راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ملی شدن نفت
با گردش به چپ
در آرژانتین
خلاصه از اومانیته – آذرفریتاش

 

 

هفته گذشته دولت آرژانتین کنترل شرکت" وای.پی.اف " یکی  از گروههای وابسته به گروه چند ملیتی "ریسول" اسپانیا را بدست گرفت. این شرکت را "کارلوس منم" رئیس جمهور سابق آرژانتین به "ریسول"اسپانیا واگذار کرده بود. به این ترتیب دولت ارژانتین  امکان نظارت و اجرای یک سیاست ملی بر منابع انرژی و نفت وگاز این کشور را در اختیارگرفت. شرکت ریسول تاکنون یک سوم تولید ملی انرژی و 52 در صد از ظرفیت  پالایشگاه تصفیه نفت و همچنین 1600 ایستگاه سرویس بنزین را در آرژانتین  در انحصار خود داشت. اقدام دولت آرژانتین در ملی کردن منابع انرژی خود اخطاری جدی است به شرکت های چند ملیتی که عادت به زیر پا گذاشتن قانون و غارت منبع ملی کشورها دارند.

اتحادیه اروپا در این زمینه با تدوین قواعدی می کوشد تا رقابت آزاد را به کشورها تحمیل کند و مانع از نظارت کشورها بر منابع حیاتی انها و ملی شدن و کنترل عمومی ان شود. دولت آرژانتین با ملی اعلام کردن منابع انرژی کشور ضمنا مانع خروج سرمایه گذاری خارجی توسط قدرتهای بزرگ جهان از این کشور شد. البته تصمیم دولت آرژانتین با واکنش تند و اوج گیرنده قدرت های اروپایی مواجه شده است. دولت اسپانیا در صدد اقدامات تلافی جویانه  در برابر تصمیمات دولت آرژانتین برآمده و خواهان پشتیبانی دیگر کشورهای اروپایی شده است. اتحادیه اروپا به دولت ارژانتین در برابر هر گونه تخطی در مورد سرمایه گداری وامتیازات کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داده و هیلاری کلینتون نیز از دولت آرژانتین خواسته است که در مورد این تصمیم توضیح دهد و مسئولیت این اقدمات را به عهده مقامات این کشور اعلام کرده است. سخنگوی کاخ سفید نیز این اقدام را "نگران کننده" و "سلب مالکیت" اعلام کرد. کاترین اشتون رییس دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز به سهم خود تصمیم ارژانتین را "اعلام  خطر" برای اتحادیه اروپا ازیابی کرد. و نخست وزیر اسپانیا آن را تصمیمی " نگران کننده " برای اقتصاد اسپانیا دانست. این درحالیست که کمونیست ها و جنبش چپ در اروپا از تصمیم دولت آرژانتین استقبال کرده اند. در این رابطه پاتریک لوهاریک نماینده کمونیست فرانسوی پارلمان اروپا دولت های کشورهای اروپایی را متهم کرد که به دستاویزهای حقوقی متوسل شده اند تا در حقیقت در مقابل انتخاب آزاد تصمیم گیری دولت آرژانتین و بر علیه حاکمیت ملی مردم این کشور موضعگیری کنند. آنها فقط از منافع شرکتهای نفتی  خصوصی دفاع میکنند نه از منافع مردم ارژانتین.   

با ملی شدن صنایع نفت ارژانتین  توسط دولت کریستیان فرناندز، اکثریت سهام شرکت نفت در کنترل دولت آرژانتین قرار گرفته و این اقدام اهمیت سیاسی بزرگی دارد. شرکت چند ملیتی ریسول با بهره برداری از منابع نفتی آرژانتین به ثروت سرسام آوری دست یافت وموفق شد فروش خود را به دوبرابر افزایش دهد. در فاصله سالهای 1999 الی 2011 در آمد این شرکت به 16.4 میلیارد دلار رسید که 13.2 میلیارد دلار ان به شکل سود  به سرمایه گذاران این شرکت پرداخت شد.

 

 

 

   راه توده  359      4 اردیبهشت ماه 1391

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت