راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آنچه شرکت های

 تولید دارو می کنند

بازی مرگ

با جان مردم

در جهان سوم

یونگه ولت- ترجمه عسگر داوودی

 
 

 

گفتگوی «یونگه ولت» با «کریستن آلفس» سردبیر ماهنامه «داروهای خوب ـ داروی های بد» در شهر بن آلمان را می خوانید:

 

یونگه ولت: کنسرن های تولید دارو در کشورهای صنعتی بطور دائم تولیدات خود را در مناطق فقیر دنیا به آزمایش می گذارند. کشورهای هند، افریقا و اروپای شرقی. محل آزمایش دارو های جدید است. چرا باید مردم این مناطق «خوکچه آزمایشی» باشند؟  (خرگوش آزمایشگاهی)

کریستین واگنرـ الفس: در مناطق مذکور یا اصلا قانونی وجود ندارد و یا قوانین بازدارنده این آزمایش ها بسیار ضعیف می باشند. بطور مثال سازمان رشد سیاسی آمریکا ( PATH) تحقیقاتی را در رابطه با ویروس پاپیلوم انسانی در هند به آزمایش گذاشته است. این آزمایش از طریق تزریق انجام شده است. هدف آزمایش، تحقیق نتیجه دارو ضد سرطان در گردن رحم زنان بوده است. از 16 هزار دختری که تزریق بر بدن آنها انجام شد، تعدادی مرده اند. طبیعی است که اثبات مرگ این دختران در اثر تزریق دارو مشگل است. اما پس از تحقیقات مشخص شد: نیمی از دخترانی که مرده اند از خطر مرگ حاصل از تزریق دارو اطلاع نداشتند. یعنی به آنها توضیحی در این رابطه داده نشده بود. خانواده های آنها نیز در این رابطه هیچ اطلاعی نداشته اند. فقط معلم این دخترها با امضاء خود در مدرسه موافقت کرده بود که این دارو به دختران تزریق شود.

مقررات عریض وطویل آزمایش دارو در کشور های فقیر فقط روی کاغذ است و در عمل به اجرا گذاشته نمی شود. انجام تحقیقات در عمل با روش های مشکوکی اعمال می شود. تحقیقات سازمان «حقوق بشر سوئیس» در جمهوری اُکرائین نشان می دهد که در این کشور نیز به ندرت کنترل و نظارتی بر این نوع آزمایش ها انجام می شود. این تحقیقات نشان می دهد که احتمال این وجود دارد که در سالهای 2011 و 2012  این نوع آزمایش داروئی روی کودکان یتیم انجام شده است. پارلمان اُکرائین می گوید با انجام چنین تست هائی موافق نبوده است و دولت اُکرائین همزمان با ادعای طرفداری از این کودکان نتیجه تحقیقات را در این رابطه پنهان کرده است.

س: موارد دیگر در این رابطه وجود دارد؟

ج: بله. برای نمونه کنسرن آمریکائی «جانسون و جانسون» در تعداد زیادی از کشور های فقیر انواع  داروی روانگردان را تست کرده است. از جمله در افریقای جنوبی. البته بر خلاف قواعد اخلاقی این دارو بر روی افراد تست شده است. تحقیقات از سازمان « WEMOS» که سال ها است در باره مواد داروئی تحقیق می کند، مشخص می کند: داروهای تست شده علیه بیماری شیزوفرنی نوعی شبه دارو بوده است ـ موردی که در بین کارشناسان بشدت بحث انگیز می باشد.

نتیجه منفی این شبه دارو در بین افرادی که خود در بحران روحی بسر می برند، بسیارتامل برانگیز است. شرکت آزمایش کننده دارو می گوید تمام مراحل مورد نیاز اولیه را دقیقا به پایان رسانده است و کمیسیون های اخلاقی در این رابطه چراغ سبز نشان داده بودند. تحقیقات مسئولین افریقای جنوبی اما نشان می دهد که همه ادعا های شرکت تست کننده دارو فقط یک مشت حرف دروغ است.

س: "انجمن جهانی پزشکان" در «اعلامیه هلسینکی» قوانینی معین کرده است. افراد مورد تست داروئی باید مورد حمایت واقع شوند. چگونه است که بر خلاف این قوانین عمل می شود؟

ج: قوانین می گویند: اولا افراد تست شونده باید خود داوطلب باشند، دوما در رابطه با احتمالات خطرناک این نوع آزمایش ها باید به آنها توضیح داده شود. در کشورهای فقیر فقط افرادی مایل به شرکت در تست هستند که هیچگونه دسترسی به دارو و درمان ندارند. هیچ کس برای چنین آزمایشاتی شخصا داوطلب نمی شود. در اغلب موارد افراد مورد تست از ریسک چنین آزمایشاتی بی اطلاع هستند. علاوه بر این در اغلب موارد دکترهای آزمایش کننده خریده می شوند و مسئولین امور داروئی در این مناطق معمولا بی توجه و غیر پاسخگو هستند.

س: شما بر این عقیده هستید اگر مسئولین کشورهائی که در آنها داروهای مورد آزمایش قرار می گیرد،به دقت پروسه تست ها را زیر نظر داشته باشند، چنین موارد خلاف اخلاقی و قانونی اتفاق نمی افتد؟

ج: کمیسیون اتحادیه اروپا در حال آماده کردن مقررات جدیدی به منظور بررسی و تحقیق از مراکز کلینیکی کشور های در حال رشد است. بدین ترتیب لازم خواهد بود تا مابین کنسرن های تولید دارو و مسئولین دولتی کشوری که در آن تست ها انجام می شود قرارداد امضاء شود.هم چنین مقرر می شود تا مسئولین امور داروئی کشورهای صنعتی تولید کننده دارو از برنامه آزمایش داروها در کشور های دیگر مطلع باشند و اطلاعات مورد نیاز نیز در این رابطه در اختیار داشته باشند. مسئول و پاسخگوی این امور در آمریکا اداره امور تغذیه و اداره مبارزه با مواد مخدر خواهد بود. در اروپا سازمان پزشکی اروپا مسئولیت کنترل تست ها را به عهده خواهد داشت.

س: مورد انتقادی دیگر وجود دارد؟

ج: با وجود اینکه افراد در کشورهای فقیر بدن خود را برای تست چنین داروهائی در اختیار کنسرن های تولید کننده دارو قرار می دهند اما از سود حاصل از تولید این دارو ها هیچ نفعی حاصل آنها نمی شود.

 

 

 

                        راه توده  430     2 آبان ماه 1392

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت