راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

اومانیته (ارگان مطبوعاتی حزب کمونیست فرانسه) – ژانویه 2012
انتخابات ایران
چالش تازه
در جمهوری اسلامی
ترجمه علی خیرخواه
 

درگیری میان ایران و امریکا با نمایش قدرت ایران در خلیج فارس وارد مرحله ای تازه شده است. فرمانده ارتش ایران نسبت به بازگشت یک ناو جنگی امریکایی به خلیج فارس هشدار داد. ایران در شرایطی این هشدار را می دهد که بنظر می رسد اقتصاد آن زیر فشار تحریم‌های ایالات متحده و اروپا در حال از پا درآمدن می باشد. چشم انداز اقدامات غرب برای نخستین بار عمیقا بر بخش نفتی ایران اثر گذاشته و ظرف یک ماه ارزش ریال، پول این کشور را دربرابر دلار تا 40 درصد کاهش داده است.

سقوط ریال
در مقابل بانک ها اکنون صف های مردم تشکیل شده و برخی صرافی ها ناتوان از مقابله با سیل مشتریانی که برای حفظ پس اندازشان به خرید دلار روی آورده اند ناگزیر درهای خود را بسته اند. در حال حاضر مقامات ایرانی هرگونه ارتباط میان کاهش دلار و تحریم های غربی را انکار می کنند.
کاهش درآمدهای نفتی تاثیر مستقیم بر زندگی روزمره ایرانی ها برجای گذاشته که همراه است با افزایش بهای کالاهایی که دولت پیشتر برای آنها یارانه پرداخت می کرد و کاهش ارزش ریال. این در حالی است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا در حال تحمیل تحریم های تازه به ایران در عرصه های مختلف هستند و دلیل آن را اهداف نظامی برنامه هسته ای ایران عنوان می کنند. این تحریم ها تا به امروز پیامدهای محدودی داشته است ولی اقدامات اخیر برای نخستین بار می تواند بر روی بخش نفتی ایران که 60 درصد اقتصاد کشور به آن بستگی دارد اثر شدید برجای گذارد.
رییس جمهور اوباما روز شنبه هفته گذشته قانونی را امضاء کرد که براساس ان نظام مالی آمریکا هر نهادی را که با بانک مرکزی ایران همکاری کند تحریم خواهد کرد. بانک مرکزی ایران نهادی است که عمده درآمد نفتی ایران از طریق آن اخذ می شود. اگر این اقدامات بطور کامل به اجرا گذاشته شود، به جلوگیری از صدور نفت خام ایران به بسیاری از پالایشگاه ها خواهد انجامید.
فرانسه متحد سیاست سختگیرانه امریکا
اتحادیه اروپا نیز در نشست 30 ژانویه وزیران امور خارجه، به نوبه خود، تصمیم به برقراری تحریم های تازه ای علیه ایران گرفت که می تواند تحریم خرید نفت ایران را نیز دربر گیرد. به گفته وزیر امور خارجه فرانسه - آلن ژوپه - "فرانسه خواهان تشدید تحریم هاست و رییس جمهور ما دو پیشنهاد مشخص در این زمینه داده است. پیشنهاد اول عبارتست از بلوکه کردن دارایی های بانک مرکزی ایران که اقدامی بسیار شدید است و پیشنهاد دوم عبارتست از تحریم واردات نفت ایران." میشل مان سخنگوی اشتون نماینده دیپلماتیک اتحادیه اروپا نیز تایید کرد که کشورهای این اتحادیه خواهند کوشید تا پیش از نشست 30 ژانویه به تفاهمی در این باره دست یابند.


شانتاژ چینی ها
اوضاع برای ایران از این جهت نیز بسیار نگران کننده است که چین نیز با آنکه مانع هرگونه طرح تحریم ایران در سطح سازمان ملل است ولی خرید نفت خود از ایران را که در یازده ماه اول سال 2011 حدود 11 درصد واردات ان بود کاهش داده است. چین که شریک نخست بازرگانی ایران است در ماه ژانویه واردات نفت خام ایران را به نیم کاهش داده است و می خواهد نیاز خود را از طریق روسیه و ویتنام جبران کند. چین در 2011 حدود 550 هزار بشکه در روز از ایران نفت می خرید ولی در ماه ژانویه 2012 این خرید را به 285 هزار بشکه کاهش داده است.
همه اینها در شرایطی است که ایران درحال ورود به یک انتخابات تازه برای مجلس این کشور . این نخستین انتخابات پس از گزینش مورد مناقشه محمود احمدی نژاد در سال 2009 است. انتخاباتی که به یک جنبش وسیع اعتراضی انجامید که قدرت حاکم دست به سرکوب آن زد.
 

 

   راه توده  348     26 دی ماه 1390

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت