راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

30 هزار عراقی
 قربانیان شکنجه
در زندان های عراق
«یونگه ولت» چاپ آلمان- ترجمه عسگر داوودی

 

مصاحبه کننده برنامه «60 دقیقه» تلویزیون آمریکا در سال 1996 در گفتگو با وزیر خارجه وقت این کشور «مادلین آلبرایت» پرسید:«طبق برآوردها نتیجه تحریم عراق توسط سازمان ملل از بین رفتن 500 هزارعراقی بوده است. این تعداد بیش از تعداد کشته شده گان انفجار بمب اتم در هیروشیمای ژاپن می باشد. آیا تحریم ها علیه مردم عراق این همه ضروری است؟» مادلین آلبرایت پاسخ داد«البته تحریم تصمیم سختی بوده است اما من فکر می کنم که ارزش آنرا داشته که اعمال شود».

 

گزارش رسانه های خبری و سازمان های مسئول بین المللی حاکی از آن است که سالیانه در عراق 300 هزار کودک می میرند.

در انفجار های متعددی که حتی روزانه در عراق انجام می شود تعدادی کشته می شوند. فقط درهفته گذشته تعداد 84 تن در اثر انفجار وسیله نقلیه کشته شدند. البته رسانه های همگانی معمولا اعلام نمی کنند که تعداد کشته شدگان کودک در جمع کشته شدگان این انفجار ها چه تعداد بوده است. در سال 2011 نیز 342 حمله و انفجار در عراق روی داد. بخش جوانان القاعده در عراق نام شاعرانه «پرنده بهشتی» را برای خود برگزیده است. گروهای اسلامگرای طرفدار« القاعده» و طرفدار «استقرار دولت اسلامی در عراق» که از جمله گروه های مخالف دولت عراق می باشند از کودکان به عنوان ابزار اعمال تروریستی خود سوء استفاده می کنند. هر دو گروه یاد شده با جذب کودکان و تعلیم نظامی آنها نه فقط در درگیری های مستقیم، بلکه در جا سازی مواد منفجره و در امور جاسوسی و نیز در بخش انفجارهای انتحاری استفاده می کنند. در سال 2005 تعداد 146 کودک در درگیری ها کشته و تعداد 265 تن شدیدا مجروح شده اند. مرتبا تعداد کودک ربائی بمنظور اخاذی افزایش می یابد. رفت و آمد به مدارس برای کودکان مشکل شده است. در سال 2005 مدارس 45 بار مورد تهاجم افراد مسلح واقع شده اند.

کودکان عراق روزانه در شرایط خطرناکی به سر می برند. «تریبون مبارزه با جنایات جنگی» در شهر کوالالامپور در مطلبی که ماه مه سال 2012 منتشر کرده است گزارش می دهد با توجه به وضعیت جنگی و هرج و مرج ناشی از تهاجم ناتو به عراق، از کودکان عراقی در کلیه موارد ممکن سوء استفاده به عمل می آید و این در شرایطی است که ازسال های تحریم زمان صدام حسین و جنگ عراق و کویت و همچنین جنگ ایران و عراق تاثیر زیانبار بسیار زیادی در زندگی نسل آینده عراق به جا گذاشته است. این تاثیر زیانبار همچنان در زندگی نسل های آینده عراق نیز خود را نشان خواهد داد. در سال 1981 به گزارش بخش فرهنگی سازمان ملل «یونسکو» عراق اولین کشور در بین کشور های در حال رشد بوده است که توانسته بود قدم های مهمی در مبارزه با بی سوادی بردارد. اما اکنون پس از دو بار تهاجم نظامی آمریکا و تحریم های طولانی مدت «یکی از بدترین جوامع تربیت کودکان در خاورمیانه محسوب می شود». 3.5 میلیون کودک در فقر بسر می برند. 1.5 میلیون کودک کمتر از5 سال زیر خط تغذیه و روزانه 100 کودک می میرند!» در شرایط فعلی درهیچ یک از کشورهای دنیا میزان مرگ و میر کودکان به اندازه عراق نیست. ما بین سال های 1990 تا 2005  تعداد مرگ و میر کودکان به 150 در صد افزایش یافته است.

در سال های اشغال نظامی عراق توسط آمریکا ( 2003 تا 20011) از بین کشته شدگان تهاجم هوائی ناتو 39 در صد کودکان بوده اند و 42 در صد کشته شدگان در نتیجه حملات توپخانه آمریکا و متحدان نظامی اش و نیروهای نظامی عراق کودکان بوده اند. کودکان عراق در شرایط فعلی از سوءتغذیه، و بیماری رنج می برند. فقر، عدم رشد اقتصادی، و کمبود خدمات عمومی ( آب سالم، برق، سر پناه و آموزش) از جمله موارد زیانبار موجود می باشند.کودکان به دلیل آلودگی محیط زیست مریض شده و می میرند. پزشکان شهرفلوچه در 69 کیلومتری شرق بغداد و در کنار رود فرات در سال 2010 آمار تکاندهنده ای از مرگ میر کودکان عراقی در اثر سرطان، تولدهای ناقص الخلقه و مرده به دنیا آمدن نوزادان عراقی به دلیل انبار واستفاده از سلاح های ممنوعه اعلام شده است. انفجار بمب های خوشه ای عمل نکرده و مین های کار گذاشته شده جان هزاران کودک را تهدید می کند. گزارش یک گروه تحقیقاتی سازمان ملل در عراق که در سال 2011 منتشر شده است گویای آن است که 24 درصد قربانیان مین های کار گذاشته شده از بین کودکان زیر 14 سال عراقی می باشند. تعداد مجروحین مورد اصابت قطعات انفجاری از 5500 تن در سال 1991 به 80 هزار تن در سال 2007 افزایش یافته است. 47.7 در صد قربانیان مابین 15 تا 19 سال سن دارند.

گزارش سازمان عفو بین الملل، اعدام شدگان در عراق را فقط در سال 2012 تعداد70 تن اعلام است.تعداد دقیق البته هنوز کاملا مشخص نیست از این تعداد 35 تن فقط در یک روز و در ماه ژانویه اعدام شده اند. «ناوی پیلای» عضو کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل با توجه به عدم رعایت موارد قانونی و نبود دادگاه و اعمال شکنجه محکومین این تعداد را «وحشتناک» ارزیابی می کند.او همچنین بر این عقیده است که محکومیت به مرگ در عراق برای اغلب متهمین اخلاقا و قانونا ضروری نیست.

عفوبین الملل گزارش میدهد که شکنجه بویژه در زندان مرکزی «وزارت دفاع» و «وزارت کشور» عراق اعمال می شود. این سازمان تعداد زندانیان از این نوع را حدود 30هزار تن ارزیابی می کند.

 

 

 

 

                        راه توده  369      19 تیر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت