راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

خالق "کلاشنیکوف"

در 94 سالگی

در گذشت!

ترجمه ازسایت حزب کمونیست روسیه

و روزنامه ساویتسکایا راسیا

آزاده اسفندیاری

 
 

  "میخایل کلاشنیکف" سازنده مشهورترین تفنگ خودکار (مسلسل) جهان با نام "کلاشنیکف" در سن 94 سالگی در روسیه در گذشت. سلاحی که ارتش های 100 کشور جهان به آن مجهز اند.
سراسر جهان با نام "کلاشنیکوف"آشنا هستند. او عضو افتخاری آکادمی و دانشگاه‌های روسیه، ایالات متحده آمریکا و چین بود و تفنگ مشهور وی در لیست اختراع‌های برجسته قرن 20 میلادی قرار دارد.
میخایل کلاشنیکف 10 نوامبر 1919 در یک خانواده پر فرزند دهقانی، در روستای "آلتائی" واقع در جمهوری "کوریای" روسیه بدنیا آمد. 18 ساله بود که برای کار به قزاقستان رفت و به عنوان کارگر استخدام راه آهن این شهر شد.
سال 1938، با شروع جنگ جهانی دوم به ارتش فرا خوانده شد و درهنگ تانک مشغول خدمت شد. طرحی ابتکاری برای بالا بردن کیفیت موتور تانک را به بخش تحقیقات نظامی ارتش سرخ ارائه داد که برای تولید انبوه به تصویب رسید. بر همین اساس او با ژنرال ژوکوف (مارشال بعدی ارتش سرخ) ملاقات کرد و برای تدریس ایده های خود به دانشکده نظامی کیف منتقل شد. با شروع جنگ جهانی دوم به لشگرتانک رفت و در اوت 1941 به جنگ کبیر میهنی در برابر یورش ارتش آلمان نازی پیوست. ماه اکتبر همان سال گروهبان یکم کلاشنیکف هنگام نبرد سخت مجروح شد و برای شش ماه از جبهه دور ماند. در همین ایام، اولین مدل تفنگ مسلسل خود را طراحی کرد. سال 1944 نمونه‌ ای آزمایشی "کارابین" چند چاشنی را ساخت. هر چند این سلاح وارد سریال تولید نشد اما مدلی برای ساخت تفنگ خودکار شد. در آزمایش های سال 1947 تفنگ خود کار کلاشنیکف کارآئی بی سابقه خود را نشان داده و به گفته خود طراح، وی این سلاح را برای سربازانی مانند خودش ساخته بود.
کلاشنیکف بسیار ساده ساز است و کارشناسان روسی و خارجی تفنگ خودکار «آ کا – 47» را بهترین سلاح سبک قرن بیستم نامیده اند. این تفنگ خودکار بخاطر رایج بودن در جهان در کتاب رکورد های "گینس" به ثبت رسیده است. در سراسر جهان بیش از 150 میلیون قبضه کلاشنیکف وجود دارد.
کلاشنیکف دو بار قهرمان سوسیالیستی کار، دکترای علوم فنی، مدال های لنین و استالین و قهرمان روسیه بود.
"میخائیل کلاشنیکوف" نه خانه و املاکی، نه قایق باد بانی، نه هواپیمای شخصی و نه میلیون
ها دلار در بانک های خارجی از خود باقی گذاشت. آنچه او به میراث گذاشت نمونه یک انسان میهن دوست اتحاد شوروی بود.
کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه به مناسبت در گذشت "میخائیل کلاشنیکوف" اطلاعیه ای صادر کرد و در آن نوشت:
فروتنی و ساده زیستی "میخائیل" زبانزد همه آن کسانی بود که با او کار و یا زندگی کردند. او در یک آپارتمان کوچک در یک ساختمان پنج طبقه مانند میلیونها شهروند روس زندگی کرد. آنچه در توان داشت برای پیش برد سر افرازی میهن و مردم خود و در راه اعتلای آن گذاشت.
"میخائیل کلاشنیکوف"در سال 1952 به عضویت حزب کمونیست اتحاد شوروی در آمد و تا آخرین دم حیاط خود، به آرمان های سوسیالیسم وفادار ماند.
 

 

 

 

                        راه توده  439     5 دی ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت