راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

هیچکس

زندگی خصوصی ندارد

مجله اشپیگل چاپ آلمان

 ترجمه عسگر داوودی

 
 

  پیام ادوارد اسنون افشاگر جاسوسی گسترده سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و آژانس امنیت ملی (n.s.a)، از کانال تلویزیونی 4 انگلیس پخش شد. تا تنظیم این مطلب بخشی از این گفتگو روی شبکه یوتیوپ قابل مشاهده بود. در این فیلم اسنودن از مردم می خواهد تا به تعقیب و مراقبت های گسترده سازمان های اطلاعاتی اعتراض کنند. (فیلم در بخش پایانی همین مطلب)
او در پیام خود می گوید:
«در جیب های ما چندین کارآگاه در حال جاسوسی هستند، آنها ما را تعقیب می کنند که به کجا می رویم و چه کاری انجام میدهیم. ما مردم با اتحاد عمل خود می توانیم راه حلی برای بیرون رفت از این وضعیت پیدا کنیم و به تعقیب و مراقبت از میلیون ها انسان پایان بدهیم. باید به حکومت های خبر چین از زندگی خصوصی مردم گفت که اگر مایلید از وضع ما خبردار شوید از خودمان بپرسید اما دماغتان را از زندگی خصوصی ما بیرون بکشید.»

پخش برنامه پیام اسنودن، از نظر محتوی دقیقا برعکس پیام ملکه انگلیس بود که سالیانه در چنین روزهائی از همه کانال های تلویزیونی انگلیس پخش می شود.
کانال تلویزیونی 4 انگلیس همه ساله در چنین روزهائی یک برنامه جنجالی از یک شخصیت جنجالی پخش می کند. سال گذشته با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران گفتگو داشت و قبل از آن با «مارگه زیمپسون» بازیگر کارتونی سریال کارتونی «زیمپسون» تلویزیون که از نوع «کمدی هزل» است.
اسنودن در ادامه پیام خود از جمله می گوید:
«اخیرا مشخص شده است که حکومت های غربی توانسته اند در همکاری با یکدیگر یک سیستم گسترده تعقیب و مراقبت از شهروندان خود را ایجاد کنند. توجه داشته باشیم که جرج اورول نویسنده رمان 1984 در کتابش نسبت به خطر برقراری چنین سیستم خطرناکی هشدار داده بود. اما باید گوشزد کرد که دوربین ها و میکروفون های مورد نظر «جرج اورول» به مراتب ضعیف تر از زمان ما و اصلا قابل مقایسه با تاکنولوژی امروز نبوده است.»

اسنودن آنگاه این جمله مهم را عنوان می کند:

«کودکان متولد سال های اخیر عملا زندگی خصوصی ندارند و نمی دانند که معنی زندگی خصوصی چیست، آنها متاسفانه هرگز نخواهند فهمید که معنی و مفهوم نیاز به خلوت خود و زندگی خصوصی چیست و این یک مشکل فردی و در نهایت اجتماعی است. حضور در خلوت خود و صاحب پیله خلوت خود بودن موهبتی است که تجاوز به آن از طریق تکنولوژی موجود، روان فردی و اجتماعی جامعه را می آزارد. داشتن زندگی خصوصی به ما می آموزد که چه کسی هستیم و چه کسی می خواهیم باشیم.»

اسنودن کارمند شرکت «بوز آلین هامیلتون» بود و از طریق این شرکت برای سازمان اطلاعاتی آمریکار کار می کرد. ماه مه گذشته او از محل کار خود در هاوائی به هنگ کنگ رفت و از ماه یونی به انتشار و افشاء مدارک تعقیب و مراقبت سیستماتیک آمریکا در اینترنت و تلفن اقدام کرد.
افشاگری اسنودن باعث اعتراضات بین المللی شده است. قوه قضائیه آمریکا دستور تعقیب و دستگیری او را به جرم جاسوسی صادر کرده است. او از هنگ کنگ به مسکو پناه برد و در اول ماه اگوست از این کشور تقاضای پناهندگی کرد. تهیه فیلم پیام کریسمس اسنودن توسط "لارا پوئیتراس" انجام شد. این فیلمساز در تمام مدت افشاگری اسنودن با او همکاری نزدیک داشته است.

 

در اینجا فیلم پیام کریسمس اسنودن را می بینید:
http://www.youtube.com/watch?v=eWLFwif-BrY


در اینجا بیوگرافی اسنودن را مطالعه می کنید:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF_%D8%A7%D8%B3%D9%86%D9%88%D8%AF%D9%86


در اینجا فیلم کامل «1984» را به زبان آلمانی می بینید:
http://gloria.tv/?media=211395


در اینجا نقد و بررسی فیلم 1984 را می خوانید:
http://mehrzaddanesh.persianblog.ir/post/156/

 

 

 

 

                        راه توده  439     5 بهمن ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت