راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 


 

ایران
در انزوای کامل
قرار گرفته!
اومانیته ترجمه آذرفریتاش

 

 

بازار بزرگ تهران هنوز هم در تکاپو و باشکوه است. بازاری مرموز و با نشاط و مملو از استقبال برادرانه کاسبان و فروشندگان  لبخند برلب. اما جای تاسف  است که در عرض دوسال گذشته همه چیز تغیر کرده است. مردم آشفته‌‌اند و جز چند آفریقایی و چینی اثری از خریداران غربی در بازار نیست. همزمان با تحریم های بین‌المللی علیه ایران و تحریم شرکت هواپیمایی ایران بوسیله شرکتهای اروپائی سوختی  به هواپیماهای ایرانی داده نمیشود. توقف هواپیماهای ایران ایر در کشورهای اروپائی بسیار کم شده است. از طرف دیگر به اروپاییان توصیه میشود که به ایران نروند. حتی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده بازدید از ایران خطرناک میباشد. این جنگ روانی ناخوشایند از یک سو و ترویج آن از طرف رهبران جمهوری اسلامی که با به راه انداحتن تظاهرات در مقابل سفارتخانه انگلستان  و به آتش کشیدن عکس ملکه الیزابت به اوج خود رسید، با تنش‌های 8 سال گذشته و گزارش آژانس بین‌المللی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران و احتمال بهره برداری نظامی از آن کامل شد.

تحریم ها نه تنها در عرصه بانکی، بلکه نفتی نیز در حال اجراست .ایران دومین صادر کننده نفت در اوپک است و 80 در صد در آمدهای  ارزی آن یعنی 90 میلیارد یورو از طریق صادرات نفت تامین میشود. اکنون18 در صد از صادرات ایران به کشورهای اتحادیه اروپاست که با اجرای تحریم‌های نفتی هم ایران وهم کشورهای اروپای باید در انتظار پیامدهای سختی باشند که به نظر میرسد هیج کدام از طرفین به عواقب آن واقف نیستند. تحریم های جدید اتحادیه اروپا از 23 ژانویه به اجرا درآمده است. در  میان متحدان امریکا، ژاپن و کره جنوبی هنور زیر بار فشارهای امریکا نرفته‌‌اند وروابط اقتصادی خود را با تهران ادامه میدهند. هر دو کشور درحدود ده درصد از مصرف نفتی خود را از ایران تامین میکنند.

هرگز در تاریخ روابط سیاسی امریکا و ایران فشارهای امریکا به ایران بدین شدت نبوده است. ایران اکنون برای قدرت نمایی مراسم رژه نظامی ترتیب می دهد و حتی تهدید کرده است که تنگه هرمز را خواهد بست. این تنگه مسیرعبور 40 درصد از صادرات نفتی جهان است. این در حالی است که مراقبت و اداره این تنگه به عهده ایران وعمان است.

توضیحات معاون رئیس جمهور محمد رضا رحیمی بسیارروشن است. او میگوید "برایمان بستن تنگه هرمز بسیار ساده است مثل آب خوردن" و به عنوان شاهد به مانور دریایی ولایت در ماه دسامبر در خلیج فارس اشاره میکند. رحیمی از دیگر کشورهای خلیج فارس میخواهد که به ایران  پیوندند. حضور متمرکز نظامی غیر قابل تحمل امریکا در تمام منطقه وشریک سلطنتی آن – انگلستان- با پشتیبانی بدون چون چرا اتحادیه اروپا کامل شده است. بسته شدن تنگه هرمز قطعا با واکنش نظامی امریکا روبرو  خواهدشد و ما وارد یک منطق جنگی در منطقه خلیج فارس می‌شویم.

بدون شک ایران برای فروش نفت و گاز خود در انزوا کامل  نیست . چین و روسیه و هند جایگزین خریدان غربی میشوند. محمود احمدی نژاد که در گذشته از"برکات مقدس" آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار بود در تلاش است که روابط دوستانه‌ای را با روسیه و چین و چند کشور آفریقایی، ترکیه و امریکای لاتین برقرار کند. اگر متحدان سیاسی ایران را در منظقه بیروت و عراق  در نظر بگیریم و اگر سوریه را در این بحران باز هم از متحدان ایرا ن بحساب آوریم ایران در انزوا بسر نمی برد. تهران حوادث کشورهای عرب را نه بهار عرب بلکه بیداری اسلامی می نامد و پیروزی جبنش عرب را در تونس و مصر موفقیت اسلام می شمارد. طبیعی است که این کشورها ایران را به عنوان یک مدل سیاسی اجتماعی" مدل جمهوری اسلامی" مورد تصدیق قرارنمیدهند. این در حالیست که مردم ایران در فقر بیکاری بسر می برند. رسانه‌های کشوری ممنوع وتوقیف است. و حقوق کارگران و شهروندان نادیده گرفته می شود و حتی دستمزد آنان پرداخت نمی شود. تورم به 20 درصد رسیده است وهمچنان بیشتر می شود و ارزش ریال هرهفته کاهش می یابد. چشم اندازی روشنی برای مردم وجوانانی که مشتاق دمکراسی وحقوق وعدالت اجتماعی وصلح هستند در این کشور دیده نمی شود. 

 

 

 

 

   راه توده  350     10 بهمن ماه 1389

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت