راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چپ متحد روسیه
در برابر دولت
پوتین- مدویف
اومانیته- ترجمه آذرفریتاش
 

 

گزارشگر ویژه روزنامه "اومانیته" چاپ فرانسه در گزارشی درمورد انتخابات ریاست جمهوری در روسیه نوشت:
در پی پیروزی دستکاری شده پوتین در انتخابات و اعلام 64 در صد آرای بدست آمده برای وی خیلی ها در تعجب فرو رفتند. اما جدا از نتیجه حیرت انگیز انتخابات، پیامدهای دیگری نیز این انتخابات داشت، از جمله این که 40 در صد واجدین شرایط در انتخابات شرکت نکردند. حزب کمونیست 20 در صد آراء را از آن خود کرد.
مطبوعات مسکو اعلام کردند پوتین برای پیروزی در این انتخابات به تبلیغات چشم گیری دست زد.
تلویزیون نشریات وروزنامه ها وعده های او را با عناوین بزرگ تکرار کردند. این که "حقوق معلمان طی پنچ سال آینده دوبرابر می شود و قیمت املاک و مستغلات 20 تا 30 در صد کاهش می یابد و بودجه دفاعی 590 میلیارد دلار بیش از ده سال گذشته و هزینه اجتماعی 164 میلیارد در عرض 6 سال اینده می شود وغیره ... اما کارشناسان میگویند که پوتین این پیروزی را با قول ها وعده های اصلاحاتی که به مردم وعده داد مدیون است. حال این سئوال مطرح است که آیا پوتین به وعده های خود عمل می کند؟ آیا کشور از رکود اقتصادی که نتیجه سیاست های خصوصی سازی و ریاضتی اقتصادی است بیرون می آید؟ چه تغیراتی در انتظار روسیه است؟ یکی از تحلیل گران و جامعه شناسان روس بنام "بوریس بودین" وضعیت اجتماعی و سیاسی- اقتصادی کشور را اینچنین ترسیم می کند "اکنون سد بزرگی از احزاب و گرایش های متعد سیاسی در مقابل دولت پوتین - مددیف صف کشیده است. از ملی گریان و سوسیال لیبرال ها تا حزب کمونیست و دیگر گروهای چپ.
"نیروهای چپ در این انتخابات نشان داد که با اتحاد خود به سادگی قادراست سد بزرگی در مقابل تصمیمات اینده دولت پوتین در پارلمان و شوراهای شهر ایجاد کند. بخصوص که اتحاد چپ با ائتلاف حزب کمونیست از قدرت بیشتری برخورداراست وحزب کمونیست بیش از 20 در صد اراء را درانتخابات ریاست جمهوری را از آن خود کرده و عملا رهبری نیروهای چپ و جبهه چپ را در پارلمان و شورهای شهر در اختیار دارد. ضعف های بزرگی از پوتین وجود دارد که در دست مخالفان او برای بازگفتن آنهاست. موج جدیدی از اعتراضات مردم علیه نتایج انتخابات در مسکو و دیگر شهرهای روسیه در حال رشد است. مردم می گویند که مددیوف و پوتین کرسی ریاست جمهور را به هم پاس میدهند. مبارزات مدنی مردم که تاکنون اکثرا با حضور وسیع کارگران و دیگر شهروندان با اعتراض و راهپیمائی در مسکو همراه بوده؛ اکنون شکل حاد و پرخاشگر سیاسی به خود گرفته است. نا راضایتی محدود به کارگران و بخشی از مزدبگیران به رهبری حزب کمونیست نیست، بخش بزرگی از بوژوازی نیز از خواست های مدنی و سیاسی خود که پایمال شده است دفاع می کنند و حزب کمونیست با برگزاری تظاهرات و بسیج نیروهای چپ روسیه بر علیه سیاست های بوریس یلسین و خلف او "پوتین" اکنون مدت هاست خیابان ها های مسکو و دیگر شهرهای روسیه را در تصرف خود دارد. آنها به مردم از آینده خطرناکی که در انتظار روسیه است می گویند.
حزب کمونیست روسیه در اغاز ژانویه با تشکیل جبهه چپ نه تنها خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده کرد، بلکه برای دوران پس از آن نیز آماده شد.
خاتمه یافتن تقلب های انتخاباتی و احترام به آراء مردم، تغییر فرمانداران مناطق، لغو سانسور، تقویت و پشتیباتی از پارلمان و تقویت بازهم بیشتر نقش آن و توزیع عادلانه ثروت در کشور از اهرم های فشاری است که جبهه چپ در اختیار دارد و مطرح می کند.
 

 

 

 

   راه توده  356      22 اسفند ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت