راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پس از کودتا در "پاراگوئه"
نخستین خیزش ضد کودتا
در کشورهای امریکا لاتین
تدوین و ترجمه عسگر داوودی

 
 

پنجشنبه گذشته اجلاس «اتحادیه ملل آمریکای جنوبی» بمنظور بررسی اقدام کودتائی پارلمانی 22 ژوئن مجلس راستگرای پاراگوئه بر علیه رئیس جمهور قانونی این کشور در آرژانتین تشکیل شد.

 

جمعه پیشتر، مجلس پاراگوئه «فرناندو لوگو» را به کوتاهی از مسئولیت‌های خود در پی درگیری‌های اخیر خونین بین نیروهای پلیس و کشاورزان بدون زمین متهم کرده و به بهانه کشته شدن 17 کشاورز او را استیضاح و از مقام خود برکنار کرد بود.

نماینده دولت جدید پاراگوئه به منظور اعتراض به کودتای پارلمانی، به این اجلاس پذیرفته نشد. وزیر خارجه اکوادور به نمایندگی از طرف این اجلاس دولت کودتائی جدید پاراگوئه را غیر مشروع اعلام کرد. در خود پاراگوئه نیز روز چهارشنبه تظاهرات حمایت از رئیس جمهور قانونی «فرناندو لوگو» در 17 منطقه برگزار شد. روز سه شنبه نیز تعداد زیادی از گروه های دهقانی در تجمع اعتراضی اقدام کودتائی پارلمان پاراگوئه را محکوم کردند. جمعی از فعالین سیاسی پاراگوئه و آرژانتینی نیز در اقدامی اعتراضی مشترکا پل مرزی بین دو کشور را اشغال کرده و ابقای «فرنادو لوگو» در مقام خود را خواستار شدند.

«اوه مورالیس» رئیس جمهور بولیوی که به همراهی« ژوزه موجیکا» رئیس جمهور اورگوئه، «سباستین پینر» رئیس جمهور شیلی،«رافائل کورآ» رئیس جمهور اکوادور، «ائلانتا اوما» رئیس جمهور پرو و «دیلما روسف» رئیس جمهور برزیل و «کریستینا فرناندز کرچنر» رئیس جمهور که به عنوان میزبان آرژانتینی آنها را همراهی می کرد در اجلاس روز پنجشنبه اتحادیه ملل آمریکای جنوبی اعلام کرد :«ما در آمریکای جنوبی تصمیم گرفته ایم به دموکراسی احترام بگذاریم و از گسترش آن حمایت کنیم. هیچ دیکتاتوری از طرف «اتحادیه ملل آمریکای جنوبی» به رسمیت شناخته نخواهد شد». همچنین وزیر خارجه آرژانتین «هکتور تیمرمن» در سخنرانی خود اعلام کرد که تثبت کودتای پارلمانی توسط نیروهای راستگرا در پاراگوئه می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به دموکراسی مورد قرارداد «اتحادیه ملل آمریکای لاتین» وارد کند. همزمان گروه «بازارهمگرائی آمریکای جنوبی»( مرکوسور) نیز در کنار اجلاس اتحادیه آمریکای جنوبی تشکیل جلسه داده و اعلام کرد تا بازگشت مجدد دموکراسی به پاراگوئه این سازمان ارتباط دولتی با پاراگوئه را تحریم می کند. آرژانتین نخستین کشوری بود که سفیر خود را از پاراگوئه فرا خواند. " کریستینا فرناندز کرچنر"، رئیس‌جمهور آرژانتین، اظهار داشت کشورش دولت جدید پاراگوئه را به رسمیت نمی‌شناسد و استیضاح «فرناندو لوگو» را یک کودتا می‌داند. و در پی آن برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، شیلی، اروگوئه، اکوادور، مکزیک و پرو سفرای خود را از پاراگوئه فرا خواندند. «هوگو چاوز» رئيس‌جمهور ونزوئلا در رابطه با برکناري رئيس‌جمهور پاراگوئه ضمن فرا خواندن سفير خود از آسونسيون پایتخت پاراگوئه ارسال نفت به اين کشور را نيز متوقف کرد. کوبا نیز در روز های اخیر سفیر خود را از پاراگوئه فرا خوانده است. سفیر پاراگوئه در کوبا نیز در اعتراض به کودتای پارلمانی از مقام خود استعفا داده است.

رئیس جمهور گماشته شده از طرف پارلمان راستگرای پاراگوئه مخالف اصلی عضویت ونزوئلا در "بازار مشترک آمریکای جنوبی" (مرکوسور) است. معاون رئیس جمهور جدید دولت های ونزوئلا و اکوادور را متهم کرده است که می کوشند تا ارتش پاراگوئه را به شورش وادارند. سفیر اکوادور در پاراگوئه سخنان او را تکذیب و خواستار شد تا مدارکی برای ادعا های خود ارائه دهد. همزمان تظاهراتی ضد دولتی نیز از طرف نیروهای راستگرای در بولیوی تدارک دیده شده بود. این نیروها در بولیوی می کوشند تا با سوء استفاده از شعار های محیط زیستی سرخ پوستان بومی را بر علیه اقدامات خدماتی دولت «اوه مورالیس» برانگیزند. روزنامه چپگرای «یونگه ولت» چاپ آلمان در این رابطه با مسئول «انستیوی مبارزه با فساد چند ملیتی بولیوی» گفتگوئی انجام داده است که در زیر آنرا می خوانید:

یونگه ولت: روز چهارشنبه در بولیوی کوشش نیروهای پلیس برای اجرای یک کودتا بی نتیجه ماند؟

 

مسئول «انستیوی مبارزه با فساد چند ملیتی بولیوی»: مشکل حل شد. سیاست رئیس جمهور «اووه مورالس» مذاکره متقابل صلح جویانه است. دولت بولیوی اعلام کرده است که در تمامی موارد آماده گفتگوی متقابل برای حل مسائل است.البته لازم است که تمامی اتفاقات با دقت تحت نظر باشد.نظامیان شورشی در بخش پلیس با عملکرد اخیر خود نشان دادند که از سیاست های اپوزیسیون راست برای پیشبرد سیاست های خود استفاده کرده و پشتیبانی می شوند.ما امیدواریم که هرچه زودتر وضعیت کاملا به حالت عادی برگشته و نیروهای نظامی پلیس به رعایت موارد قانون اساسی اقدام کنند.

س: چرا تقاضای افزایش حقوق توسط نیروهای پلیس در بولیوی به یک شورش مسلحانه منجر شد؟

 

ج:مطالبات مالی نیروهای پلیس نسبت به دولت های قبلی در دولت مورالیس همیشه مورد پذیرش واقع شده است. در شش سال دولت «مورالیس»، به حقوق نیروهای پلیس 66 در صد افزوده شده است. اما این مطالبات از طرف نیروهای سیاسی راستگرا مورد سوء استفاده قرار می گیرد. نیروهای راستگرا کوشش دارند بنیاد های سیاست دولت فعلی را تغییر دهند.متاسفانه نیروهای پلیس در دام توطئه این نیروهای دست راستی افتاده بودند. به همین دلیل نیز لازم شد تا نیروهای «جنبش سوسیالیستی بولیوی» به خیابان ها بیایند تا از یک مواجه رادیکال جلوگیری کرده واز پروسه مبارزاتی خود دفاع کنند.

س: اکنون تصمیم گرفته شده است تا حقوق نیروهای پلیس افزده شود. آیا این عمل باعث نمی شود تا آنها احساس کنند که چون مسلح هستند حرفشان بهتر پیش می رود؟ نیروهای نظامی دیگر در بولیوی ازاین عمل چه نتایجی می گیرند؟

 

ج: بله این موضوع یک زیگنال خطرناک است تصمیم مصالحه دولت چندان دواطلبانه نبوده است. البته معترضین همه نیروهای پلیس نیستند، بلکه بخشی کوچکی از این نیرو می باشند که توسط نیرو های افراطی راستگرا سازماندهی شده اند. لازم است نه فقط ما در بولیوی بلکه دیگر کشورهای منطقه نیز به این نوع مسائل توجه بیشتری شود تا مبدا آنچه اخیرا در پاراگوئه اتفاق افتاد به آنها نیز تحمیل شود.

س: این موضوع که همزمان با بولیوی در پاراگوئه نیز تحرکات نظامی دست راستی بوقوع پیوست تا چه حد می تواند به همدیگر مرتبط باشد؟ این همزمانی فقط یک اتفاق بود؟

 

ج: سیاست از اتفاق ناشی نمی شود. قدرت های بزرگ که از انقلاب مردم بولیوی متضرر شده اند مرتبا می کوشند تا وضعیت سیاسی در کشور ما را متزلزل کنند به همین دلیل نیز در پاراگوئه برنامه کودتای.پارلمانی مذکور را نیز به اجرا گذاشتند.رئیس جمهور«فرناندو لوگو» همچنان رئیس دولت مشروع پاراگوئه محسوب می شود، مجلس دست راستی در آن کشور به طورغیر قانونی او را عزل کرده است.

س: روز پنجشنبه تظاهراتی توسط سرخپوست ها در لاپاس( مرکز دولتی بولیوی) برگزار شد.آنها در مخالفت با پروژه احداث جاده راه دور این تظاهرات را انجام دادند.گفته می شود که این جاده از میان پارک ملی «تیپنیس» عبور می کند.

 

ج: مدتی است که این نوع تظاهرات مرتبا و به بهانه های مختلف و به ویژه با شعار دفاع از محیط زیست سازمان داده می شوند.هدف این نوع تظاهرات مخالفت آمیز اخلال در برنامه همه پرسی احداث جاده مذکور است. دولت احداث این جاده مهم را به همه پررسی خواهد گذاشت اما از آنجا که نیرو های راستگرا در بولیوی می دانند که مردم به همه پررسی احداث این جاده جواب مثبت خواهند داد می کوشند تا با تحریک سرخ پوستان منطقه از اجرا این همه پررسی جلوگیری به عمل آورند.تعداد تظاهرکنندگان قابل توجه نیست، همچنین بخشی از آنها از مرزهای نزدیک بعضی از کشورهای همسایه به تظاهرات کشانده می شوند و تعدادی نیز برای تعداد معینی و مشخصی از شرکت های غیر دولتی شناخته شده کار می کنند و تعدادی از آنها نیز سودجویان فرصت طلبی هستند که در دولت های قبلی دست داشتند و اکنون از تغییرات پیش آمده متضرر شده اند. اینها نگران مردم ساکن اطراف منطقه پارک ملی نیستند بلکه اهداف معین سیاسی را دنبال می کنند.هیچ کدام از دولت های قبلی خدمتی برای مردم اطراف منطقه پارک ملی انجام نداده است.تغییرات در بخش آموزشی و بنای مدارس همگی در دوران ریاست جمهوری «مورالیس» انجام شده است. در بخش بهداشتی تغییرات مثبت و مهمی در سال های اخیر انجام گرفته است.نسبت به زمان حال و در سال های قبل از دولت «مورالیس» میزان مرگ و میر خیلی بالا بود زیرا امکانات بهداشتی وجود نداشت. احداث جاده مذکور در خدمت امور بهداشتی نیز خواهد بود. مطابق قانون اساسی رفراندوم احداث جاده مذکور انجام خواهد گرفت و نتیجه آرا باید به اجرا گذاشته شود.

http://americalatina.blogfa.com/post-19.aspx

در اینجا می توانید اطلاعاتی را در باره اتحادیه ملل کشور‌های آمریکای جنوبی بخوانید

http://americalatina.blogfa.com/post-4.aspx

در اینجا می توانید اطلاعاتی را در باره قرارداد مرکوسوربخوانید.

 

 

 

                        راه توده  368      12 تیر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت