راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتشار

مانیفست پاپ

علیه سرمایه داری

 
 

 

رم – پاپ  فرانسیسکوس، رهبر کاتولیک های جهان،  در بیانیه 84 صفحه ای  " اافانگلی گودیوم" از "استبداد بازار"  انتقاد کرد و  مسیحیان و نیز قدرتمندان جهان را به  پیکار با فقر و نابرابری  فرا خواند. پاپ  تاکید کرد که نظام اقتصادی کنونی "از بنیاد  ظالمانه است".

بیان صریح و خالی از مجامله او اینست : "این اقتصاد مرگ آفرین است. باور کردنی نیست که وقتی پیرمردی  از سرما  در کنار خیابان یخ می زند هیچکس خشمگین نمی شود، در حالی که  اگر شاخص بهای بورس دو واحد کاهش نشان دهد در صدر اخبار قرار می گیرد".  

رهبر کاتولیک های جهان پرستیدن بت پول را بشدت مورد انتقاد قرار داد و از سیاستمداران  خواست تا ارائه  "کار، آموزش و خدمات بهداشتی شایسته  به شهروندان را تضمین کنند.

انتقاد پاپ از سرمایه داری بر اساس سنت الهیات رهائی بخش است. دیر زمانی است که دیگر مسئله فقط مسئله استثمار  و سرکوب نیست، بلکه  مسئله فرهنگ طرد از جامعه است، طرد کسی که خدمات کافی عرضه نمی کند . "به انسان فی نفسه بعنوان کالا نگریسته می شود، کالائی که میتوان مصرف کرد  و بعد به دور انداخت. ما نه تنها فرهنگ دور انداختن را متداول ساختیم، بلکه آن را ترویج کردیم. دیگر قابل تحمل نیست که  وقتی انسان هائی هستند که از گرسنگی رنج می برند مواد غذائی دور ریخته شود. این ظلم اجتماعی است. عیسی مسیح را باید از آن قالب های خسته کننده ای که او را در آن محبوس ساخته ایم رها سازیم."

 

 

 

                        راه توده  436     14 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت