راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرمانده سپاه

سخنان استبدادی

دو شاه پهلوی

را تکرار می کند

 
 

 

سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در روز تشکیل بسیج در دانشگاه تهران و دربرابر "دانشجویان و طلاب بسیجی" سخنرانی کرد. سخنرانی وی البته نه ربطی به جنگ هشت ساله داشت، نه حراست از مرزها، نه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر، نه ضرورت دفاع از آزادی‌‌های مردم، نه قانون اساسی، نه آقای خمینی، نه مخالفت با تاجر و کاسب شدن سپاه و ضرورت عدم دخالت آن در مسایل اقتصادی و ... این سخنرانی دفاع از حضور سپاه در سیاست بود و قدرت بود.

سردار جعفری ابتدا یک معنای جدید از "انقلابی" ارائه داد و گفت: "هر نیرویی که خودش را انقلابی می‌داند، اگر اطاعت پذیری محض نداشته باشد، دیگر انقلابی نیست."

این سخن، یعنی مثلا در زمان شاه، انقلابی کسانی بودند که از شاه اطاعت پذیری محض می‌کردند یا سربازانی که با "اطاعت پذیری محض" بسوی مردم شلیک می‌کردند انقلابی بودند ولی سربازانی که دستورات را اطاعت نمی‌کردند یا مردمی که جلوی گلوله می‌ایستاند دیگر انقلابی نبودند! تعریفی که سردار جعفری از "انقلابی" می‌کند فاصله عظیمی که بین سپاه و درک عمومی مردم عادی بوجود آمده را نشان می‌دهد. آن کسی که او انقلابی نام می‌دهد در زبان و اندیشه عامه مردم "نوکر" نام دارد و نه انقلابی. مردم به کسی انقلابی می‌گویند که اتفاقا برعکس، از خود اندیشه داشته باشد و بر سر آن بایستد و از اندیشه خود دربرابر هر قدرتی دفاع کند.

منظور سردار جعفری ضمنا مراجع تقلید و نمایندگان مجلس خبرگان است که به لحاظ موقعیت و جایگاه مذهبی خود اصولا نمی‌توانند اطاعت پذیر محض باشند. به همین دلیل است که فرمانده سپاه در ادامه سخنرانی اش، کار را به مسئله رهبری می‌کشاند و با طرح این سوال که اگر کسی در مقابل نظر رهبری اعتقاد دیگری داشته باشد انقلابی است یا خیر، گفت: "این سوال از ابتدای انقلاب تاکنون وجود دارد و افراد زیادی که مدعی انقلاب بودند با داشتن نظر مخالف در برابر رهبری از مسیر عقب ماندند و در راه جا زدند. بعضی افراد که از پیچیدگی شخصیتی کمتری برخوردار هستند ممکن است با یک نوع سادگی، زود‌تر نظرات و شخصیت خود را ارائه دهند و خود واقعی را به عرضه درآورند. اما ممکن است کسان دیگر با سیاسی بازی چهره واقعی خود را هنوز به نمایش درنیاورده باشند."

وی در ادامه می‌گوید: "در مجموعه انقلاب اسلامی کسی که مسئولیت‌های بزرگ و بالایی می‌پذیرد باید چارچوب ولایت را پذیرفته باشد، بخصوص مسئولان که می‌خواهند سیاست‌های رهبری نظام را پیاده کنند ولایت پذیری و اطاعت محض از ولایت شرط اصلی است."

سردار جعفری در واقع دارد با این سخنان خط و نشان برای آینده پس از رهبر کنونی می‌کشد و می‌خواهد بگوید که این سپاه است که تشخیص می‌دهد چه کسی انقلابی است، یعنی مطیع محض رهبری بوده و چه کسی چهره واقعی خود را نمایش نداده است. یعنی رهبر آینده کشور را سپاه با معیارهای خودش تعیین می‌کند.

سردار جعفری توضیح نمی‌دهد که اگر اطاعت پذیری محض از رهبری شرط مسئولیت‌‌های بزرگ است، هنوز یکی دو ماه نیست که رهبر گفت سپاه در سیاست دخالت نکند پس چرا ایشان تمام سخنرانی اش را به سیاست و آن هم تعیین تکلیف کردن برای سیاستمداران و کسانی که مسئولیت‌‌های بزرگ دارند و خواهند داشت اختصاص داده؟ اطاعت پذیری محض کجا رفت؟

فرمانده سپاه گفت : "اگر کسی خودش را ذوب در ولایت می‌بیند باید زمانی که رهبری در مورد مسئله‌ای نظر می‌دهد نظر رهبری را انجام دهد و تفکر خود را نزد خویش نگه دارد." اگر چنین است زمانی که رهبری از آقای روحانی پشتیبانی کرد چرا ایشان مخالفت کرد و نظرش را برای خودش نگه نداشت؟

جعفری از ولایت پذیری مسئولان یک قدم جلوتر گذاشته و می‌گوید: "هرگونه مشکلات فعلی جامعه اعم از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی به مسئله ولایت پذیری مردم برمی گردد." بعبارت دیگر مشکلات اقتصادی جامعه ناشی از حمایت سپاه از احمدی نژاد و اسکله‌‌های قاچاق و سپردن صنایع و نفت و پتروشیمی و گاز و معادن به فرماندهان تاجرپیشه سپاه نیست، بلکه تقصیر خود مردم است که ولایت پذیر نبوده اند. یعنی به زبان‌‌ بی زبانی به میرحسین موسوی یا حسن روحانی رای داده اند. در واقع ایشان با این سخن به تقلب و کودتا در انتخابات اعتراف می‌کند، ضمن اینکه حق برخورد و سرکوب این مردم ولایت ناپذیر را هم برای خودش و بسیجیان مخاطبش قایل می‌شود.

فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به سخنان رهبر در خصوص استکبار ستیزی گفت: "متأسفانه برخی اصل استکبار ستیزی را فراموش کردند. این اصل جوهره نظام جمهوری اسلامی است." نمونه‌‌های این استکبارستیزی را الان مردم در خیابان‌‌های تهران و دیگر شهرها با انبوه ماشین‌‌های فراری و پورشه و لامبرگینی که در دوران حاکمیت "استکبارستیزی" وارد ایران شد به چشم خود می‌بینند، تا جایی که اکنون یکی از مشکلات و الویت‌‌های دولت حسن روحانی پایان دادن به اینگونه واردات محصولات ضد استکباری است که کار ساده ‌ای هم نیست چون "استکبارستیزهایی" از نوع بیت رهبری و احمدی نژاد و سپاه در پشت این واردات و سودهای حاصل آن هستند.

سردارجعفری دست آخر حرف دلش را برای حاکمیت کامل سپاه در کشور به اتکای عده‌ای که هیچ اندیشه و تفکری از خود ندارند و فقط اطاعت پذیری محض می‌کنند بیان کرد و گفت: در نظام اسلامی پس از رهبری قوای چندگانه و سایر مسئولیت‌های دیگر قرار دارد که تا این‌ها دارای تفکر و روحیه بسیجی نباشند هیچ ارزشی ندارد."

با این حساب اصلا همه مسئولیت‌‌ها در جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل تا زمانی که دارای تفکر و روحیه بسیجی مورد تایید سردار جعفری نباشد هیچ ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: "مشکل مرحله سوم انقلاب اسلامی همین بسیجی نبودن مدیران آن است. حاکمیت تفکر بسیجی باید محقق شود و تا زمانی که پست‌های کلیدی نظام و سلسله مراتب کشور توسط نیروهای بسیجی و انقلاب اشغال نشود در مرحله سوم انقلاب جا می‌زنیم. متأسفانه کسانی که در بروکراسی و سیستم‌های اداری قرار می‌گیرند پس از مدتی دچار فراموشی در ارزشهای انقلاب می‌شوند."

بنابراین تفکر بسیجی یعنی اطاعت پذیری محض باید محقق شود و همین مدیران هم اطاعت پذیر محض شوند و پست‌‌های کلیدی نظام هم در اختیار همین اطاعت پذیران محض قرار گیرند. از اینگونه اطاعت پذیران محض جز در سیستم‌‌های نظامی و سپاه در جایی دیگر می‌توان کسی را یافت؟ که در انجا هم همه اینگونه نیستند.

سردار جعفری طوری سخن می‌گوید گویی خودش و سپاه پاسداران به جزیی از سیستم بوروکراسی کشور تبدیل نشده است. اگر بوروکراسی بد است و افراد را غیرانقلابی می‌کند چرا شما بجای آنکه به کار خودتان بچسبید و به فکر امنیت مردم و حراست از مرزها باشید برای تسخیر بوروکراسی و کسب مدیریت‌‌ها و نمایندگی مجلس و بالا کشیدن صنایع و معادن سر و دست دیگران را می‌شکنید و تا کودتا پیش رفته اید؟

سردار جعفری بیش از جایگاه قانونی خود در کشور سخن گفته و می‌گوید و این جز از آن رو نیست که تصور می‌کند بر عده‌ای که تابع اطاعت محض هستند حکم فرماست؛ تا جایی که می‌تواند به حساب مقامات عالی نظام هم برسد و برای آنان تعیین تکلیف کند و یا روحانیان و مراجع تقلید که طبعا خود را نمی‌توانند اطاعت پذیر محض بدانند غیرانقلابی نام دهد و حقی در تعیین تکلیف آینده کشور برای آنان نشناسد.

 

 

 

                        راه توده  435     7 آذر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت