راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فراخوان چپ فرانسه
علیه مالیات بیشتر از مردم
غارت مردم
به سود سرمایه داران
باید متوقف شود
ا. آذرفریتاش
 

 

  روز اول دسامبر، بدعوت حزب چپ و با فراخوان حزب کمونیست فرانسه، اجتماعی در مقابل دفتر حزب کمونیست فرانسه در پاریس برپا شد. این فراخوان با هدف مقابله با طرح ریاضت اقتصادی دولت فرانسه و فراخواندن مردم به این مقابله و مقاومت اعلام شده بود و در "پیر لوران" دبیر کل حزب کمونیست فرانسه گفت:

دوستان و رفقا!
زمان برای اعمال سیاست های جدید مالیاتی در فرانسه فرا رسیده است. این وظیفه ماست که مبارزات خود را برای خواست ها و فردای بهتر تشدید کنیم . دولت "سوسیالیست " نه تنها ارزش های و خواست های مردم را نادیده می گیرد، بلکه بطور کلی این خواست ها را به فراموشی سپرده است. امروز ما در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه "بردو"، "تولوز" و ... بسیج شده ایم تا مانع اعمال چنین سیاست های ریاضتی شویم. در سال گذشته دولت بیش از 138 میلیارد یورو مالیات بر ارزش افزوده "کالا" دریافت کرد . در حالی که بنا به گزارش منابع دولتی مالیات های شرکت ها خصوصی در مجموع فقط 36 میلیارد یورو بوده است. یعنی ما با کاهشی معادل 13 میلیارد یورو نسبت به سال گذشته روبرو شدیم. چرا؟ دولت این 13 میلیارد یورو را به بهانه کاهش در هزینه های شرکت ها به سرمایه داران و شرکت های خصوصی هدیه کرد . ما کمونیستها چه از اهالی شمال فرانسه و یا دیگر نقاط کشور و یا اروپا هیچ سستی و ترسی برای مبارزه در راه عدالت اجتماعی نداریم .این خواست همه زحمتکشان جهان است. دولت تصمیم دارد از اول ژانویه غیر از چند کالا قیمت دیگر کالاهای مصرفی و مورد نیاز مردم را افزایش دهد . اکنون قدرت خرید مردم بشدت کاهش یافته است. وضعیت مالی 8 میلیون فرانسوی فقیر در خطر است. مردم دیگر قادر نیستند فشارهای ریاضتی بیش از این را تحمل کنند. ما باید در بروکسل مرکز اتحادیه اروپا مخالفت خود را بشدت با سیاست های ویرانگرانه دولت، یعنی تشدید سیاست های ریاضتی اعلام کنیم. باید از پارلمان اروپا بخواهیم تا به حساب شرکت های خصوصی رسیدگی شود و میزان سود سهام سرمایه گذاران برای مردم افشا شود . یک سیاست بر پایه عدالت اجتماعی در فرانسه امکان پذیر است . کارگران و کارکنان ما باندازه کافی برای ثروتمندان ثروت و سود ایجاد کرده اند. ما به یک سیستم مالیاتی در امور مالی نیاز داریم که مانع فرار سرمایه داران از پرداخت مالیات شود.
پیر لوران در خاتمه سخنرانی خود افزود: "من می بینم و آزاد هستم که دشمن و دوست خود را انتخاب کنم . لوپن (رهبر حزب ناسیونالیست فرانسه) دشمنان خود را انتخاب کرده است. وی دشمنان خود را کارگران مهاجران و خارجیان در فرانسه نامید. اما ما به وحدت بشریت و انسانیت اعتقاد داریم.
"ژان لوک میلانشون" رهبر جبهه چپ فرانسه نیز به نوبه خود در سخنرانی خویش در مورد انقلاب در سیستم مالیاتی در فرانسه گفت: این زندگی جهنمی فقراست که بهشت ثروتمندان را آفرید. دشمن ما نه کارگران مهاجر و نه کارمندان خارجی و نه کارگران در شورش و ناراضی می باشند، نباید خشم انسان جایگزین عقل و منطق شود . دشمن وجود دارد و این دشمن سیستم مالی"سرمایه" فرانسوی وجهانی است. دشمن کسی است که ثروت خود را از استثمار و بدبختی دیگران به چنگ آورده است . مسئله هزینه های نیروی کار نیست، بلکه مسئله سرمایه است. 100 سال پس از ایجاد مالیات بر درآمد می بینیم که اکنون سیستم نظام مالیاتی از سیستم مالی محافظت می کند. اگر ما سیستم مالیاتی که در سال 2000 به اجراء گذاشته شد دنبال می کردیم، اکنون در خزانه دولت 100 میلیارد یورو ذخیره مالی داشتیم . من از تمام نیروهای اپوزیسیون چپ و اتحادیه های کارگران و گروهای محیط زیست فرانسه دعوت می کنم در روز اول ژانویه علیه افزایش مالیات بر کالا های مصرفی بسیج شوند .

 

 

 

                        راه توده  436     14 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت