز میگردد که  بر اثر فشار آیت الله منتظری برای جلوگیری از شکنجه در زندان ها، باقی مانده هیات سیاسی حزب، پس از بازجوئی ها و شکنجه ها، در یک بند و در کنار هم قرار می گیرند و بسیاری از مسائل مربوط به سیاست پس از انقلاب حزب و یورش به حزب و بازجوئی ها را بررسی می کنند.

بخش دیگری از این نامه 52 صفحه ای مربوط به فاش سازی هویت شکنجه گران و صحنه سازی شوهای تلویزیونی است.

 

 

 

 

 

                        راه توده  377  دهم مهر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت