راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنگره 3 روزه

احزاب چپ اروپا

در پایتخت اسپانیا

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 
 

 

چهارمین کنگره احزاب چپ اروپا روزهای 13، 14 و 15 دسامبر در شهر مادرید پایتخت اسپانیا برپا شد. دستور کار این کنگره بررسی "بحران کنونی" و تشدید آن بود.

پیر لوران دبیر کل حزب کمونیست فرانسه که رهبر احزاب چپ اروپا" پ. ژ.او " است در مراسم افتتاحیه کنگره احزاب چپ در مادرید اعلام کرد: "همه پایه ها و ساخت و ساز اروپا و معاهدات ان در گیرو عامل بحران  هستند ".

300 نماینده از احزاب چپ اروپا از 33 کشور  جهان، از جمله برخی اعضای رسمی اتحادیه اروپا و احزاب چپ که عضو اتحادیه اروپا نمی باشند در این کنگره حضور داشتند و بحران اقتصادی موجود در کشورهای بزرگ سرمایه داری را بررسی کردند. آنها تاکید کردند که از جمله عواقب هولناک سیاست های نئولیبرالیسم گسترش یاس و نا امیدی میان مردم یونان است. در آینده بیش از 60 در صد زنان و جوانان این کشور بیکارند. برنامه و طرح های پیشنهادی برای معکوس کردن این روند و مقابله با عمکرد سرمایه و عواقب آن بر جامعه اروپا در دستور کار کنگره بود. در بخش سیاسی این بحران، کنگره روی خطر ظهور احزاب راست افراطی؛ پوپو لیسم و ناسیونالیسم تاکید کرد. "کاریو لارا" هماهنگ کننده اتحاد چپ اسپانیا  در این کنگره گفت: "ما باید  یک جبهه مشترک  در جهت منافع عموم مردم و بویژه زحمتکشان و مزدبگیران علیه جبهه مشترک نئولیبرالیسم  تشکیل بدهیم ".

برخلاف کنگره گذشته که احزاب چپ اروپا  با اختلافاتی در مورد طرح های پیشنهادی نمایندگان روبرو شدند، کنگره مادرید با همبستگی کامل به کار خود پایان داد. 93.3 در صد طرح های سیاسی مورد تصویب همه اعضا قرار گرفت. بنا به تصمیمات گنگره مادرید، در بهار سال 2014 یک کنفرانس با نیروهای اجتماعی و سندیکائی برای تجدید ساختار بدهی ها در اروپا و  مقابله با سیاست های نئولیبرالیسم ترویکا (صندوق بین المللی پول و کمیسیون اتحادیه اروپا و بانک مرکزی اروپا) در شهر بروکسل برگزار خواهد شد. پیر لوران دبیرکل حزب کمونیست فرانسه در این باره تاکید کرد و گفت "اگر ما مسیری را برای تغییر ماموریت های خرابکارانه "یورو" و "بانک مرکزی اروپا" برگزینیم پیروزی امکان پذیر خواهد بود ".

وی افزود: "نیروهای چپ در اتحادیه اروپا  نقش بزرگی ایفا میکنند. ما یک نیروی متحد برای تحولات اینده در اتحادیه اروپا وهمچنین از بازیگران و پیشنهاد کنندگان این اتحادیه می باشیم.  آینده بدون چپ اروپا امکان پذیر نیست ". کنگره مادرید "پیر لوران" را برای بار دوم با 78درصد آرای نمایندگان به رهبری احزاب چپ اروپا برگزید. همچنین 86.4 در صد از نمایندگان "الکسیس تسپراس"  رهبر ائتلاف چپ یونان "حزب سیریزا" را به عنوان سخنگو و نماینده صدای مقاومت و امید نیروهای چپ اروپا در کمیسیون اتحادیه اروپا انتخاب کرد. وی نیز پس از این انتخاب گفت: "تنها راه جایگرین در مقابل بر بریت و راستگرایان افراطی حزب چپ اروپا است. زنگ ها برای چپ به صدا در امده است."

 

عکس: پیرلوران دبیر کل حرب کمونیست فرانسه در سمت راست و الکسیس سپراس رهبر ائتلاف چپ یونان "حزب سیریزا "در سمت چپ

 

 

 

                        راه توده  438     28 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت