راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاه "کوبا"
به قدرت نمائی
دریائی ج. اسلامی
ترجمه و تدوین: جعفر پویا
 

 

روز شنبه هفته گذشته کشتی‌های جنگی ایران در یک نمایش قدرت، پس از عبور از کانال سوئز وارد آبهای دریای مدیترانه شدند. این در زمانی بود که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بر سر مسائل اتمی و حملات ضد اسرائیلی در تایلند و هند و گرجستان به اوج خود رسیده است. دولت اسرائیل اعلام کرد که بدقت ناظر مانور کشتی‌های جنگی ایران در دریای مدیترانه بود تا اطمینان حاصل کند که این ناوها وارد حریم دریایی اسرائیل نخواهند شد. خبر حضور کشتی‌های جنگی ایران در مدیترانه را خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی "ایرنا" به نقل از "حبیب الله سیاری" فرمانده نیروهای دریایی ایران اعلام کرد. سیاری درباره جزئیات این عملیات و تعداد و دلیل و حتی مسیر و مقصد این کشتی‌های جنگی توضیحی نداد.
مطبوعات ایران در اوایل فوریه اعلام کردند دو کشتی نیروی دریایی چند روز است که در بندری در دریای سرخ عربستان سعودی حضوردارند. در این مورد سیاری گفته بود که حضور این دو کشتی پیام صلح و دوستی ایران برای کشورهای منطقه است. از زمان پیروزی انقلاب ایران برای نخستین بار در 22 فوریه 2011 دو کشتی جنگی نیروی دریائی ایران به نام های خارک و ناوچه الوند وارد مدیترانه شدند. این حضور واکنش شدید اسرائیل و ایالات متحده را بدنبال داشت. ناوهای ایرانی در مارس سال گذشته از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز به ایران برگشتند.
هر چند تهران این امر را یک عملیات عادی عنوان کرد اما تحلیلگران معتقدند که هدف ایران قدرت نمائی دربرابر کشورهای منطقه بود. قدرت نمائی آن هم در زمانی که موج انقلاب و تحولات اجتماعی که به تغییر توازن قدرت از کازابلانکا تا مصر انجامیده است. از طرف دیگر روز جمعه سعید جلیلی مسئول مذاکرات مسایل هسته ایران، طی نامه‌ای به رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از گروه 5 بعلاوه1 یعنی ایالات متحده و چین و انگلستان و فرانسه و روسیه و آلمان برای از سر گیری مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران دعوت کرد. از این نامه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همتای امریکائی وی هیلاری کلینتون استقبال کردند اما با این شرط که مذاکرات برای وقت کشی نباشد و به نتیجه برسد. همزمان نخست وزیر بریتانیا گفت که جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران ممکن است آغازگر جنگ سردی باشد که خطرناک‌تر از جنگ کشورهای غربی با اتحاد جماهیر شوروی بود. تام دونیل مشاور امنیت ملی اوباما نیز روز شنبه به اسرائیل سفر کرده تا در مورد برنامه هسته ایران با مقامات اسرائیلی مذاکره کند. (برگرفته از سایت حزب کمونیست کوبا)

 

 

 

   راه توده  354      8 اسفند ماه 1389

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت