راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بلعیدن "مولداوی"
برای محاصره
گام به گام روسیه
ساویتسکایا راسیا- ترجمه آزاده اسفندیاری

 

مولداوی یکی از پانزده جمهوری جدا شده از اتحاد شوروی است با 4 میلیون جمعیت . این جمهوری در شرق اروپا و بین کشور اوکرائین و رومانی قرار دارد.

پس از تجزیه و تخریب اتحاد شوروی، جمهوری مولداوی نیز باصطلاح به استقلال دست یافت .

در ماه گذشته – ماه مه -  ولادیمیر وارونین، رئیس جمهور سابق و رهبر حزب کمونیست مولداوی  برای دیدار با رهبران حزب کمونیست روسیه ، نمایندگان مجلس دوما و مقامات دولتی این کشور به مسکو سفر کرد .

وارونین رهبر حزب کمونیست مولداوی در واپسین سال های حکومت اتحاد شوروی وزیر کشور جمهوری مولداوی بود و از سال 2001 تا 2009 به عنوان رئیس جمهور  زمام این کشور کوچک را به عهده داشت. تعیین رئیس جمهور در مولداوی به عهده نمایندگان پارلمان می باشد. تا سال 2009 حزب کمونیست این کشور اکثریت را درمجلس در دست داشت و به همین دلیل این حزب می توانست کاندیدای خود را برای ریاست جمهوری برگزیند .

وارونین در ملاقات هائی که اخیرا با تعدادی از نمایندگان عضو فراکسیون حزب کمونیست روسیه داشت  وضع بغرنج و پیچیده کشور خود را این گونه تشریح کرد:

 

حکومت لیبرال نااسیونالیست مولداوی خواهان الحاق کشور به رومانی تا سال 2018 می باشد .

در 4 آوریل 2009 در انتخابات پارلمانی کمونیست ها توانستند نیمی از آرا را به خود اختصاص دهند که می توانستند با ائتلاف با یک حزب کوچک ریاست جمهوری را بدست بگیرد.

دو روز پس ازانتخابات، مخالفان دولت، دانشجویان و دانش آموزان را از "کیشینوف" پایتخت و دهات اطراف در مرکز شهر جمع کردند و با استفاده از سپر انسانی به کاخ ریاست جمهوری و ساختمان پارلمان کشور حمله ور شدند. بخش هائی از ساختمان ها را به آتش کشیدند و برفراز بام ها پرچم رومانی و اتحادیه اروپا را بر افراشتند. نا گفته نماند که مدتهای زیادی قبل از برگزاری انتخابات، این خبر شایع بود که بزودی در کشور انقلاب رنگی با نام رمز انقلاب سبز روی خواهد داد.
رویدادهای تحریک آمیز کیشینوف با پرچم های رومانی و اتحادیه اروپا، مفهوم دیگری غیر از حمله به استقلال و آزادی جمهوری مولداوی نداشت. دولت رومانی و ارگان های رهبری اتحادیه اروپا با پشتیبانی از افراطیون داخلی، عوامل خارجی را به عنوان نیروی اصلی برای ایجاد تشنج در جامعه و تغییر حاکمیت استفاده می کنند. در اسناد به دست آمده نشان می دهد که سفارت آمریکا و گروه هائی که از رومانی آمده بودند در این حوادث نقش اصلی را ایفا کردند .

درمیان آشوب طلبان حتی چهره های شناخته شده ای که در یوگسلاوی نقش فعالی در نابسامانی های آن کشورداشتند دیده می شد.

ولادیمیر وارونین در ادامه گفتار های خود بر تاریخ و سنت های مشترک مردم مولداوی و خلق های اسلاو خصوصا مردم روسیه تاکید کرد و خواهان مسئولیت پذیری بیشتری از جانب مقامات حکومتی روسیه شد، زیرا مقامات آمریکائی و اروپائی در صدد هستند کشور مولداوی را که در مسیر شرق و غرب قرار دارد به منطقه نفوذ خود تبدیل کنند. او یاد آور شد که در حال حاضر در رومانی چهار پایگاه بزرگ نظامی توسط آمریکائی ها ساخته شده است. هر روز هواپیماهای تجسسی آنها بر فراز مولداوی پرواز می کنند. آن چه مسلم است نه تنها امنیت ملی ما در خطر جدی قرار دارد، بلکه جدی تر از آن به مخاطره افتادن امنیت ملی روسیه است. ما نمی توانیم  دست روی دست بگذاریم تا سازمان نطامی ناتو طناب بندگی را به گردن مردم ما و شما بیندازد. ساده اندیشی نباید کرد. همین امروز باید رهبران روسیه از خواب غفلت برخاسته و چاره اندیشی کنند. آمریکائی ها و اروپائی ها عملا همه ما را به محاصره در آورده اند .

تحت تاثیر تبلیغات در کشور مولداوی که خود قربانی فاشیسم هیتلری گردید حاکمان هواداران حکومت رومانی به جای گرامی داشت نهم ماه مه روز پیروزی بر فاشیسم و نجات بشریت از مهلکه جنگ دوم جهانی ، از مارشال فاشیست " آنتونیسکو " به مناسبت ورود ارتش رومانی در روز 22 ژوئن 1941 بر علیه کشور شوراها تجلیل به عمل می آورد .

کشور ما عملا زیر بار قرض های سنگین بانک های اروپائی و آمریکائی به ورطه ورشکستگی رسیده است. صنعت و کشاورزی ما در حال نابودی هستند. نا بسامانی اجتماعی تقریبا همه گیر شده و همه زمینه ها برای دخالت مستقیم نیرو های غارت گر فراهم گردیده است .

در پلنوم اخیر حزب کمونیست، ما تصمیم گرفتیم تا از ماه ژوئن به بعد با پارلمان همکاری نکنیم و مستقیما مشکلات اجتماعی و سیاسی کشور را با مردم در میان بگذاریم .

رهبر حزب کمونیست مولداوی یک بار دیگر به موقعیت ژئوپلیتیک کشورخود اشاره کرد و از حزب کمونیست روسیه و حکومت آن کشور در خواست هم کاری بیشتری در جهت حفظ امنیت هر دو کشور شد .

 

 

 

   راه توده  367      5 تیر ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت