راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سخنرانی در جمع جوانان کمونیست روسیه

دولت رُمانی

ژاندارم اتحادیه اروپا

در جمهوری مولدوای

سایت حزب کمونیست روسیه

ترجمه آزاده اسفندیاری

 
 

 

"الهام گاپیسوف" عضو کمیته مرکزی سازمان جوانان کمونیست روسیه در سخنرانی خود گفت:

 

بیش از 4 سال است که نیروهای طرفدار نئولیبرال های وابسته به اتحادیه اروپا، در مولداوی، با قوانین ضد ملی، یعنی فروش صنایع و زمین های کشاورزی به بیگانگان، خصوصی کردن بانک ها، تعطیل کردن مدارس، محدود کردن بیمه های درمانی و بستن بیمارستان ها، اشاعه دزدی و جنایت... را در کشور موجب شده اند. شرایط نا گواری برای شهروندان بوجود آمده است.

افزون بر این، باند های حکومتی با همدستی حاکمان رومانی، با تجلیل از فاشیست ها، سعی در از بین بردن همه سمبل ها و نشانه های اتحاد شوروی در کشور را دارند.

طی ماه های اخیر حزب کمونیست مولداوی با شعار"تسخیر قدرت با روش های مسالمت آمیز" بعنوان اعتراض به وضعیت نابسامان مردم، با فراخوان، دهها هزار شهروند این کشور را در شهرهای مختلف، از جمله پایتخت"کیشینوف" به خیابان ها آورد. قدرت و اقبال این حزب روز به روز با استقبال زحمتکشان این کشور مواجه می شود. مردم طی 8 سال هدایت کشور توسط حزب کمونیست به رهبری"ولادیمیر وارونین" از سال 2001 تا 2009 را به یاد می آورند. آن ها می دانند که در انتخاب خود اشتباه نکردند، به همین سبب، به راه و روش این حزب اعتقاد عمیق دارند.

حکومت طرفدار نئولیبرال ها، مردم مولداوی را از"شبح روسیه" می ترسانند، در حالی که صد ها هزارنفر از شهروندان این کشور در روسیه مشغول به کار هستند و از این طریق زندگی خود و خانواده های خود را تامین می کنند. روابط اقتصادی و پیوندهای عمیق برادرانه تاریخی بین مردم مولداوی و خلق های روسیه بهترین ضامن استقلال و سر بلندی مردم این کشور است.

حاکمیت طرفدار الحاق به اتحادیه اروپا، با عکس العمل نشان دادن به اعتراضات توده ای در مولداوی، با خشونت تمام اقدام به دستگیری فعالین کمونیست این کشورکرده است. مامورین آن ها شبانه به خانه های فعالین کمونیست حمله کرده و آن ها را با پرونده های جعلی (اتهام قتل و دزدی که نه مقتول مشخص است و نه اموال دزدی شده) تحویل دادگاه های فرمایشی می دهند. طی صدوراطلاعیه ای درصدد بودند تا برای مسئول  سازمان جوانان کمونیست (کمسومول) به اتهام قتل پرونده سازی کنند و این سازمان را غیر قانونی اعلام کنند. البته کلیه این ترفند ها همانند خانه های مقوایی با اشاره بادی فرو ریخت. حزب کمونیست از پشتیبانی مردم برخوردار است و زورمداران اروپایی قادر به گسستن این پیوند نیستند..

حکومت با این حیله ها، به حساب خود بر آن است تا شرایط مناسب  را تا برگزاری اجلاسیه اتحادیه اروپا که بزودی در شهر "ویلنوس" پایتخت لیتوانی برگزار خواهد شد برای ورود به این اتحادیه مهیا کند.

ما از دولت و حاکمیت  روسیه می خواهیم که به اتحاد برادرانه مردم مولداوی و روسیه توجه لازم را مبذول داشته و از ظرفیت خلق های دو کشور بهره گیری کنند و با اقداماتی سنجیده مانع از آن شوند تا اتحادیه نئولیبرال های اروپا این متحد طبیعی ما را ببلعند. روسیه می تواند از فرصت به میدان آمدن کمونیست ها و مردم مولداوی به خیابان ها، بهره گیری کرده و با پیشنهاد های اقتصادی در سطح بالاتری، از جمله اتحاد گمرکی راه را برای نزدیکی این جمهوری با کشور ما هموار سازد".

کشور مولداوی با جمعیت بیش از 4 میلیون نفر یکی از 15 جمهوری اتحاد شوری سابق است که این روز ها دستخوش نا به سامانی های اجتماعی است.

پس از تجزیه و تخریب کشور شورا ها، کمونیست های این کشور کوچک اروپای شرقی در تصمیم گیری های سیاسی همواره نقشی مهم و تاثیر گذار را ایفا کرده اند. "ولادیمیر ورونین" رهبر حزب کمونیست، از سال 2001 تا 2009 ریاست جمهوری مولداوی را به عهده داشت. (ریاست جمهوری در این کشور از طریق نمایندگان پارلمان برگزیده می شود).

در انتخابات پارلمانی آپریل سال 2009 با تمام تلاشی که گروه های هوادار رومانی و اتحادیه اروپا انجام دادند، کمونیست ها 42 درصد آرا را به دست آوردند. آن ها می توانستند با ائتلاف با یک حزب کوچک سکان ریاست جمهوری را به دست بیاورند. گروه های تعلیم دیده رومانیایی با پشتبانی نیروهای امنیتی آن کشور با حمله به پارلمان مانع از رای گیری مجلس شدند و با زور و فشار فرد طرفدار اتحادیه اروپا را به عنوان رییس جمهور معرفی کردند.

 

سوم اکتبر 2013 سایت حزب کمونیست روسیه

آزاده اسفندیاری

 

 

 

                        راه توده  428     18 مهر ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت