راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

همه اخبار اوکرائین

در رسانه ها

گفته نمی شود!

سایت حزب کمونیست روسیه

و روزنامه سویتسکایا راسیا

ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

 

مقاومت رئیس جمهور اکراین، در برابر تسلیم شدن به اتحادیه اروپا، موجب شد تا احزاب "اپوزیسیون" وابسته به غرب با خشونت تمام و با هدف سرنگونی دولت به خیابان بیآیند.

آنچه در روزهای گذشته در اکراین اتفاق افتاد صرفا جنبه داخلی نداشت چرا که این کشور، دروازه ای است اروپایی به سمت بخش اروپایی روسیه و قاره آسیا.

رفتن رئیس جمهورِ "یانوکویچ" به چین و در راه بازگشت، ملاقات با "ولادیمیرپوتین" رئیس جمهور روسیه خبرهایی را در پی داشت که کمتر مورد توجه قرار گرفتند. از جمله:

 

- نشست اضطراری مجلس دومای روسیه برای رسیدگی به کشمکش های درونی اکراین. در این جلسه اضطراری رهبر حزب کمونیست روسیه و رئیس فراکسیون این حزب در مجلس دوما گفت:

آن چه در کشور برادر می گذرد تمرینی است که امپریالیست ها دهه 30 میلادی قرن گذشته در اروپا انجام دادند. ما "فرزندان یک خانه هستیم". هدف اول حزب ما همواره توجه به بلاروس و اکراین بوده است، چرا که سرنوشت همه ما بصورت تاریخی به هم وابسته است و خواهد بود. باید با تمام توان مانع از آن شد تا حوادث در اکراین به خشونت کشیده بشود و مردم متمدنانه و با خاطری آسوده راه مورد نطر خود را پیدا کنند. حزب کمونیست این کشور سه و نیم میلیون امضا از شهروندان خود جهت همه پرسی جمع آوری کرده است. این حرکت سخن گویایی است از خواست مردم اکراین.

 

- در همین ارتباط روز دهم دسامبر، یک هیات پارلمانی و حزبی از جمهوری خلق چین به سرپرستی مسئول بخش روابط بین الملل حزب کمونیست این کشور وارد مسکو شد و در پارلمان روسیه با فراکسیون حزب کمونیست این کشور و شعبه روابط بین الملل این پارلمان به مذاکره پرداخت. هیات نماینگی چین در اولین دیدار خود با "گنادی زوگانف" رهبر حزب کمونیست روسیه پیامی را از طرف رهبر حزب کمونیست چین به او ارائه کرد.

در دیداری دیگر، هیات چینی در ارتباط با روابط آتی بین روسیه و جمهوری خلق چین با "لیونید کلاشنیکف" معاون رئیس مجلس و مسئول بخش خارجی مجلس دوما و دیگر اعضای آن ملاقات کرد. در این دیدار لیونید کلاشنیکف گفت: روسیه همواره سعی خود را به کار برده است تا بهترین روابط را با جمهوری خلق چین داشته باشد. خصوصا حمایت و همکاری چین با روسیه در این شرایط که آمریکا و هم پیمانان ناتویی این کشور افسار گسیخته دیگر کشورها را مورد تعرض نظامی خود قرار می دهند از الزامات حیاتی دو کشور هستند.

در بخش دیگری از این ملاقات هیات چینی ارزیابی حزب کمونیست روسیه از رابطه روسیه و آمریکا در ارتباط با شکل تسلیحاتی و دفاعی این کشور را جویا شد که کلاشنیکف چنین توضیح داد: در شرایط امروزی ایجاد پایگاه های سپر موشکی آمریکا و برتری تسلیحاتی این کشور تهدیدهای جدی هستند برای روسیه. تکنیک های نظامی ما قدیمی هستند و نمی توانند جوابگوی نیرومندی برای دفاع نظامی به حساب بیایند. بنا بر این، اولین وظیفه کشور ما باز سازی و به خدمت گرفتن تکنیک نظامی جدیدی است تا بتواند با تسلیحات پیشرفته آمریکایی مقابله کند. آمریکایی ها به ضعف کشور ما در امر تسلیحاتی واقف هستند و به همین دلیل در برج عاج نشسته اند.

در پایان، سر پرست هیات چینی از وضعیت حزب کمونیست روسیه و آینده آن سئوال کرد که کلاشنیکف توضیح داد: خیلی ها سعی بر آن داشتند تا حزب کمونیست روسیه را با ایجاد احزاب کوچک با نام های مشابه تضعیف کرده و مانع از آن شوند تا کشور پهناور ما بتواند حزبی مقتدر و توانمند داشته باشد. حزب کمونیست روسیه فارق از همه هیاهوهای گوش کر کن مخالفین و دشمنانش، توانسته است آلترناتیو نیرومندی برای جامعه چند ملیتی روسیه گردد. آن ها در اشتباه هستند و نمی توانند درک کنند که کشور روسیه با گذشته ای درخشان سمت و سوی چپ دارد. راه دیگری برای ما وجود ندارد.

 

 

 

                        راه توده  437     21 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت