راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتشار نامه عموئی

درباره مرگ ماندلا

شکسته استخوان داند

بهای مومیائی را!

 

 

روزنامه اعتماد در شماره 19 آذر خود، متن نامه کوتاه محمدعلی عموئی قدیمی ترین زندانی سیاسی ایران درباره مرگ نلسون ماندلا را منتشر کرد.

عموئی در این نامه نوشت:

«نلسون ماندلا 95 سال زیست و چه زیست پرفراز و نشیب و باشکوهی. 27 سال در زندان و تبعید در جزیره روبن به سر برد، همه ‌گونه سختی و تحقیر را تحمل کرد، طعم تلخ محرومیت‌های گوناگون را چشید ولی شیرینی باورمندی به آرمان بزرگش همچنان سرزنده و پاپدار نگهش داشت. او به سختی‌ها و محرومیت‌های دوران زندان درازمدتش همچون فرصتی برای خودسازی می‌نگریست و این راز سالم و توانمندیش بود. سخن گفتن از ضرورت تحمل انفرادی‌های درازمدت و بسیاری «بایدها» و «نبایدها» چندان دشوار نیست و می‌توان به راحتی به زبان آورد اما شکسته استخوان داند بهای مومیایی را.

ماندلا نه ‌تنها دل در گرو تلاش برای رهایی خلق محروم آفریقای سیاه داشت، که نسبت به هر اسیر بند ظلم و ستم در هر گوشه جهان همدردی و احساس وظیفه می‌کرد. نگارنده، خود یکی از برخوردارشوندگان از حاصل کوشش‌های آن مرد بزرگ هستم و همواره سپاسگزار تلاش‌های او. باشد که زندگی و رفتار ماندلا الگوی عملکرد دوستدارانش باشد، که بهترین نوع ارزش‌گذاری، پیروی از شیوه زندگی مبارزاتی و درس‌های عملی زندگی او است. پیکر ماندلا که به خاک سپرده شد فانی است ولی او در آثار و نتایج زندگیش ماندگار و باقی است.»

 

 

 

                        راه توده  437     21 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت