راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با قبول دعوت رئیس جمهور
جبهه چپ
و کمونیست ها
وارد کابینه
فرانسه خواهند شد؟

 

در فرانسه در حالی که یک هفته بیشتر تا برگزاری دور نخست انتخابات مجلس باقی نمانده است، ژان مارک ایرو، نخست وزیر جدید این کشور از حزب کمونیست فرانسه و جبهه چپ برای شرکت در کابینه دعوت کرد. رهبران جبهه چپ ضمن قدردانی از این درخواست پاسخ خود را به روشن شدن نتیجه انتخابات مجلس موکول کردند. به گفته دبیرکل حزب کمونیست فرانسه پس از معلوم شدن نتایج انتخابات مجلس، کنفرانس فوق العاده حزب تشکیل شده و در آن درباره شرکت یا عدم شرکت در کابینه تصمیم گیری خواهد شد. به گفته وی این حضور بستگی به آن دارد که حزب کمونیست فرانسه تا چه اندازه بتواند برنامه خود را در دولت به پیش برد و نه آنکه مجری برنامه حزب سوسیالیست باشد.

نخست وزیر جدید فرانسه از جناح نسبتا چپ حزب سوسیالیست است و جناح راست این حزب کابینه را تقریبا بایکوت کرده است. به همین دلیل جبهه چپ و کمونیست های فرانسه نمی خواهند موضعی غیرسازنده نسبت به کابینه و نخست وزیر جدید فرانسه داشته باشند. همه اینها در شرایطی است که ویرانی های دوران سرکوزی روز بروز بیشتر در حال آشکار شدن است و از زمان اخراج وی از کاخ الیزه هر روز یک بنگاه بزرگ اقتصادی برنامه اخراج شماری از کارکنان خود را اعلام می کند، برنامه هایی که برای لطمه نزدن به انتخاب سرکوزی اعلام آنها به تاخیر انداخته شده بود. از سوی دیگر خواست تغییر در میان مردم بشدت نیرومند است و این خواست تغییر همراه با امیدواری هایی نسبت به رییس جمهور و رهبری کنونی حزب سوسالیست است. خواست هایی که از یکسو بدون فشار و مبارزه مردم امکان جلو رفتن ندارد و از سوی دیگر در صورت برآورده نشدن می تواند پیامدهای دو سویه ای برجای گذارد. همه این عوامل موجب شده است که کمونیست ها و جبهه چپ فرانسه در مورد حضور یا عدم حضور در کابینه محتاط باشند و این حضور را منوط به توان انجام تغییرات واقعی نمایند.

به هر حال همه شواهد نشان می دهد که فرانسه وارد یک دوران مبارزات جدی و سخت خواهد شد.

 

 

 

 

   راه توده  364      15 خرداد ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت