راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاه 33 ساله
مقامات اسرائیلی
به اوضاع ایران
بهرام نگاه

 

150 هزار یهودی ایرانی الاصل از بعد از انقلاب 57 به اسرائیل کوچ کرده اند. بخشی از این عده حتی در سالهای پیش از انقلاب راهی اسرائیل شده بودند. درحال حاضر 35 هزار یهودی در ایران زندگی می کنند و بصورت یک اقلیت قومی و مذهبی در ایران نماینده ای نیز در مجلس دارند.

در زمان شاه بزرکترین مناسبات نظامی و سیاسی بین ایران و  اسرائیل برقرار بود، تا حدی که اسرائیل قصد داشت کلاهک اتمی برای موشک های ایرانی به ایران بفروشد. سازمان اطلاعات و امنیت اسرائیل نیز در ایران نماینده ای داشت بنام "العیزرضفریر" که بعدها رئیس موساد شد و یا پیشتر رئیس موساد بود.

"اسحاق سگر" آخرین مستشارنظامی اسرائیل درایران دوران شاه بود.

"العیزرضفریر" رئیس سابق موساد اخیرا در فیلم مستندی که مازیار بهاری درباره مناسبات ایران و اسرائیل ساخته و در بی بی سی به نمایش در آمد ادعا کرد که بختیار از اسرائیل خواسته بود که آیت الله خمینی را ترور کند و او نپذیرفته بود. اسحاق سگر مستشارنظامی اسرائیل خواهان انجام یک کودتا در ایران بود. او معتقد بود که یک گروه نسبتا کوچک ولی مصمم و بی رحم وخشن و قاطع میتواند حتی با کشتن دهها هزارنفر رژیم بر آمده از انقلاب را ساقط کند.

البته این سخنان و این ادعاها، امروز که پایگاه مردمی جمهوری اسلامی بشدت لطمه دیده با انگیزه جلب نظر مردم ناراضی ایران گفته و پخش می شود.

اسرائیل نه ایران بلکه عراق صدام حسین را خطراصلی برای اسرائیل میدانست و به همین دلیل اقدام به بمباران مرکز نظامی هسته ای عراق "اوزیراک" کرد. ایران که اکنون خود نگران بمباران تاسیسات اتمی خویش است و آن را محکوم می کند، در آن زمان خود قبل از اسرائیل اقدام به ضربه به همین تاسیسات کرده ولی نا کام مانده بود، اما اطلاعات خود در این مورد را به اسرئیل داد و اسرئیل سرانجام موفق به انجام کار شد.

این ادعائی است که مقامات مهم آن دوران اسرائیل در فیلم مستند مازیار بهاری می کنند.

شاید یکی از مهم ترین اظهار نظر ها در فیلم مستند مورد بحث، نظر "اریل شارون" وزیردفاع وقت اسرائیل در سال 67 باشد که اکنون سالهاست در "کُما" بسر می برد و از سرنوشتش خبری نیست. او در کوران بزرگترین معاملات تسلیحاتی میان ایران و اسرائیل، در جریان جنگ ایران و عراق گفت:

" اگراز من بپرسند در دراز مدت ایران یا عراق کدامیک برای جهان آزاد مهمتر است؟ جواب من ایران. کمک نظامی اسرائیل به ایران برای جنگ با عراق، در ایران متحدانی برای ما ایجاد میکند. این افسران وفرماندهان جنگ ایرانی، روزی حرف اول را درتهران خواهند زد".

و امروز همان موقعیتی پیش آمده که اریل شارون گفته بود. یعنی حکومت فرماندهان نظامی.

یکی از رئیسان سابق موساد، "افرائیم هلوی" میگوید: سخنان احمدی نژاد هدیه بزرگی برای اسرائیل بوده است. او بهترین امکان را برای محکوم کردن ایران به اسرائیل داد و هیج رئیس جمهوری باندازه احمدی نژاد به اسرائیل خدمت نکرد. دیگر لازم نیست ما کار زیادی انجام دهیم، سخنان احمدی نژاد را پخش می کینم و این برای اقناع مردم جهان بنفع اسرائیل کافیست.

افرائیم هلوی میگوید ایران تهدیدی برای اسرائیل نیست، محو اسرائیل امکان ناپذیر است و ما بخوبی میتوانیم از خود دفاع کنیم و تمام ابزارهای لازم را داریم.

 

 

 

   راه توده  358      28 فروردین ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت