راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

امپراطوری جهانی
"گلدمن ساکس"
آذرفریتاش

 

منطقه یورو یک بار دیگر بازیچه موسسه مالی آمریکایی گلدمن ساکس شده است. صاحبان بانک‌های ایالات متحده امریکا بحران مالی جاری اروپا را فرصت مناسبی برای سودجویی بیشتر یافته اند. از جمله گلد من ساکس که موسسه ای آمریکایی است مسئول تنظیم حسابهای مالی یونان در سال 2002 و هنگام پیوستن آن به حوزه یورو بود. این موسسه با پیش بینی وخیم شدن اوضاع اقتصادی یونان در حساب های این کشور دستکاری کرد تا سود بیشتری را نصیب صاحبان خود کند. نفوذ این موسسه در بازارهای مالی آنچنان افزایش یافته است که قادر است تعادل آن را در جهت منافع خود تغیر دهد و شرکتهای اروپایی را تا مرز فاجعه بکشاند. این موسسه که در سال 1869 توسط مارکوس گلدمن در آنسوی اقیانوس اطلس تاسیس شده در طول تاریخ فعالیتش در مبادلات خود هم نقش قاضی را بازی کرده و هم نقش هیئت منصفه را. روشی که در بحران اخیر بانکی در امریکا با ارائه وامهای بدون پشتوانه عامل ورشکستگی بانکها و شرکتها و میلونها شهروند امریکایی شد. تا جایی که به دولت امریکا ناگزیر شد به حساب این بانک رسیدگی کند.
سیستمی که گلدمن ساکس برای سود خود پایه گذاری کرده محکم واستوار است. تا آنجا که کافی است ارزش یکی از کالاها در بازار مالی ( بورس) را بالا و یا پائین بیاورد تا حداکثر سود را نصیب خود کند. سازوکار مالی سیستم بازار در جامعه سرمایه داری بر کسی پوشیده نیست و این سازوکار هنور روزهای خوشی را پیشاروی اینگونه موسسات قرار می دهد. در مقابل حملات مکرر گلدمن ساکس به اقتصاد منطقه یورو، دولت ها به مردمشان فقط یک پاسخ دارند و آن "صرفه جویی" است. یعنی کاهش بودجه‌های اجتماعی مانند بودجه بهداشت و آموزش و بازنشستگی و حقوق کارگران در دوران بیکاری وغیره. این گویای آن است که دولت های منطقه یورو قادر به برقراری تعادل مالی عمومی در کشورهایشان نیستند. این اقدامات ریاضتی ناموفق که تاکنون به رهبری سارکوزی و مرکل (فرانسه و آلمان) به اجرا گذاشته شده است به کاهش پرداخت مالیات‌های شهروندان به دولتها در همه کشورهای منطقه یورو منجر شده و به تشدید بیشتر بحران مالی در این منطقه انجامیده است.
اکنون نرخ بهره کشورهای مقروض به صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا سیر صعودی گرفته، در شرایطی که درامد کشورهای مقروض روزبروز کمتر می شود. گلدمن ساکس به درستی فهمیده است که نیازی ندارد تا برنامه های ریاضت مالی در کشورهای منطقه یورو را که در خدمت منافع خود ومشترییانش طرح ریزی شده مخفی کند. بویژه انکه بسیاری از مقامات ارشد بانکی اروپایی از وابستگان به گلدمن ساکس هستند. مثلا "ماریو دراگ" مدیر کنونی بانک مرکزی اروپا، "ماریومونته" رئیس هیئت مدیره ایتالیایی و "لوکاس پاپا دیموس" نخست وزیر جدید یونان از جلمه افرادی هستند که در کهکشان گلدمن ساکس حضور دارند.

 

   راه توده  347     19 دی ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت