راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مخالفت قاطع
حزب کمونیست اسرائیل
با حمله به ایران
"عصر ما" ارگان حزب کمونیست آلمان
ترجمه عسگر داوودی

 

از پانزدهم تا هفدهم ماه مارس 26 مین کنگره حزب کمونیست اسرائیل با حضور بیش از 1000 تن از نمایندگان برگزیده اعضاء حزب و مهمانان داخلی و خارجی در شهر حیفا برگزار شد.

«محمد نافع» دبیر اول حزب در سخنرانی افتتاحیه کنگره حضور مهمانان، از جمله شهردار و اعضاء شورای منطقه و نمایندگان حزب در کنیست (مجلس اسرائیل) را تبریک گفت. حزب کمونیست اسرائیل یک فراکسیون پارلمانی متشکل از چهار نماینده در کنیسِت (پارلمان اسرائیل)، و چندین شهردار دارد. جبهه دموکراتیک برای صلح و برابری (هادش) این نمایندگان را رهبری می کند. همچنین تعدادی از فعالان هادش نیز در کنگره حضور داشتند.

نمایندگان حزب کمونیست آلمان، نمایندگان حزب چپ آلمان، نمایندگان حزب کمونیست یونان، نمایندگان حزب اتحاد سبز ـ سرخ دانمارک، نمایندگان حزب کار بلژیک، نمایندگان حزب« آ.ک.ا.ل» قبرس، نمایندگان حزب کمونیست اسپانیا، نمایندگان حزب کمونیست انگلستان و حزب کمونیست پرتغال نیز در کنگره حضور داشتند. حضور نمایندگان «سازمان آزادیبخش فلسطین» با استقبال بی نظیر شرکت کنندگان در کنگره مواجه شد.

در سخنرانی ها افتتاحیه کنگره سخنرانان اتفاق نظر داشتند که ادامه پشتیبانی حزب کمونیست اسرائیل از جنبش اعتراضی موجود در اسرائیل که بازتابی از تحرک برای دموکراسی خواهی و مطالبات اجتماعی توده ای است، همچنان و بطور گسترده تری حمایت بعمل خواهد آورد.

"جبهه دموکراتیک برای صلح و دموکراسی" (هادش) سازمان موازی حزب که در آن افراد دموکرات و مستقل نیز حضور دارند، علاوه بر تعدادی نماینده دموکرات دارای جمعا 4 نماینده از حزب کمونیست در پارلمان است. مبارزات این جبهه چپگرا نقش مهمی در جلوگیری از سیاست های ماجرا جویانه دولت نتانیاهو ایفا می کند.

نمایندگان منتخب از "جبهه دموکراتیک برای صلح و دموکراسی" (هادش) در پارلمان اسرائیل مطالبات جنبش اعتراضی را به درون پارلمان منتقل کرده و از خواسته های توده ای، بویژه اقشار فرو دست جامعه حمایت بعمل می آورند. کلیه این نمایندگان در کنگره حضور داشتند.

کنگره علاوه برمسائل داخلی اسرائیل به مباحث بین المللی نیز پرداخت و در این رابطه به سوالات مطرح شده پاسخ گفت. همچنین مسائل درونی و اشکال سازماندهی درون حزبی به بحث و بررسی گذاشته شد. کنگره مخالفت خود را با سیاست باز پس گیری دستاورد های نسبی تامین اجتماعی اعلام کرد و ادامه مخالفت با این سیاست را از جمله وظایف مهم خود دانست.علاوه بر این، حزب به قانون «اجاره کارگران توسط تعدادی ازشرکت های خدماتی و قرض دادن آنان به شرکت های دیگر و دریافت درصدی از کار مزد آنان » را قانونی به غایت ظالمانه اعلام کرد و خواهان برچیده شدن این روش استثمارگرانه شد. مبارزه حزب برای وادار کردن دولت برای برنامه ریزی و اختصاص بودجه بیشتر به مراکز آموزشی و تامین و گسترش برنامه های آموزشی بویژه در بخش های کار آموزی را از اولویت وظایف خود دانستند. در کنگره همچنین در رابطه با موضوع احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران نیز بحث های به عمل آمد. کنگره معتقد است که سیاست های جنگ طالبانه و توسعه طلبانه دولت اسرائیل در منطقه، زندگی مردم را نه فقط در ایران، بلکه در کلیه مناطق خاورمیانه و خاور دور تهدید می کند. در سخنرانی ها و نیز در اجلاس بحث و تبادل نظر از کلیه شرکت کنندگان خواسته شد که با فعال نگاهداشتن جنبش ضد جنگ تا حد توان کلیه تهدید های جنگ طلبانه را خنثی کنند. هر گونه کوشش برای آمادگی احتمالی حمله نظامی به سوریه نیز محکوم شده و اعلام شد که حمله نظامی راه حل مشکلات موجود سوریه نیست. چنین اقداماتی علاوه بر ایجاد اغتشاش و ناآرامی بیشتر در منطقه باعث کشته شدن با هم بیشتر افراد بیگناه خواهد شد.

در خارج از مرز های اسرائیل بویژه در منطقه، مبارزات کمونیست ها برای احقاق حق خلق ها باید ادامه یابد. در بخش بزرگی از مناطق عربی زندگی توده ها با تلخی و نا کامی توام است. مشکل مسکن از جمله موارد مهم است. امکانات تحصیلی محدود شده است. امکان حفظ، رشد و ارتقاء فرهنگی برای توده های منطقه میسر نیست. مردم عدالت، ملی گرائی دموکراتیک ومبارزه با نژاد پرستی را خواستارند.

نمایندگان شرکت کننده در کنگره از رشد سیستم آپارتاید، گروه های نژاد پرست و نیروهای دست راستی پوپولیستی در اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

حزب کمونیست اسرائیل مایل است تا حضور زنان در اجتماع و صحنه سیاسی کشور و در حزب کمونیست اسرائیل افزایش یابد.

همبستگی با خلق فلسطین و مخالفت با اشغال مناطق فلسطینی ( کرانه غربی رود اردن و نوار غزه) از جمله موارد مهم مورد بحث در کنگره بود. در این رابطه کنفرانس های متعددی توسط مسئولین مربوطه و هیئت نمایندگی «سازمان آزادیبخش فلسطین» برگزار شد. کمونیست های اسرائیل بر مخالفت خود با اشغال مناطق فلسطینی نشین در جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل در ژوئن 1967 همچنان تاکید کرده و اعلام داشتند که باید در این مناطق و شهر ها از اعمال فشار سیاسی ـ اقتصادی به مردم فلسطین جلوگیری به عمل آورده شود، در این رابطه با توجه به تمایل حزب کمونیست اسرائیل برای بازدید مهمانان بین المللی از «رام الئه» گزارش های جداگانه ای درهفته نامه«عصرما» منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

   راه توده  358      28 فروردین ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت